Zamówienia publiczne

Przedmiot zamówienia:

Świadczenie całodobowej ochrony fizycznej osób i mienia dla Wielkopolskiego Centrum Onkologii w Poznaniu

Numer zamówienia:

/86/2008

« Powrót do szczegółów zamówienia

odpowiedzi na pytania + modyfikacja SIWZ








Poznań, dnia 08.09.2008.
WCO/EZ/5192/ 2008


Wg rozdzielnika do wszystkich zainteresowanych przetargiem nieograniczonym nr 86/2008

Dotyczy: Świadczenie całodobowej ochrony fizycznej osób i mienia dla Wielkopolskiego Centrum Onkologii w Poznaniu.


Wielkopolskie Centrum Onkologii w Poznaniu informuje, iż wpłynęły zapytania dotyczące treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, na które udzielmy następujących odpowiedzi (wyjaśnień):


Pytanie nr 1

„Nawiązując do SIWZ dla zamówienia publicznego na świadczenie całodobowej ochrony fizycznej osób i mienia Wlkp. Centrum Onkologii w Poznaniu w okresie 48 miesięcy, stwierdzamy brak w załączonej do nn. specyfikacji umowie zapisów odnośnie ewentualnej możliwości rozwiązania umowy.
W związku z tym zwracamy się z wnioskiem, o wyrażenie zgody na wprowadzenie do omawianej umowy zapisów, o następującej treści:
1/ Każda ze stron może rozwiązać umowę w formie pisemnej, za trzymiesięcznym okresem wypowiedzenia, ze skutkiem na koniec miesiąca kalendarzowego,

2/ Wykonawca zastrzega sobie prawo rozwiązania umowy bez zachowania okresu wypowiedzenia w przypadku zwłoki Zleceniodawcy w zapłacie wynagrodzenia za świadczone usługi za dwa pełne okresy rozliczeniowe”.


Odp. nr 1

Ustawa Prawo zamówień publicznych, poza dyspozycją art. 145 ust. 1, odnoszącą się do możliwości odstąpienia Zmawiającego od umowy, nie innych uregulowań w zakresie rozwiązywania zawartych umów. W tym aspekcie ustawodawca, na mocy art. 139 ust. 1 cytowanej ustawy odsyła bezpośrednio do przepisów Kodeksu cywilnego. Dlatego też Zmawiający wprowadził w projekcie umowy § 8 ust. 1. Zgodnie z jego treścią - w sprawach nie uregulowanych niniejszą umową mają zastosowanie przepisy Kodeksu Cywilnego, jeżeli przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych nie stanowią inaczej.
Niemniej wychodząc naprzeciw propozycjom Wykonawcy – Zamawiający postanowił uregulować w projekcie umowy zasady rozwiązywania umowy w zakresie objętym przedmiotem zamówienia.
W związku z powyższym Zamawiający wprowadza w § 8 zapis w postaci nowej jednostki redakcyjnej tekstu prawnego – projektu umowy, a mianowicie ust. 1a, 1b i 1 c. w brzmieniu:
- § 8 ust. 1 a - Każda ze stron może rozwiązać umowę w formie pisemnej, za trzymiesięcznym okresem wypowiedzenia, ze skutkiem na koniec miesiąca kalendarzowego, w którym nastąpiło rozwiązanie umowy, z wyjątkiem sytuacji określonych w § 8 ust. 1 b i 1c umowy.
- § 8 ust. 1 b - W przypadku rażącego nieprzestrzegania przez Wykonawcę warunków niniejszej umowy, Zamawiającemu przysługuje prawo rozwiązania umowy ze skutkiem natychmiastowym, a kosztami wynikającymi z konieczności zabezpieczenia ochrony obiektu i funkcjonowania portierni Centrum do czasu wyboru nowego wykonawcy tego typu usług, obciążony zostanie Wykonawca.
- § 8 ust. 1 c - Wykonawca zastrzega sobie prawo rozwiązania umowy bez zachowania okresu wypowiedzenia, o którym mowa w § 8 ust. 1 a w przypadku zwłoki Zamawiającego w zapłacie wynagrodzenia za świadczone usługi za dwa pełne okresy rozliczeniowe.

Pytanie nr 2
„Ponadto wnioskujemy o zmianę treści Par. 7 ust. 5 i 6 umowy (dotyczącego ewentualnych zmian wynagrodzenia o wskażnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych tylko po akceptacji Zamawiającego, pod rygorem nieważności) i wprowadzenie na to miejsce zapisu o następującej treści:
„Kwota wynagrodzenia będzie waloryzowana jeden raz do roku począwszy od dnia ......................... o procentowy wzrost wysokości obowiązującego w dniu waloryzacji minimalnego wynagrodzenia za pracę w stosunku do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w okresie poprzednim. Przedmiotowy wzrost obliczany będzie na podstawie stosownych Rozporządzeń Rady Ministrów ogłaszanych w Dzienniku Ustaw. Waloryzacja dokonywana będzie przez Zleceniobiorcę bez konieczności sporządzania aneksu do niniejszej umowy”.
Wniosek nasz podyktowany jest zarówno ciągłym wzrostem cen jak i wynagrodzeń pracowników, których nie jesteśmy wstanie przewidzicieć. Uprzejmie prosimy o uwzględnienie powyższych zapisów w umowie”.

