Zamówienia publiczne

Przedmiot zamówienia:

Zakup i dostawa sprzętu medycznego sterylnego i niesterylnego jednorazowego użytku dla Wielkopolskiego Centrum Onkologii Zamówienie o wartości pow. 193000 EURO

Numer zamówienia:

/143/2010

« Powrót do szczegółów zamówienia

Odpowiedzi na pytania

Poznań, dn. 07.01.2011 r

EZ/ 180 /2011



Wykonawcy biorący udział w postępowaniu o zamówienie publiczne.

Dotyczy przetargu nieograniczonego nr 143/2010 na zakup i dostawę sprzętu medycznego
sterylnego jednorazowego użytku.



Wielkopolskie Centrum Onkologii, informuje że wpłynęły pytania do specyfikacji istotnych warunków zamówienia do wymienionego w tytule przetargu, na które zamawiający udziela odpowiedzi:

Pytanie 1
Dotyczy pakietu nr 4 poz.2
Prosimy o dopuszczenie łącznika oddechowego zgodnego z wymogami, z portem do bronchoskopii zamykanym gumową zatyczką na stałe przytwierdzoną do łącznika.
Odpowiedź: Zamawiający dopuszcza wyżej opisane łączniki oddechowe.

Pytanie 2
Dotyczy pakietu nr 6
Czy Zamawiający oczekuje aby maski posiadały nadmuchane kołnierze i były bezpośrednio gotowe do użycia? Dzięki temu praktycznemu rozwiązaniu każda z masek posiada właściwe – optymalne ciśnienie w mankiecie, personel oszczędza czas nie musząc wykonywać dodatkowej pracy związanej z przygotowaniem maski do użycia.
Odpowiedź: Zamawiający nie oczekuje aby maski posiadały możliwość nadmuchiwania mankietu. Obecność mankietu nie stanowi o argumentu przemawiającego za wygodą pracy personelu anestezjologicznego, gdyż odpowiednio wyprofilowana i plastyczna maska zapewnia szczelność układu oddechowego i nie wymaga dodatkowej pracy

Pytanie 3
Czy Zamawiający w pakiecie 17 poz.2 dopuści serwetę z taśmą lepną w rozmiarze 183x183 cm lub zgodzi się na dwie serwety w rozmiarze 75x100 z taśma lepną wyposażone w repozycjonowalny klej umożliwiający swobodne przyklejenie i odklejenie serwety bez ryzyka uszkodzenia materiału?
Odpowiedź: Zamawiajacy podtrzymuje zapisy specyfikacji. Serwety w wymiarach 183x183cm sa za duże (różnica 33 x 83cm) i trudno zachować aseptykę podczas obłozenia, natomiast serwety o rozmiarze 75cm są za małe (różnica 75cm), co nie pozwoli dokładnie obłożyć pola operacyjnego lub stolika Mayo.

Pytanie 4
Paragraf 6 ustęp 1a
Niniejszym Wykonawca zwraca się z prośbą o modyfikację zapisu na „Wykonawca zobowiązuje się do zapłaty na rzecz Zamawiającego kar umownych w przypadku: pierwszego opóźnienia w dostawie zamówionego Sprzętu Wykonawca zapłaci na rzecz Zamawiającego karę umowną w wysokości 1 % niezrealizowanej części zamówienia, za każdy dzień zwłoki, licząc od dnia określonego na podstawie w § 3 ust. 4 pkt a) niniejszej umowy.”
Odpowiedź: Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści załącznika numer 6 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 6 ust. 1 pkt b) w sposób zaproponowany przez wykonawcę.
Wykonawca podejmując decyzję o złożeniu oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego postępuje w sposób świadomy, kierując się miedzy innymi wymogami zamawiającego odnośnie terminów dostawy objętego zamówieniem publicznym sprzętu, a także konsekwencjami niedotrzymania tych terminów, w szczególności w zakresie uprawnienia zamawiającego do żądania od pozostającego w zwłoce ze spełnieniem świadczenia wykonawcy kar umownych. Nie podlega wątpliwości, iż niedostarczenie przez wykonawcę w terminie sprzętu medycznego objętego zamówieniem publicznym spowodować może daleko idące konsekwencje po stronie zamawiającego, wiążące się w szczególności z powstaniem po jego stronie szkody. Konsekwencje takie może spowodować tym bardziej bezzasadne zaprzestanie przez wykonawcę wykonywania jego obowiązków wynikających z umowy. W związku z powyższym istnieje konieczność zastrzeżenia kary umownej stanowiącej substytut odszkodowania w wysokości określonej z góry przy zawieraniu umowy.

