Zamówienia publiczne

Przedmiot zamówienia:

sprzęt medyczny sterylny jednorazowego użytku

Numer zamówienia:

/8/2009

« Powrót do szczegółów zamówienia

odpowiedzi na pytania

Poznań, dnia 03.02.2009.
EZ/...825..../ 2009


Wg rozdzielnika do wszystkich zainteresowanych przetargiem nieograniczonym nr 8/2009

Dotyczy: Zakup i dostawa sprzętu medycznego jednorazowego użytku- sterylnego.


Wielkopolskie Centrum Onkologii informuje, iż wpłynęły zapytania do specyfikacji istotnych warunków zamówienia, na które udzielamy odpowiedzi.


PYTANIE
Paragraf 2 ustęp 13
Niniejszym Wykonawca zwraca się z prośbą o modyfikację zapisu na „W przypadku stwierdzenia braków ilościowych lub wad jakościowych Zamawiający niezwłocznie powiadomi o tym Wykonawcę, który rozpatrzy reklamację dotyczącą:
- braków ilościowych w ciągu 48 godzin
- wad jakościowych w ciągu 14 dni”
ODPOWIEDŹ
Zamawiający uprzejmie informuje, iż w części wyraża zgodę na wprowadzenie do wzoru umowy postanowień zaproponowanych przez Wykonawcę, a mianowicie akceptuje wnioskowany przez niego zapis, który odnosi się do reklamacji będących następstwem braków ilościowych.
W związku z powyższym Zamawiający, na podstawie art. 38 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych dotychczasową treść § 2 ust. 13 zmienia na:
„Zamawiający zastrzega prawo zgłaszania Wykonawcy reklamacji w odniesieniu do zakresu ilościowego i jakościowego przedmiotu umowy. Wykonawca rozpatrzy reklamację bez zbędnej zwłoki, nie później jednak, niż w przeciągu 5 dni roboczych, a w przypadku braków ilościowych w ciągu 2 dni roboczych od dnia przesłania przez Zamawiającego reklamacji faxem lub mailem. Reklamacje odnoszące się do jakości przedmiotu umowy mogą być zgłaszane w okresie jego ważności”. Reklamacje zgłaszane, w przypadku wystąpienia braków ilościowych nie wyłączają zastosowania postanowień, o których mowa w § 2 ust. 9 i § 5 ust. 1 lit. a i b umowy.
Jednocześnie w oparciu o przedmiotową normę prawną Zmawiający dokonuje modyfikacji treści § 2 ust. 15 wzoru w ten sposób, iż zastępuje dotychczasowe postanowienia następującymi:
„Nieuzasadnione odrzucenie reklamacji określonej w § 2 ust. 13 może wywołać skutek w postaci naliczenia przez Zamawiającego kary umownej w wysokości 1 % wartości części zamówienia, w której stwierdzono wady przedmiotu zamówienia za każdy dzień zwłoki, licząc od upływu terminu obliczonego na podstawie § 2 ust. 13 lub § 2 ust. 14 umowy”.



PYTANIE
Paragraf 5 ustęp 1a
Niniejszym Wykonawca zwraca się z prośbą o modyfikację zapisu na „Wykonawca zobowiązuje się do zapłaty Zamawiającemu kar umownych według następujących zasad, tj. w przypadku: pierwszego opóźnienia w dostawie wysokości kar umownych stanowić będzie 0,5 % niezrealizowanej części zamówienia, za każdy dzień opóźnienia, licząc od dnia określonego w § 2 ust. 4 lit. a niniejszej umowy”

Paragraf 5 ustęp 1b
Niniejszym Wykonawca zwraca się z prośbą o modyfikację zapisu na „Wykonawca zobowiązuje się do zapłaty Zamawiającemu kar umownych według następujących zasad, tj. w przypadku: drugiego opóźnienia w dostawie oraz każdego kolejnego opóźnienia wysokości kar umownych stanowić będzie 1% niezrealizowanej części zamówienia, za każdy dzień opóźnienia licząc od dnia określonego w § 2 ust. 4 lit. a niniejszej umowy.”
ODPOWIEDŹ
Zamawiający uprzejmie wyjaśnia, iż nie wyraża zgody na zmianę treści § 5 ust. 1 a i b wzoru umowy.
W uzasadnieniu swojej decyzji Zamawiający zawraca uwagę, iż określone w § 5 projektu umowy – kary umowne, stosownie do dyspozycji art. 484 k.c. przewidziane są jedynie na wypadek niewykonania lub nienależytego wykonywania zobowiązania.
Zatem w przypadku właściwego realizowania zobowiązań wynikających z zawartej umowy zastosowanie instytucji kary umownej ma charakter jedynie hipotetyczny.
Zamawiane w ramach postępowania przetargowego nr 8/2009 wyroby medyczne mają kluczowe znaczenie dla funkcjonowania szpitala. Stąd też nieterminowe dostawy mogą uniemożliwić prawidłową opiekę nad chorymi, a w konsekwencji stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia i życia pacjentów.
Utrudnienia wynikające z nieterminowych dostaw mogą zatem stanowić poważne zagrożenie dla realizacji celów statutowych szpitala i narażają jednostkę na odpowiedzialność nie tylko cywilną ale także karną.
Ponadto, w przypadku nieterminowych dostaw – Szpital (Zamawiający) staje przed dylematem, czy z narażeniem zdrowia pacjentów cierpliwie znosić opóźnienia w dostawie przedmiotu zamówienia, czy ewentualnie odstąpić od umowy i dochodzić swoich praw na drodze sądowej.
W tym drugim przypadku Zamawiający będzie ponadto zmuszony uruchomić kolejne postępowanie w sprawie udzielenia zamówienia publicznego, co wymaga spełnienia określonych rygorów formalnych i czasowych oraz spowoduje, iż Zamawiający będzie ponosił kolejne koszty, których już nie uwzględnia Wykonawca.

Jednocześnie, na podstawie art. art. 38 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych Zamawiający zmienia treść § 5 ust. 1 lit. a i b wzoru umowy, a mianowicie zapis w postaci „§ 2 ust. 5 lit. a” zastępuje sformułowaniem „§ 2 ust. 4 lit. a”.

PYTANIE
Paragraf 8 ustęp 1 i 2
Niniejszym zwracam się z prośbą o wykreślenie niniejszych punktów.
ODPOWIEDŹ
Zamawiający uprzejmie wyjaśnia, iż nie znalazł argumentów natury prawnej, czy tym bardziej merytorycznej by, zgodnie z prośbą Wykonawcy usunąć zapisy określone w § 8
ust. 1 i 2. Wykonawca nie przedstawił także żadnych okoliczności faktycznych i prawnych, które wskazywałby na to, iż postanowienie ustalone w § 8 są niedozwolone lub nieracjonalne. Ponadto, w ocenie Zamawiającego - Wykonawca nie może zwalniać się od odpowiedzialności cywilnej z tytułu szkód, które poprzez jego działanie lub zaniechanie powstały w mieniu Zamawiającego lub dotyczyły osób fizycznych (pracowników Zamawiającego oraz osób trzecich ).

Z poważaniem,
z-ca dyrektora ds. ekonomiczno- eksploatacyjnych


inż. Małgorzata Kołodziej- Sarna

« Powrót do szczegółów zamówienia