Zamówienia publiczne

Przedmiot zamówienia:

Zakup i dostawa narzędzi chirurgicznych

Numer zamówienia:

/68/2010

« Powrót do szczegółów zamówienia

odpowiedzi na pytania

Poznań, dnia 17.06.2010
EZ/4072/1/2010



Wg rozdzielnika:
Do wszystkich uczestników postępowania o zamówienie publiczne.

Dotyczy: przetarg nieograniczony nr 68/2010 narzędzia chirurgiczne.


Wielkopolskie Centrum Onkologii uprzejmie informuje, iż wpłynęły zapytania do specyfikacji istotnych warunków zamówienia, na które udzielamy odpowiedzi.


PYTANIA I ODPOWIEDZI:

Pakiet nr 1
Poz.1 – jaki typ wziernika i jaka jest dopuszczalna tolerancja w wymiarach. prosimy podać katalogowy nr referencyjny poprzez określenie … „równoważny z….”
ODPOWIEDŹ: typ CUSCO 92 x 23 – 25 mm, tolerancja +/- 1 mm, wg kat. Aesculap nr kat. EL 056 R (to nie jest wskazanie).

Poz.2 - jak wyżej
ODPOWIEDŹ: typ CUSCO 100 x 25 – 27 mm, tolerancja +/- 1 mm, wg kat. Aesculap nr kat. EL 057 R (to nie jest wskazanie).

Pakiet nr 2
Poz.1- podać typ (nazwę własną) i prawidłowo określić igłotrzymacz. Nie istnieje igłotrzymacz o długości części roboczej (czyli chwytnej) 170mm.
ODPOWIEDŹ: Imadło proste z twardą wkładką
dł. całkowita – 205 mm
dł. części roboczej – 17 mm
szer. podstawy części roboczej – 5 mm

Poz. 2- podać typ nożyczek. Tak określone parametry posiada kilka typów nożyczek.
ODPOWIEDŹ: w dostępnym katalogu jest tylko jeden typ nożyczek prostych i odgiętych o podanych parametrach
dł. całkowita – 170 mm
dł. części roboczej – 50 mm

Poz.3 –j.w.
ODPOWIEDŹ: w dostępnym dla Zamawiającego katalogu AESCULAP CHIFA jest tylko jeden typ nożyczek prostych i odgiętych o podanych parametrach
dł. całkowita – 170 mm
dł. części roboczej – 50 mm

Poz.4- j.w.
ODPOWIEDŹ: nożyczki Mayo-Harington.

Poz.6-j.w.
ODPOWIEDŹ: w dostępnym dla Zamawiającego katalogu AESCULAP CHIFA są tylko jedne nożyczki ostro – tępe odgięte o podanych parametrach
dł. całkowita – 140 mm
dł. części roboczej – 42 mm

Poz.12 – podać typ nożyczek
ODPOWIEDŹ: Kleszczyki jelitowe automatyczne proste.
Druga dwunastka – to nie są nożyczki

Poz.13.- j.w.
ODPOWIEDŹ: Mayo lub Mayo – Stille.

Poz.14.- j.w.
ODPOWIEDŹ: Mayo lub Mayo – Stille.

Poz.15-j.w.
ODPOWIEDŹ: Mayo

Poz.16.-j.w.
ODPOWIEDŹ: Mayo

Poz.17-podać typ (nazwę) igłotrzymacza
ODPOWIEDŹ: imadła są dobrze opisane. Można dodać: szer. podstawy części roboczej – 5 mm.

Poz.18-j.w.
ODPOWIEDŹ: imadła są dobrze opisane. Można dodać: szer. podstawy części roboczej – 5 mm.

PYTANIE
Czy Zamawiający wyrazi zgodę na zmianę terminu gwarancji z 36 miesięcy na 24 miesiące?
ODPOWIEDŹ
Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści zapisu pkt. IV s.i.w.z. w sposób zaproponowany przez wykonawcę.
Jako podmiot korzystający ze środków publicznych Zamawiający zobowiązany jest do szczególnej dbałości w gospodarowaniu tymi środkami. Zastrzeżenie gwarancji jakości przyznaje Zamawiającemu szereg uprawnień pozwalających na szybkie i sprawne zapewnienie lub przywrócenie prawidłowego działania sprzętu objętego zamówieniem publicznym. Co istotne, z istoty gwarancji wynika, że w okresie gwarancyjnym wspomniane świadczenie przysługują Zamawiającemu nieodpłatnie. Stąd w jego interesie leży, aby uprawnienia gwarancyjne, takie jak np. przystąpienie do napraw gwarancyjnych przysługiwały mu przez możliwie długi okres. Dążąc do zabezpieczenia własnego interesu Zamawiający zastrzegł w specyfikacji istotnych warunków zamówienia okres gwarancji nie krótszy niż 36 miesięcy.