Pytanie 5
Paragraf 6 ustęp 1b
Niniejszym Wykonawca zwraca się z prośbą o modyfikację zapisu na „Wykonawca zobowiązuje się do zapłaty na rzecz Zamawiającego kar umownych w przypadku: drugiego opóźnienia w dostawie oraz każdego kolejnego opóźnienia w dostawie zamówionego Sprzętu Wykonawca zapłaci na rzecz Zamawiającego karę umowną w wysokości 2% niezrealizowanej części zamówienia, za każdy dzień opóźnienia, licząc od dnia określonego na podstawie § 3 ust. 4 pkt a) niniejszej umowy.”
Odpowiedź: Odpowiedź na pytanie 5 zawarta jest w odpowiedzi na pytanie 4.

Pytanie 6
Paragraf 6 ustęp 3
Niniejszym Wykonawca zwraca się z prośbą o modyfikację zapisu na „Zamawiający ma prawo wykonywać potrącenia kary umownej wynikającej z §6 niniejszej umowy z wierzytelności wzajemnych, tylko w przypadku, gdy zostały one naliczone zgodnie umową oraz zatwierdzone w formie pisemnej przez obie strony.”
Odpowiedź: Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści załącznika numer 6 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 6 ust. 3 w sposób zaproponowany przez wykonawcę.

Zamawiający zobowiązany jest do zabezpieczenia swoich interesów, w tym interesów ekonomicznych. Zobowiązanie do zapłaty kary umownej powstaje jedynie w razie niewykonania przez wykonawcę zobowiązania niepieniężnego – w takiej sytuacji zamawiającemu muszą przysługiwać instrumenty prawne pozwalające na sprawne i szybkie wyegzekwowanie przysługującej mu należności. Możliwość potrącenia kary umownej z należnością przysługującą wykonawcy jest najprostszym i najszybszym z punktu widzenia zamawiającego sposobem rozliczenia wzajemnych należności. Należy ponadto wskazać, iż możliwość potrącenia wzajemnych należności wynika również z przepisów art. 498 i nast. Kodeksu cywilnego, zmiana umowy w tym zakresie nie miałaby istotnego wpływu na uprawnienie zamawiającego do dokonania potrącenia. Należy przy tym wskazać, iż zatwierdzenie kary umownej przez wykonawcę nie znajduje żadnego uzasadnienia prawnego ani faktycznego, może natomiast prowadzić do sparaliżowania możliwości zastosowania tej instytucji w razie odmowy dokonania takiego zatwierdzenia przez wykonawcę, co byłoby bardzo niekorzystne dla zamawiającego. Wykonawcom natomiast przysługiwać będzie oczywiście uprawnienia do podnoszenia wszelkich zarzutów przeciwko prawidłowości naliczenia kary umownej w razie zaistnienia sporu sądowego o jej zapłatę lub o zapłatę należności wykonawcy, z którymi potrącenia dokonałby zamawiający.

Pytanie 7
Paragraf 9 ustęp 1-2
Niniejszym Wykonawca zwraca się z prośbą o wykreślenie niniejszego punktu z umowy.
Odpowiedź: Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści załącznika numer 6 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie wykreślenia zeń § 9 ust. 1 i 2.

