Zamówienia publiczne

Przedmiot zamówienia:

Zakup i dostawa GENERATORÓW Mo/Tc dla Pracowni Scyntygrafii ZAKŁADU MEDYCYNY NUKLEARNEJ.

Numer zamówienia:

350/8/2012

« Powrót do szczegółów zamówienia

odp. na pyt.

Poznań, dnia 2012-02-06
350.EZ/8/2012/3/__105___



Wg rozdzielnika:
Do wszystkich uczestników postępowania lub zainteresowanych zamówieniem publicznym

Dotyczy: przetargu nieograniczonego 350/8/2012 Zakup i dostawa GENERATORÓW Mo/Tc dla Pracowni Scyntygrafii ZAKŁADU MEDYCYNY NUKLEARNEJ.


ODPOWIEDZI NA PYTANIA.

Pytanie: 1) W § 3 pkt. 4 umowy prosimy o określenie terminu dostawy wyłącznie na nie później niż w piątek do godz.9.00 i usunięcie zapisu o „dowolnym dniu tygodnia”. Dostawy realizowane są raz w tygodniu.

Odpowiedź: Zamawiający zmienia treść zał numer 4 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 3 ust. 4 umowy w ten sposób, że uchyla jego treść w całości i w jego miejsce wprowadza następujący zapis:

„§ 3 ust. 4 Wykonawca zobowiązuje się do realizacji 104 dostaw generatora o aktywności 25GBq do siedziby Zamawiającego na następujących zasadach:
a) dostawy realizowane będą raz w tygodniu, w stały, uzgodniony przez strony dzień tygodnia (od poniedziałku do piątku), najpóźniej do godziny 9:00 rano,
b) dostawy realizowane będą za pomocą środków transportu spełniających wszelkie wymogi przewidziane przepisami prawa,
c) dostarczany przedmiot zamówienia będzie w taki sposób opakowany, aby mógł być przechowywany w temperaturze pokojowej.”

Pytanie: 2) W § 3 pkt 6 umowy prosimy o dodanie słów: "- z jego wyłącznej winy -" po słowach: "W przypadku, gdy Wykonawca" oraz wykreślenie "pkt a)" gdyż takiego nie ma;
4) W § 3 pkt 13 umowy prosimy o dodanie słów: "- z jego wyłącznej winy -" po słowach: "dostarczenia przez Wykonawcę" oraz zastąpienie słów: "rażącym opóźnieniem" słowami: "rażącą zwłoką";
Odpowiedź: Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści załącznika numer 4 do siwz stanowiącego projekt umowy w sposób zaproponowany przez wykonawcę.
Zadaniem zamawiającego jest zabezpieczenie swoich interesów, w szczególności w zakresie zapewnienia możliwości prawidłowego prowadzenia działalności leczniczej. Z punktu widzenia działalności prowadzonej przez zamawiającego przy wykorzystaniu wyrobów stanowiących przedmiot zamówienia, fundamentalne znaczenie ma zapewnienie terminowych dostaw. Jeśli w danym przypadku nie byłoby to możliwe, to istotnego znaczenia nabiera możliwość sprawnego dokonania zakupu interwencyjnego i to niezależnie od tego czy wykonawca ponosi winę za opóźnienie w dostawie czy nie – jest to element ryzyka gospodarczego obciążającego wykonawcę. Postanowienia § 3 ust. 6 oraz ust. 13 umowy mają również charakter dyscyplinujący mający skłonić wykonawcę do terminowego wykonywania zobowiązań wynikających z umowy. Poza tym, po dokonaniu zakupu interwencyjnego odbiór zamówionych i niedostarczonych w terminie wyrobów stanie się bezprzedmiotowy. Natomiast w przypadku dostarczenia wyrobów z rażącym opóźnieniem zapotrzebowanie zamawiającego na przedmiotowe wyroby może ulec zmianie, co również uzasadniać może odmowę przyjęcia wyrobów.

Pytanie: 3) W § 3 pkt 10 umowy prosimy o zastąpienie zapisu zaczynającego się od słów „ niż w terminie 6 dni …do końca zdania” na zapis następujący „ z najbliższej produkcji po dacie uznania reklamacji”
Odpowiedź: Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści załącznika numer 4 do siwz stanowiącego projekt umowy w sposób zaproponowany przez wykonawcę.
Wykonawca jest zobowiązany do dostarczania wyrobów wolnych od wad. W przypadku dostarczenia wyrobów wadliwych w uzasadnionym interesie zamawiającego leży jak najszybsze uzyskanie wyrobu wolnego od wad. W związku z tym uzależnianie terminu uzyskania pełnowartościowego wyrobu od wewnętrznej organizacji pracy wykonawcy byłoby sprzeczne z interesem zamawiającego i mogłoby zakłócić prawidłowy tok prowadzonej przezeń działalności leczniczej.