PYTANIE
Czy Zamawiający wyrazi zgodę na zmianę terminu dostaw z 28 dni na 45 dni? Zamawiający wymaga bowiem wysoko wyspecjalizowanego asortymentu narzędziowego, który nie znajduje się w ciągłej sprzedaży a produkowany jest na zamówienie, lub sprowadzany z zagranicy.
ODPOWIEDŹ
Zamawiający wyraża zgode na zmianę terminu dostawy.
Termin dostawy nie dłuższy niż 45 dni od dnia podpisania umowy.

PYTANIA
Dot. Formularz cenowy/wzór/
Czy Zamawiający wyrazi zgodę na odstąpienie umieszczenia m-ca produkcji w kolumnie 4 zawierającej m.in. „Nazwa producenta/Kraj pochodzenia/rok produkci…”? Wykonawca na etapie składania oferty nie jest w stanie przewidzieć z jakiego miesiąca produkcji będą dostarczone wymagane narzędzia zaś wzór umowy §3 ust. 8 ogólnie wskazuje, iż rok produkcji nie może być wcześniejszy niż 2010 – stąd każdy miesiąc b.r. spełni warunek.
ODPOWIEDŹ
Zamawiający wyraża zgodę na odstąpienie od podania miesiąca produkcji. W ofercie należy podać rok produkcji.

PYTANIE
Dot. załącznik nr 6
Czy Zamawiający dopuści tolerancję w zakresie wymiarów wymaganych narzędzi do ±10%?
ODPOWIEDŹ
Zamawiający wyraża zgodę na tolerancję +/- 10% tylko na długości narzędzi. Natomiast na pozostałe parametry Zamawiający podtrzymuje zapisy specyfikacji. Dopuszczenie tolerancji +/- 10% automatycznie zmieni parametry części roboczych

PYTANIE
Dot. załącznik nr 6
Czy Zamawiający wyrazi zgodę aby w przypadku wymagań ogólnych dotyczących kompleksowej regeneracji narzędzi Zamawiający uzupełnił ten zapis o uwagę „pod warunkiem prawidłowego użytkowania narzędzi zgodnego z ich przeznaczeniem”?
ODPOWIEDŹ
TAK.

Zapytania do w/w postępowania, dot. projektu umowy:

PYTANIE
Czy Zamawiający zmieni termin określony w §3 ust. 15 lit. b z „36 godzin” na „3 dni robocze”?

Z uwagi na odległość pomiędzy siedzibą Wykonawcy a Zamawiającego termin wyznaczony w godzinach jest dla Wykonawcy niekorzystny, ponieważ w sytuacji gdy zgłoszenie zapotrzebowania wpłynie w piątek pod koniec dnia pracy Wykonawca nie będzie w stanie zrealizować zgłoszenia na czas.
ODPOWIEDŹ
Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę załącznika numer 4 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 3 ust. 15 pkt. b w sposób proponowany przez wykonawcę (przedłużenie terminu przystąpienia do naprawy gwarancyjnej z 36 godzin do 3 dni roboczych).

Sprzęt objęty zamówieniem publicznym ma duże znaczenie dla działalności prowadzonej przez zamawiającego jako placówkę ochrony zdrowia, specjalizującą się w leczeniu chorób nowotworowych, w związku z czym istnieje konieczność zabezpieczenia maksymalnego skrócenia postępowania związanego z naprawą gwarancyjną realizowaną w razie stwierdzenia usterek sprzętu przez zamawiającego. Podobnie jak w odniesieniu do terminu dostawy sprzętu wskazać należy, że to do zamawiającego należy uprawnienie do określania warunków realizacji zamówienia publicznego w sposób odpowiadający jego usprawiedliwionym potrzebom. Wykonawca podejmując decyzję o złożeniu oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego postępuje w sposób świadomy, kierując się miedzy innymi wymogami zamawiającego odnośnie terminów dostawy objętego zamówieniem publicznym sprzętu, a także konsekwencjami niedotrzymania tych terminów. Jeśli zatem dany podmiot ma wątpliwości czy jest w stanie sprostać warunkom określonym w siwz, powinien powstrzymać się od udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub podjąć działania w celu zapewnienia sobie możliwości wypełnienia zobowiązań określonych przez zamawiającego w siwz. Niezależnie nadto od procedur obowiązujących u poszczególnych wykonawców, zamawiający pozostaje na stanowisku, iż wyznaczony termin 36 godzin jest wystarczający do przystąpienia do wykonywania naprawy gwarancyjnej.