Wykonawca jako podmiot zobowiązany do dostarczenia objętego zamówieniem publicznym sprzętu medycznego w miejsce wskazane przez zamawiającego musi ponosić odpowiedzialność za szkody poniesione podczas wykonywania przezeń swojego zobowiązania zarówno przez osoby trzecie, jak i samego zamawiającego. Jest to normalne ryzyko związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Należy także zwrócić uwagę na treść ust. 2 § 9, zgodnie z którym opisane ryzyko obciąża wykonawcę do momentu dokonania odbioru sprzętu medycznego przez zamawiającego, w związku z czym zasadniczo wykonawca odpowiada wyłącznie za swoje działania oraz sposób wykonania swoich zobowiązań wynikających z umowy. Nie ma zatem podstaw, aby tę odpowiedzialność przerzucić na jakikolwiek inny podmiot, w szczególności na zamawiającego. Nie ma także podstaw do wyłączenia odpowiedzialności wykonawcy w powyższym zakresie.

Pytanie 8
Zwracam się z uprzejmą prośbą o dopuszczenie w Pakiecie III, poz. 1 Kranik – Rampa system 6 łączników bezigłowych, nie zawierających lateksu oraz części metalowych z możliwością użycia przez 7 dni i 600 aktywacji, osadzonych na rampie wyposażonej w różnokolorowe kraniki. Długość rampy 23 – 25cm, a całego systemu wraz z drenem przedłużającym 73 – 75cm. Dostosowany do użytku z krwią, tłuszczami, alkoholami, chlorexydyną oraz lekami chemioterapeutycznymi – co wymaga potwierdzenia badaniami klinicznymi. Sterylny, jednorazowego użytku, pakowany pojedynczo. Na każdym opakowaniu nadruk nr serii i daty ważności. Okres ważności minimum 2 lata. Opis w języku polskim.
Odpowiedź: Zamawiający wyraża zgodę na kranik składający się z 6 łączników bezigłowych.

Pytanie 9, dotyczące wzoru umowy i zapisów SIWZ
Prosimy o określenie czasu trwania umowy. We wzorze umowy jest zapis o 12 miesiącach (§ 3 ust. 1) natomiast w SIWZ jest zapis o 24 miesiącach (rozdział IV).
Odpowiedź: Niniejszym Zamawiający zmieniania treść załącznika nr 6 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 3 ust. 1 w ten sposób, że uchyla jego dotychczasową treść w brzmieniu:

„Przedmiotem niniejszej umowy jest sprzedaż i dostawa sprzętu medycznego sterylnego jednorazowego użytku opisanego szczegółowo w specyfikacji istotnych warunków zamówienia w okresie 12 miesięcy tj. w okresie od dnia ................... do dnia ...................... . Sprzęt medyczny sterylny jednorazowego użytku objęty zakresem przedmiotowym niniejszej umowy zwany będzie w dalszej części niniejszej umowy „Sprzętem”.”

i w jego miejsce wprowadza następujący zapis:

„Przedmiotem niniejszej umowy jest sprzedaż i dostawa sprzętu medycznego sterylnego jednorazowego użytku opisanego szczegółowo w specyfikacji istotnych warunków zamówienia w okresie 24 miesięcy tj. w okresie od dnia ................... do dnia ...................... . Sprzęt medyczny sterylny jednorazowego użytku objęty zakresem przedmiotowym niniejszej umowy zwany będzie w dalszej części niniejszej umowy „Sprzętem”.

Pytanie 10, dotyczy wzoru umowy
Czy Zamawiający wyrazi zgodę na zmianę zapisu umowy § 6 pkt.1 a) na:
„Wykonawca zobowiązuje się do zapłaty na rzecz Zamawiającego kar umownych. w przypadku: a) „pierwszego opóźnienia w dostawie zamówionego Sprzętu Wykonawca zapłaci na rzecz Zamawiającego karę umowną w wysokości 0,5 % niezrealizowanej części zamówienia, za każdy dzień zwłoki, licząc od dnia określonego na podstawie w § 3 ust. 4 pkt a) niniejszej umowy”
Odpowiedź: Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści załącznika numer 6 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 6 ust. 1 pkt a)-b) w sposób zaproponowany przez wykonawcę.