Pytanie: 5) W § 3 pkt 14 umowy prosimy o wykreślenie zdania drugiego;
Odpowiedź: Zamawiający wyraża zgodę na zmianę treści załącznika numer 4 do siwz stanowiącego projekt umowy w sposób zaproponowany przez wykonawcę.

Pytanie: 6) W § 3 pkt 17 prosimy o zmianę zapisu na następujący „ Wykonawca zobowiązuje się do odbioru zużytych opakowań w dniu dostawy generatora technetowego po uprzednim powiadomieniu przez Zamawiającego o konieczności dokonania tego odbioru w ciągu 5 dni.";
Odpowiedź: Zamawiający zmienia treści załącznika numer 4 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 3 ust. 17 umowy w ten sposób, że uchyla jego treść w całości i w jego miejsce wprowadza następujący zapis:

„§ 3 ust. 17 Wykonawca zobowiązany jest do odbioru zużytych opakowań po Wyrobach w terminie 5 dni roboczych od daty zgłoszenia przez Zamawiającego konieczności odbioru tych opakowań.”
Taka treść powyższego postanowienia pozwoli wykonawcy na odbieranie opakowań przy okazji dokonywania dostawy, a jednocześnie zagwarantuje zamawiającemu stosunkowo krótki termin odbioru.

Pytanie: 7) W § 5 pkt 1 ppkt a) umowy prosimy o zastąpienie obecnej treści następującą: "zwłoki w dostawie Wyrobów - powstałej z wyłącznej winy Wykonawcy - Wykonawca zapłaci na rzecz Zamawiającego karę umową w wysokości 0,2 % wartości netto nie dostarczonych w terminie Wyrobów za każdy dzień zwłoki, licząc od dnia określonego w § 3 ust. 4 niniejszej umowy,";
Odpowiedź: Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści załącznika numer 4 do siwz stanowiącego projekt umowy w sposób zaproponowany przez wykonawcę.
Wykonawca podejmując decyzję o złożeniu oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego postępuje w sposób świadomy. Winien kierować się między innymi wymogami zamawiającego odnośnie terminów dostawy objętych zamówieniem publicznym wyrobów, a także konsekwencjami niedotrzymania tych terminów. Zastrzeżone kary umowne mają funkcję dyscyplinująca, która ma zapewnić terminową i nieprzerwaną realizację umowy, oraz odszkodowawczą. Zamawiający w celu ochrony swoich interesów zastrzega kary umowne również w przypadkach, w których wykonawca nie ponosi winy za opóźnienia w dostawie.

Pytanie: 8) W § 5 pkt 1 ppkt b) umowy prosimy o dodanie słów: "przez Wykonawcę" po słowach "nieuzasadnionego zerwania" oraz słowa "nieuzasadnione" po słowach: "rozumieją w szczególności" i po słowach: "Wyrobów lub";
Odpowiedź: Zamawiający zmienia treści załącznika numer 4 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 5 ust. 1 lit. b) umowy w ten sposób, że uchyla jego treść w całości i w jego miejsce wprowadza następujący zapis:

„§ 5 ust. 1 lit. b) nieuzasadnionego zerwania niniejszej umowy przez Wykonawcę, przez co strony rozumieją w szczególności niedostarczenie przez Wykonawcę Wyrobów lub zaprzestanie wykonywania innych obowiązków wynikających z postanowień niniejszej umowy, Wykonawca zapłaci na rzecz Zamawiającego karę umowną w wysokości 10 % łącznej wartości netto Wyrobów, których sprzedaż i dostawa jest przedmiotem niniejszej umowy, o której mowa w § 4 ust. 1 niniejszej umowy”
W pozostałym zakresie zamawiający nie uwzględnia zmian proponowanych przez wykonawcę, bowiem celem niniejszego postanowienia jest zapewnienie ciągłości dostaw przedmiotu zamówienia i zabezpieczenie interesów zamawiającego na wypadek zaprzestania wykonywania umowy przez wykonawcę.

Pytanie: 9) W § 5 umowy prosimy o wykreślenie punktu 3;
Odpowiedź: Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści załącznika numer 4 do siwz stanowiącego projekt umowy w sposób zaproponowany przez wykonawcę.
Zamawiający zobowiązany jest do zabezpieczenia swoich interesów, w tym interesów ekonomicznych. Zobowiązanie do zapłaty kary umownej powstaje jedynie w razie niewykonania przez wykonawcę zobowiązania niepieniężnego – w takiej sytuacji zamawiającemu muszą przysługiwać instrumenty prawne pozwalające na sprawne i szybkie wyegzekwowanie przysługującej mu należności. Możliwość potrącenia kary umownej z należnością przysługującą wykonawcy jest najprostszym i najszybszym z punktu widzenia zamawiającego sposobem rozliczenia wzajemnych należności.