PYTANIE
Czy Zamawiający zmieni wysokość kar umownych określonych w:
a) §3 ust. 15 lit. b z „1%” na „0,5%”,
b) §3 ust. 15 lit. d z „1%” na „0,5%”,
c) §5 ust. 1 lit. a z „1%” na „0,5%”,
d) §5 ust. 1 lit. b z „20%” na „10%”,
e) §5 ust. 1 lit. e z „1000zł” na „0,5% wartości niedostarczonego narzędzia za każdy dzień zwłoki”,
f) §5 ust. 1 lit. f z „10%” na „2%”,
g) §5 ust. 1 lit. f z „40%” na „10%”?

Przedstawione we wzorze umowy zapisy w sposób jednoznaczny i rażący naruszają interesy Wykonawcy. Charakter kary umownej określonej w kodeksie cywilnym ma za zadanie ochronić interesy stron w celu prawidłowej realizacji umów. Kara umowna nie może prowadzić do bezpodstawnego wzbogacenia drugiej strony. Zapisy przedstawione we wzorze umowy kształtują jednostronnie oraz negatywnie odpowiedzialność Wykonawcy, w sposób niezgodny z kodeksem cywilnym. W przypadku zamówień składanych na małe kwoty kara za zwłokę może wielokrotnie przewyższyć wartość całego zamówienia. W związku z powyższym zmiana wysokości kar umownych jest w pełni uzasadniona, a wręcz konieczna.
ODPOWIEDŹ
Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści załącznika numer 4 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 3 ust. 15 pkt b i d. oraz § 5 ust. 1 pkt. a, b, e, f w sposób zaproponowany przez wykonawcę.

Wykonawca podejmując decyzję o złożeniu oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego postępuje w sposób świadomy, kierując się miedzy innymi wymogami zamawiającego odnośnie terminów dostawy objętych zamówieniem publicznym przeciwciał, a także konsekwencjami niedotrzymania tych terminów, w szczególności w zakresie uprawnienia zamawiającego do żądania od pozostającego w zwłoce ze spełnieniem świadczenia wykonawcy kar umownych. Nie podlega wątpliwości, iż niedostarczenie przez wykonawcę w terminie objętych zamówieniem publicznym przeciwciał spowodować może daleko idące konsekwencje po stronie zamawiającego, wiążące się w szczególności z powstaniem po jego stronie szkody. W związku z powyższym istnieje konieczność zastrzeżenia kary umownej stanowiącej substytut odszkodowania w wysokości określonej z góry przy zawieraniu umowy. odnosząc się do propozycji Wykonawcy odnośnie wysokości kar umownych wskazać należy, iż Zamawiający zobowiązany jest do zabezpieczenia prawidłowej realizacji przedmiotu zamówienia publicznego. Temu celowi służy między innymi kara umowna mająca mobilizować wykonawców do wykonania obciążających ich na podstawie postanowień umowy obowiązków. Jednocześnie należy podkreślić, iż aby kara umowna realizowała swój, wskazany powyżej cel, jej wysokość powinna być odczuwalna dla zobowiązanego, stanowić dla niego istotną dolegliwość. W przeciwnym bowiem razie nie będzie ona bowiem realizować swoje funkcji. W związuj powyższym trzeba uznać, że wysokość kary umownej zaproponowanej przez wykonawcę jest zdecydowanie zbyt niska, a jego propozycja w tym zakresie nie może zostać uwzględniona przez zamawiającego.

PYTANIE
Czy Zamawiający doda zapis w §5 ust. 4, że odstąpienie od umowy przez Zamawiającego będzie poprzedzone wezwaniem Wykonawcy do realizowania umowy zgodnie z zawartymi w umowie postanowieniami?

Obecny zapis umowy może powodować uprzywilejowanie jednej ze stron umowy co może być niezgodne z zasadami społeczno – gospodarczym określonymi w kodeksie cywilnym. W związku z powyższym koniecznym jest zmiana zapisu.
ODPOWIEDŹ
Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści załącznika numer 4 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 5 ust. 4 w sposób zaproponowany przez wykonawcę.