Wykonawca podejmując decyzję o złożeniu oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego postępuje w sposób świadomy, kierując się miedzy innymi wymogami zamawiającego odnośnie terminów dostawy objętego zamówieniem publicznym sprzętu, a także konsekwencjami niedotrzymania tych terminów, w szczególności w zakresie uprawnienia zamawiającego do żądania od pozostającego w zwłoce ze spełnieniem świadczenia wykonawcy kar umownych. Nie podlega wątpliwości, iż niedostarczenie przez wykonawcę w terminie objętego zamówieniem publicznym sprzętu spowodować może daleko idące konsekwencje po stronie zamawiającego, wiążące się w szczególności z powstaniem po jego stronie szkody. W związku z powyższym istnieje konieczność zastrzeżenia kary umownej stanowiącej substytut odszkodowania w wysokości określonej z góry przy zawieraniu umowy.

Pytanie 11, dotyczące wzoru umowy
Czy Zamawiający wyrazi zgodę na zmianę zapisu umowy § 6 pkt.1 b) na:
„Wykonawca zobowiązuje się do zapłaty na rzecz Zamawiającego kar umownych. w przypadku: b)drugiego opóźnienia w dostawie oraz każdego kolejnego opóźnienia w dostawie zamówionego Sprzętu Wykonawca zapłaci na rzecz Zamawiającego karę umowną w wysokości 1 % niezrealizowanej części zamówienia, za każdy dzień opóźnienia, licząc od dnia określonego na podstawie § 3 ust. 4 pkt a) niniejszej umowy.
Odpowiedź: Odpowiedź na pytanie 11 zawarta jest w odpowiedzi na pytanie 10.

Pytanie 12, dotyczące wzoru umowy
Prosimy o wykreślenie zapisu umowy § 3 pkt. 23, Zamawiający otrzyma komplet materiałów informacyjnych razem z ofertą.
Odpowiedź: Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści załącznika numer 6 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 3 ust. 23 w sposób zaproponowany przez wykonawcę.

Obowiązek dostarczenia instrukcji użytkowania wyrobów medycznych wraz z tymi wyrobami wprowadza art. 14 ustawy z dnia 20 maja 2010 roku o wyrobach medycznych. Tak więc zmiana projektu umowy w zaproponowany sposób nie zwolni Wykonawcy z obowiązku dostarczenia wraz przedmiotem zamówienia instrukcji użytkowania oraz informacji niezbędnych dla użytkownika. Niezależnie od powyższego Zamawiający, kierując się swoim interesem, wprowadził stosowny zapis nakładający na Wykonawcę obowiązek dostarczenia wraz z przedmiotem zamówienia stosownych ulotek informacyjnych. Należy zauważyć, że ani przepisy prawa ani postanowienia projektu umowy nie zabraniają Wykonawcy wcześniejszego wypełnienia przedmiotowego obowiązku. Jeżeli zatem Wykonawca dostarczy stosowne instrukcje użytkowania oraz ulotki informacyjne wraz z ofertą, to w przypadku wyboru jego oferty przez Zamawiającego przedmiotowe zobowiązanie uznane zostanie za zrealizowane jeszcze przed dokonaniem danej dostawy wyrobów medycznych objętych zamówieniem. Jednocześnie zaznaczyć należy, że instrukcja używania powinna być dostarczana wraz z każdą dostawą wyrobów medycznych. Tak więc jeżeli Wykonawca, na mocy zawartej z Zamawiającym umowy, będzie zobowiązany do kilku dostaw wyrobów medycznych ulotki informacyjne będą musiały być załączane wraz z każdą następną dostawą.

Z poważaniem

p.o. zastępcy Dyrektora ds. Lecznictwa

dr n. med. J Jerzy Mazurek

« Powrót do szczegółów zamówienia