Odp nr 2.
Zamawiający uprzejmie wyjaśnia, iż nie wprowadzi do projektu umowy w § 7 ust. 5 i 6 zmian zaproponowanych przez Wykonawcę. Wnioskowana modyfikacja, polegająca na zastąpienia wskaźnika waloryzacji określonego przez Zamawiającego, wskaźnikiem wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę, może być zastosowana jedynie w zakresie osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i nie ma zastosowania np. do osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia.
Mając powyżej na uwadze oraz zasady wynikające z art. 7 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych Zamawiający nie wprowadzała do specyfikacji zapisów mogących preferować jakąś grupę Wykonawców, np. podmiotów zatrudniających pracowników tylko na podstawie umowy o pracę.
Ponadto, Zamawiający przyjął, iż metoda zamiany wynagrodzenia oparta o rzeczywiste (statystyczne) wahania cen towarów i usług konsumpcyjnych jest bardziej miarodajnym miernikiem, niż wskaźnik zaproponowany przez Wykonawcę, gdyż umożliwia dokonywanie zamian wynagrodzenia w oparciu o aktualną sytuacją na rynku. Określony bowiem przez Zamawiającego przedmiot zamówienia, a tym samym składniki wynagrodzenia Wykonawcy nie obejmują wyłącznie roboczogodzin wynikającej z fizycznej ochrony osób i mienia ale także dotyczą miesięcznego abonamentu z tytułu monitorowania obiektu oraz gotowości do podjęcia interwencji. Tym sam przyszłe wynagrodzenia Wykonawcy nie obejmuje wyłącznie pensji pracowników ale dotyczy także np. kosztów zabezpieczenia: środków łączności i utrzymywania w gotowości pojazdów grup interwencyjnych.
Z tych względów Zamawiający postanowił utrzymać w dotychczasowym brzmieniu postanowienia § 7 ust. 5 i 6 projektu umowy.

Pytanie nr 3
„Jednocześnie chcielibyśmy zwrócić uwagę na omyłkę pisarską w numeracji postępowania przetargowego. Mianowicie w SIWZ został podany numer przetargu 86/2008 natomiast w umowie nr 87/2008”.

Odp. nr 3
Zamawiający uprzejmie informuje, iż zastępuje w projekcie umowy oznaczenie „nr 87/2008”, zapisem w postaci: nr 86/2008.

Pytanie nr 4
„Prosimy również o wyjaśnienie, czy Wykonawcv spełni warunki udziału w postępowaniu zgodnie z pkt. V . SIWZ , w przypadku dołączenia do oferty aktualnie posiadanej polisy OC działalności w zakresie ochrony osób i mienia na sumę ubezpieczenia 3.000.000,- zł zawartą w PZU SA na okres 1 roku tj. od 04.07.2008 r. do 03.07.2009 r. wraz z dodatkowym oświadczeniem Wykonawcy, że zobowiązuje się utrzymać ubezpieczenie co najmniej w dotychczasowej wysokości przez cały okres obowiązywania umowy tj. do 23.10.2012 r..”


Odp. nr 4
Zamawiający uprzejmie wyjaśnia, iż warunek określony w pkt V podpunkt 1 c SIWZ, spełniają Wykonawcy, którzy przez cały okres świadczenia usług objętych przedmiotem zamówienia będą posiadać ważną, co najmniej do końca trwania umowy, (przewidywany termin zakończenia 23.10.2012 r.) polisę, a w przypadku jej braku inny dokument potwierdzającego, iż wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej na sumę nie niższą niż 1.000.000,00 zł w zakresie ochrony osób i mienia.
Zamawiający, przy tym nie wymaga, by w dniu składania ofert Wykonawca legitymował się ubezpieczeniem od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności przez cały okres realizacji przedmiotu zamówienia, tj. od 24.10.2008 r. do 23.10.2012 r.
Jeżeli zatem Wykonawca ubezpiecza się w okresach krótszych, niż okres realizacji przedmiotu zamówienia, to wymaga się od niego by:
- w dniu składnia ofert posiadał ważnym dokument potwierdzającym fakt ubezpieczenia się od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności na kwotę minimum 1.000.000,00 zł,
- oraz zapewnił jego aktualność i wysokość w całym okresie realizacji przedmiotu zamówienia.


Na postawie art. 38 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych Zamawiający informuje Wykonawców o modyfikacjach wprowadzonych do treści siwz.

W projekcie umowy – załącznik nr 6 do siwz:

1. zastępuje się oznaczenie „nr 87/2008”, zapisem w postaci: nr 86/2008,
2. w § 8 dodaje się jednostkę redakcyjną w postaci ustępu 1a, 1b i 1c w brzmieniu:

- § 8 ust. 1 a - Każda ze stron może rozwiązać umowę w formie pisemnej, za trzymiesięcznym okresem wypowiedzenia, ze skutkiem na koniec miesiąca kalendarzowego, w którym nastąpiło rozwiązanie umowy, z wyjątkiem sytuacji określonych w § 8 ust. 1 b i 1c umowy.
- § 8 ust. 1 b - W przypadku rażącego nieprzestrzegania przez Wykonawcę warunków niniejszej umowy, Zamawiającemu przysługuje prawo rozwiązania umowy ze skutkiem natychmiastowym, a kosztami wynikającymi z konieczności zabezpieczenia ochrony obiektu i funkcjonowania portierni Centrum do czasu wyboru nowego wykonawcy tego typu usług, obciążony zostanie Wykonawca.
- § 8 ust. 1 c - Wykonawca zastrzega sobie prawo rozwiązania umowy bez zachowania okresu wypowiedzenia, o którym mowa w § 8 ust. 1 a w przypadku zwłoki Zamawiającego w zapłacie wynagrodzenia za świadczone usługi za dwa pełne okresy rozliczeniowe.





Z poważaniem,
z-ca dyrektora ds. ekonomiczno- eksploatacyjnych



inż. Małgorzata Kołodziej- Sarna


« Powrót do szczegółów zamówienia