Sprzęt objęty zamówieniem publicznym ma duże znaczenie dla działalności prowadzonej przez zamawiającego jako placówkę ochrony zdrowia, specjalizującą się w leczeniu chorób nowotworowych. W związku z tym zamawiający musi zapewnić sobie możliwość elastycznego i szybkiego reagowania w przypadku niewywiązywanie się przez Wykonawcę ze zobowiązań umownych. Możliwość taką daje prawo do odstąpienia od umowy w przypadku opóźnienia w dostawie sprzętu. Wskazać należy, że to do zamawiającego należy uprawnienie do określania warunków realizacji zamówienia publicznego w sposób odpowiadający jego usprawiedliwionym potrzebom. Wykonawca podejmując decyzję o złożeniu oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego postępuje w sposób świadomy, kierując się miedzy innymi wymogami zamawiającego odnośnie terminów dostawy objętego zamówieniem publicznym sprzętu, a także konsekwencjami niedotrzymania tych terminów. Jeśli zatem dany podmiot ma wątpliwości czy jest w stanie sprostać warunkom określonym w siwz, powinien powstrzymać się od udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub podjąć działania w celu zapewnienia sobie możliwości wypełnienia zobowiązań określonych przez zamawiającego w siwz. W świetle uzależnienie uprawnienia do odstąpienia od umowy od uprzedniego wezwania Wykonawcy do prawidłowego wykonania umowy nie znajduje żadnego uzasadnienia.
PYTANIE
Czy Zamawiający usunie w §7 ust. 1 zwrot „w tym także spowodowane zaistnieniem zdarzeń losowych oraz nieszczęśliwych wypadków”?
Biorąc pod uwagę przepisy kodeksu cywilnego przedsiębiorca odpowiada za wyrządzone szkody chybże wynikły wskutek wystąpienia siły wyższej. W związku z powyższym w pełni uzasadnionym jest usunięcie tego zapisu z projektu umowy.
ODPOWIEDŹ
Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści załącznika numer 4 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 7 ust. 1 w sposób zaproponowany przez wykonawcę.

Wykonawca jako podmiot zobowiązany do dostarczenia objętych zamówieniem publicznym urządzeń w miejsce wskazane przez zamawiającego musi ponosić odpowiedzialność za szkody poniesione podczas wykonywania przezeń swojego zobowiązania zarówno przez osoby trzecie, jak i samego zamawiającego. Jest to normalne ryzyko związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Należy także zwrócić uwagę na treść ust. 2 § 7, zgodnie z którym opisane ryzyko obciąża wykonawcę do momentu dokonania odbioru urządzeń przez zamawiającego, w związku z czym zasadniczo wykonawca odpowiada wyłącznie za swoje działania oraz sposób wykonania swoich zobowiązań wynikających z umowy. Nie ma zatem podstaw, aby tę odpowiedzialność przerzucić na jakikolwiek inny podmiot, w szczególności na zamawiającego. Nie ma także podstaw do wyłączenia odpowiedzialności wykonawcy w powyższym zakresie. Zgodnie natomiast z art. 473 § 1 Kodeksu cywilnego w zw. z art. 14 Ustawy – Prawo zamówień publicznych wykonawca może na drodze umowy przyjąć odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania z powodu oznaczonych okoliczności, za które na mocy ustawy odpowiedzialności nie ponosi. W związku z powyższym jest dopuszczalne obciążenie wykonawcy odpowiedzialnością za skutki nieszczęśliwych wypadków i zdarzeń losowych. Zamawiający zaś zobowiązany jest dążyć do najlepszego możliwego zabezpieczenia interesów swoich – jako publicznego zakładu opieki zdrowotnej, jak i pacjentów, w związku z czym należy uznać, że kwestionowane przez wykonawcę postanowienie projektu umowy, jako zabezpieczające zamawiającego przed szkodą powstałą w związku z wykonywaniem umowy zawartej w wyniku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, winno pozostać niezmienione.


Wnosimy o odpowiednie przedłużenie terminu składania ofert.
ODPOWIEDŹ:
Zamawiający wydłuża termin składnia i otwarcia ofert.
Ustalono : termin składnia ofert do dnia 24.06.2010 do godz. 10.00, otwarcie godz. 11.00




Z poważaniem,
z-ca Dyr. Ds. ekonomiczno-eksploatacyjnych



inż. Małgorzata Kołodziej –Sarna

Sprawę prowadzi Sylwia Krzywiak, dział zamówień publicznych i zaopatrzenia, Tel. 061 8850 644

« Powrót do szczegółów zamówienia