Zamówienia publiczne

Przedmiot zamówienia:

Zakup i dostawa sprzętu medycznego , niesterylnego.

Numer zamówienia:

/126/2008

« Powrót do szczegółów zamówienia

odp. na pyt.








Poznań, dnia 02.01.2009 r.

EZ/ ...25...... /2009



Wg rozdzielnika: do wszystkich Wykonawców ubiegających się o udzielnie zamówienia publicznego.

Dotyczy: przetargu nieograniczonego nr 126/2008 - zakup i dostawa sprzętu medycznego, niestrylnego.

Wielkopolskie Centrum onkologii uprzejmie informuje, iż wpłynęły zapytania do specyfikacji istotnych warunków zamówienia, na które udzielamy odpowiedzi:

Pytanie nr 1
Dot. SIWZ pkt. VI.
W związku z faktem, że złożenie oferty w postępowaniu przetargowym nie jest czynnością zobowiązującą w rozumieniu prawa cywilnego (a jest nią dopiero podpisanie umowy) chcielibyśmy potwierdzić, że Zamawiający uzna za wystarczające pełnomocnictwo do złożenia oferty przetargowej wskazujące, iż osoba w nim wskazana umocowana jest do przygotowania, podpisania i złożenia oferty przetargowej w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego? Naturalnie umowa w sprawie zamówienia publicznego zostanie podpisana przez osobę umocowaną do zaciągania zobowiązań i składania oświadczeń woli w imieniu wykonawcy.

Odp. nr 1
Zamawiający uprzejmie wyjaśnia, iż kwestie dotyczące zakresu pełnomocnictwa do wykonywania określonych czynności w imieniu Wykonawców będą rozstrzygane przez Zamawiającego na gruncie obowiązujących przepisów prawa oraz w granicach czynności prawnej, której treścią jest oświadczenie woli mocodawcy (Wykonawcy), upoważniające ściśle określoną osobę lub osoby do dokonywania w jego imieniu czynności prawnych, określonych w pełnomocnictwie.

Pytanie nr 2
Dot. Warunków umowy § 5 pkt. 1 ust. a i b.
Paragraf 5 pkt. 1 wzoru umowy zawiera informacje, że Zamawiający może:
a) naliczyć dostawcy kary umowne w razie pierwszego opóźnienia w dostawie towaru w wysokości 2% niezrealizowanej części zamówienia;
b)5% w razie każdego kolejnego opóżnienia.
Zapis taki sprzeczny jest z art. 5 KC oraz art. 139 ust.1 ustawy Prawo Zamówień Publicznych, przez co narusza cywilnoprawną równość stron umowy, gdyż Zamawiający za nieterminowość w płatnościach zapłaci Wykonawcy odsetki jedynie w wysokości ustawowej. Potwierdza to Wyrok Zespołu Arbitrów z dnia 24.06.2004 r. sygn. UZP/ZO/0-924/04, który stwierdza, iż wprowadzanie takich dysproporcji w umowie jest niedozwolone. Wnosimy zatem o zmianę wysokości w/w kar umownych do wysokości 0,1%.

