Zamówienia publiczne
Przedmiot zamówienia:
Zakup i dostawa leków
Numer zamówienia:
/94/2010
« Powrót do szczegółów zamówieniaodp. na pyt.
Poznań, dnia 2010-09-03EZ/____5648/5_____ 2010
Wg rozdzielnika:
Do wszystkich uczestników postępowania o zamówienie publiczne.
dotyczy: przetargu nieograniczonego nr 94/2010 LEKI.
Wielkopolskie Centrum Onkologii uprzejmie informuje, iż wpłynęły zapytania do specyfikacji istotnych warunków zamówienia, na które udzielamy odpowiedzi.
Pytania:
1. Zwracamy się z prośba o wykreślenie par. 5 ust.3 z projektu umowy.
2. Czy zamawiający wyraża zgodę na zmianę w par. 6 ust. 1 treści „…otrzymania …” na „wystawienia”
ODPOWIEDZI:
1.
Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści załącznika numer 5 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 5 ust. 3 w sposób zaproponowany przez wykonawcę, tj. poprzez jego wykreślenie.
Zamawiający zobowiązany jest do zabezpieczenia swoich interesów, w tym interesów ekonomicznych. Zobowiązanie do zapłaty kary umownej powstaje jedynie w razie niewykonania przez wykonawcę zobowiązania niepieniężnego – w takiej sytuacji zamawiającemu muszą przysługiwać instrumenty prawne pozwalające na sprawne i szybkie wyegzekwowanie przysługującej mu należności. Możliwość potrącenia kary umownej z należnością przysługującą wykonawcy jest najprostszym i najszybszym z punktu widzenia zamawiającego sposobem rozliczenia wzajemnych należności. Należy ponadto wskazać, iż możliwość potrącenia wzajemnych należności wynika również z przepisów art. 498 i nast. Kodeksu cywilnego, zmiana umowy w tym zakresie nie miałaby istotnego wpływu na uprawnienie zamawiającego do dokonania potrącenia.
2.
Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści załącznika numer 5 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 6 ust. 1 w sposób zaproponowany przez wykonawcę.
Zgodnie z treścią § 6 umowy stanowiącej załącznik nr 5 do siwz Zamawiający zobowiązany jest do zapłaty za zamówione i dostarczone leki „w terminie 30 dni od dnia otrzymania przedmiotowej faktury przez Zamawiającego, w formie przelewu na rachunek bankowy Wykonawcy wskazany na fakturze”. Obowiązujący zapis pozwala w sposób precyzyjny i jasny dla obu stron ustalić ostateczny termin zapłaty i w ten sposób uniknąć nieporozumień i konfliktów na tym tle. Zmiana treści § 6 umowy stanowiącej załącznik nr 5 do siwz w sposób zaproponowany przez Wykonawcę, poprzez zastąpienie zwrotu „otrzymania” zwrotem „wystawienia” spowoduje, że 30 dniowy termin do zapłaty za zamówione i dostarczone leki liczony będzie od daty wystawienia faktury VAT. Zapis taki jest wysoce niekorzystny dla Zamawiającego, gdyż pomiędzy wystawieniem a doręczeniem faktury VAT może niekiedy upłynąć znaczny okres czasu. Ponadto w przypadku wprowadzenia wskazanych wyżej zmian Zamawiający de facto bez otrzymania faktury nie będzie mógł w sposób jednoznaczny ustalić terminu, w którym musi dokonać zapłaty wynagrodzenia, gdyż jak wspomniano termin zapłaty liczony będzie od daty wystawienia faktury VAT a tę Zamawiający będzie mógł zweryfikować dopiero po otrzymaniu przedmiotowej faktury. Wskazać przy tym należy, że zapłata wynagrodzenia następuje na podstawie prawidłowo wystawionej faktury VAT a zatem Zamawiający, aby zrealizować przelew środków pieniężnych na rachunek bankowy Wykonawcy, musi w pierwszej kolejności przedmiotową fakturę otrzymać. W skrajnych przypadkach może okazać się, że zamawiający naruszy 30 termin zapłaty nie będąc tego świadomym z uwagi na brak otrzymania faktury VAT i brak wiedzy o jej wystawieniu. Z uwagi na powyższe Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści załącznika numer 5 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 6 ust. 1 w sposób zaproponowany przez wykonawcę.
Z poważaniem,
Z-ca Dyr. ds. ekonomiczno-eksploatacyjnych
inż. Małgorzata Kołodziej-Sarna
« Powrót do szczegółów zamówienia