Pytanie: 10) W § 5 pkt 4 umowy prosimy o zastąpienie słowa "opóźnienie" słowem "zwłoka" oraz wykreślenie "pkt a)";
Odpowiedź: Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści załącznika numer 4 do siwz stanowiącego projekt umowy w sposób zaproponowany przez wykonawcę.
Nierealizowanie dostaw wyrobów przez wykonawcę przez 15 dni roboczych może sprawić, że obowiązywanie niniejszej umowy nie będzie leżało w interesie zamawiającego i to niezależnie od winy wykonawcy. Jest to nadto okres, który pozwala na stwierdzenie, czy niewykonywanie umowy ma charakter ciągły.

Pytanie: 11) W § 6 pkt 1 umowy prosimy o zastąpienie słów "otrzymania przedmiotowej" słowem "wystawienia" oraz wykreślenia słów: "przez Zamawiającego";
Odpowiedź: Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści załącznika numer 4 do siwz stanowiącego projekt umowy w sposób zaproponowany przez wykonawcę.
Z punktu widzenia zamawiającego niekorzystną jest sytuacja, w której długość faktycznego okresu na zapłatę należności wynikających z realizacji zamówienia zależy od chwili, w której faktura zostanie wysłana przez wykonawcę.

Pytanie: 12) W § 8 umowy prosimy o wykreślenie słów: ", w tym także spowodowane zaistnieniem zdarzeń losowych oraz nieszczęśliwych wypadków";
Odpowiedź: Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści załącznika numer 4 do siwz stanowiącego projekt umowy w sposób zaproponowany przez wykonawcę.
Zgodnie z art. 473 § 1 Kodeksu cywilnego w zw. z art. 14 Ustawy – Prawo zamówień publicznych wykonawca może na drodze umowy przyjąć odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania z powodu oznaczonych okoliczności, za które na mocy ustawy odpowiedzialności nie ponosi. W związku z powyższym jest dopuszczalne obciążenie wykonawcy odpowiedzialnością za skutki nieszczęśliwych wypadków i zdarzeń losowych. Zamawiający zaś zobowiązany jest dążyć do najlepszego możliwego zabezpieczenia interesów swoich, jak i pacjentów, w związku z czym należy uznać, że kwestionowane przez wykonawcę postanowienie projektu umowy, jako zabezpieczające zamawiającego przed szkodą powstałą w związku z wykonywaniem umowy zawartej w wyniku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, winno pozostać niezmienione.

Pytanie: 13) W § 9 pkt 1 umowy prosimy o skrócenie terminu odstąpienia do np. 7 dni;
Odpowiedź: Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści załącznika numer 4 do siwz stanowiącego projekt umowy w sposób zaproponowany przez wykonawcę.
Długość terminu przewidzianego do odstąpienia od umowy jest określona w taki sposób, by w sytuacjach niewykonywania lub nienależytego wykonywania umowy umożliwić zamawiającemu w pierwsze kolejności skorzystanie z innych, mniej dolegliwych środków dyscyplinujących wykonawcę, przewidzianych przepisami prawa oraz postanowieniami umowy, np. kar umownych, jednocześnie jednak nie tracąc prawa do skorzystania ze środka najdalej idącego – odstąpienia od umowy.

Pytanie: 14) W § 9 pkt 6 umowy prosimy o zastąpienie słowa "Zamawiającego" słowem "Wykonawcy".
Odpowiedź: Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści załącznika numer 4 do siwz stanowiącego projekt umowy w sposób zaproponowany przez wykonawcę.
Zamawiający jako podmiot udzielający zamówienia publicznego jest zainteresowany, aby ewentualne spory związane z wykonaniem umów w sprawie zamówienia publicznego rozstrzygane były przez sąd znajdujący się w miejscowości będącej siedzibą zamawiającego, co spowoduje zmniejszenie kosztów obsługi prawnej oraz pozwoli na uniknięcie szeregu niedogodności o charakterze technicznym, związanych chociażby z koniecznością dojazdu do sądu zlokalizowanego w innym mieście przez osoby reprezentujące zamawiającego lub jego pracowników występujących w ewentualnym procesie w charakterze świadków.




Z poważaniem,
z-ca Dyr. ds. ekonomiczno-eksploatacyjnych

inż. Małgorzata Kołodziej-Sarna

« Powrót do szczegółów zamówienia