Odp. nr 2
Zamawiający uprzejmie wyjaśnia, iż nie wyraża zgody na zmianę treści § 5 ust. 1 lit. a i b projektu umowy.
Odnosząc się do twierdzeń Wykonawcy, Zamawiający pragnie zauważyć, iż wyciąganie wniosku o nieproporcjonalności kar umownych w stosunku do odsetek ustawowych jest mało precyzyjne. Nie są to bowiem instrumenty tożsame, co wynika bezpośrednio z regulacji kodeksowych – Kodeks cywilny.
Podstawowa różnica wynika choćby z zakresu zastosowania. Odsetki odnoszą się wyłącznie do zobowiązań pieniężnych, podczas gdy kara umowna może być zastrzeżona jedynie w związku ze świadczeniem niepieniężnym. Kara umowna ma charakter klauzuli gwarancyjnej, tj. odszkodowaniem ex contractu.
W związku z powyższym na tle art. 483 § 1 k.c. należy przyjąć, iż niezależnie od tego jaki zamiar przyświecał stronom zastrzegającym karę umowną, suma (wartość) ustalona w umowie zajmuje miejsce odszkodowania, które należałby się wierzycielowi na podstawie art. 361 § 2 w zw. z art. 471 k.c. (por. J. Jastrzębski, Kara umowna, wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2006, s. 74, 107).
Z kolei dopuszczalność umownego zastrzeżenia kompensacji szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego zobowiązania przez dłużnika wynika bezpośrednio przepisów kodeksu cywilnego – art. 3531( por. wyrok SN z dnia 17 czerwca 2003 r. III CKN 122/01- LEX nr 141400). Wzmacnia ją także zasada pacta sunt servanda - umów należy dotrzymywać.
Nie mniej, Zamawiający podkreśla, iż określone w § 5 projektu umowy – kary umowne, stosowanie do dyspozycji art. 484 k.c. przewidziane są jedynie na wypadek niewykonania lub nienależytego wykonywania zobowiązania.
Zatem w przypadku właściwego realizowania zobowiązań wynikających z zawartej umowy zastosowanie instytucji kary umownej ma charakter jedynie hipotetyczny.
Zamawiane w ramach postępowania przetargowego nr 126/2008 wyroby medyczne mają kluczowe znaczenie dla funkcjonowania szpitala. Stąd też ich nieterminowe dostawy mogą uniemożliwić prawidłową opiekę nad chorymi, a w konsekwencji stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia i życia pacjentów.
Utrudnienia wynikające z nieterminowych dostaw mogą zatem stanowić poważne zagrożenie dla realizacji celów statutowych szpitala i narażają jednostkę na odpowiedzialność nie tylko cywilną ale także karną.
Ponadto, w przypadku nieterminowych dostaw – Szpital (Zamawiający) staje przed dylematem, czy z narażeniem zdrowia pacjentów cierpliwie znosić opóźnienia w dostawie przedmiotu zamówienia, czy ewentualnie odstąpić od umowy i dochodzić swoich praw na drodze sądowej.
W tym drugim przypadku Zamawiający będzie ponadto zmuszony uruchomić kolejne postępowanie w sprawie udzielenia zamówienia publicznego, co wymaga spełnienia określonych rygorów formalnych i czasowych oraz spowoduje, iż Zamawiający będzie ponosił kolejne koszty, których już Wykonawca nie uwzględnia.
Biorąc powyższe pod uwagę Zamawiającemu trudno się zgodzić z formułowaną przez Wykonawcę tezą o dyskryminującym charakterze postanowień umownych. Zamawiający ustalił postanowienia umowne w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, jednocześnie zabezpieczając interesy pacjentów oraz chroniąc się przy tym przed nierzetelnymi kontrahentami.


Pytanie nr 3
Dot. Warunków umowy § 5 pkt. 4.
Paragaf 5 k. Umowy zawiera zapis : „Zamawiający ma prawo odstąpić od niniejszej umowy w przypadku, gdy opóźnienia w dostawie przekraczać będzie 15 dni roboczych od dnia określonego w pa. 3 ust. 2 niniejszej umowy. Niniejsze opóźnienie będzie potraktowane jako nieuzasadnione zerwanie umowy i wywoła skutek w postaci konsekwencji określonych w ust.1 lit.c niniejszego paragrafu”.
Taki zapis w umowie sprawia, że strony umowy nie są równoprawne tak dla Zamawiającego jak i Wykonawcy, gdyż zdarzyć się może, że Zamawiający nie będzie regulował w terminie płatności za zrealizowane zamówienia . Z tego powodu zostaną mu wstrzymane dostawy do czasu uregulowania płatności.
Pozostawiony zapis w niezmienionej formie pozwala Zamawiającemu na odstąpienie od umowy bez konieczności terminowego regulowania płatności i jednoczesne naliczenie Wykonawcy niestandardowo wysokich kar umownych tj. 5% wartości netto umowy.
Z uwagi na powyższe wnioskujemy o wykreślenie w/w punktu ze wzoru umowy.

Odp. nr 3
Zamawiający uprzejmie informuje, iż postanowienia § 5 ust. 4 nie mają zastosowania w przypadku, gdy Zamawiający nie będzie w terminie regulował płatności z tytułu zrealizowanych dostaw przesądza o tym jednoznacznie treść § 5 ust. 5.
Z tych też względów Zamawiający nie wyraża zgody na wykreślenie postanowień § 5 ust. 4 z projektu umowy.
Jednocześnie informujemy, iż:
a) zmianie ulega treść załącznika nr 4 do umowy, a mianowicie projekt umowy. Zmodyfikowaną treść umowy zamieszczamy na końcu niniejszego pisma.
b) zmienia się treść § 5 ust. 5 projektu umowy, a mianowicie: zapis „6” zastępuję się zapisem w postać „5”.

Pytanie nr 4
Dot. Warunków umowy § 4 pkt. 4.
W par 4 pkt 4 Zamawiający opisuje możliwość zmiany cen. Czy Zamawiający wyrazi zgodę na zmianę cen w przypadku zmiany wysokości opłat na rzecz Skarbu Państwa, czyli np. zmiany przepisów celno-podatkowych, kursu walut ?

Odp. nr 4
Uprzejmie informujemy, iż wszystkie przypadki, w których Zamawiający przewidział możliwość zmiany ceny przedmiotu zamówienia zostały określone treścią postanowień § 4 ust. 4 – 7 projektu umowy.
W tym zakresie odsyłamy do przedmiotowych uregulowań oraz do zmienionych postanowień projektu umowy. Zmodyfikowaną treść umowy zamieszczamy na końcu niniejszego pisma.

Pytanie nr 5
Paragraf 4 ustęp 3
Niniejszym Wykonawca zwraca się z prośbą o modyfikację zapisu na „Zamawiający zastrzega sobie możliwość niewykorzystania całości asortymentu jednak zmniejszenie ilości nie przekroczy 20 % – przedmiotu zamówienia, z uwagi na wystąpienie okoliczności, o których mowa w § 145 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych lub też w przypadku, gdy wady przedmiotu zamówienia będą się powtarzały w kolejnych dostawach.”

Odp. nr 5
Zamawiający uprzejmie informuje, iż nie wyraża zgody na zmianę treści § 4 ust. 3 projektu umowy.
Zamawiający wyjaśnia, iż zapis określony w § 4 ust. 3 projektu umowy wynika m.in. z dyspozycji art. 145 ust. 1 w zw. z treścią art. 144 ustawy Prawo zamówień publicznych i należy go rozumieć jako uprawnienie szczególne, które może być podyktowane jedynie ważnym interesem publicznym.
Jeżeli zatem przesłanki określone w art. 145 ust. 1 ustawy nie wystąpią – to umowa będzie realizowana w zakresie wynikającym z treści oferty Wykonawcy – art. 140 ust. 1 cytowanej ustawy.
Niemniej możliwość wystąpienia przesłanek wynikających z art. 145 ustawy i to z przyczyn, na które Zamawiający może nie mieć wpływu, nie uprawnia go do wprowadzenia zapisu gwarantującego Wykonawcy sprzedaż minimum 80 % przedmiotu zamówienia i to niezależnie od jakichkolwiek okoliczności.
Należy także zwrócić uwagę, iż zgodnie z dyspozycją art. 145 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych – wykonawcy przysługuje wynagrodzenie należne z tytułu wykonania choćby części umowy np. 80%.

Pytanie nr 6
Paragraf 5 ustęp 1a
Niniejszym Wykonawca zwraca się z prośbą o modyfikację zapisu na „Wykonawca zobowiązuje się do zapłaty Zamawiającemu kar umownych według następujących zasad, tj. w przypadku: pierwszego opóźnienia w dostawie wysokości kar umownych stanowić będzie 0,5 % niezrealizowanej części zamówienia, za każdy dzień opóźnienia, licząc od dnia określonego w § 3 ust. 2 niniejszej umowy”
Pytanie nr 7
Paragraf 5 ustęp 1b
Niniejszym Wykonawca zwraca się z prośbą o modyfikację zapisu na „Wykonawca zobowiązuje się do zapłaty Zamawiającemu kar umownych według następujących zasad, tj. w przypadku: drugiego opóźnienia w dostawie oraz każdego kolejnego opóźnienia wysokości kar umownych stanowić będzie 1% niezrealizowanej części zamówienia, za każdy dzień opóźnienia licząc od dnia określonego w § 3 ust. 2 niniejszej umowy.

Odp. nr 6 i 7
Zamawiający uprzejmie wyjaśnia, iż nie wyraża zgody na zmianę treści § 5 ust. 1 lit. a i b projektu umowy.
W uzasadnieniu swojej decyzji Zamawiający zawraca uwagę, iż określone w § 5 projektu umowy – kary umowne, stosowanie do dyspozycji art. 484 k.c. przewidziane są jedynie na wypadek niewykonania lub nienależytego wykonywania zobowiązania.
Zatem w przypadku właściwego realizowania zobowiązań wynikających z zawartej umowy zastosowanie instytucji kary umownej ma charakter jedynie hipotetyczny.
Zamawiane w ramach postępowania przetargowego nr 126/2008 wyroby medyczne mają kluczowe znaczenie dla funkcjonowania szpitala. Stąd też nieterminowe dostawy mogą uniemożliwić prawidłową opiekę nad chorymi, a w konsekwencji stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia i życia pacjentów.
Utrudnienia wynikające z nieterminowych dostaw mogą zatem stanowić poważne zagrożenie dla realizacji celów statutowych szpitala i narażają jednostkę na odpowiedzialność nie tylko cywilną ale także karną.
Ponadto, w przypadku nieterminowych dostaw – Szpital (Zamawiający) staje przed dylematem, czy z narażeniem zdrowia pacjentów cierpliwie znosić opóźnienia w dostawie przedmiotu zamówienia, czy ewentualnie odstąpić od umowy i dochodzić swoich praw na drodze sądowej.
W tym drugim przypadku Zamawiający będzie ponadto zmuszony uruchomić kolejne postępowanie w sprawie udzielenia zamówienia publicznego, co wymaga spełnienia określonych rygorów formalnych i czasowych oraz spowoduje, iż Zamawiający będzie ponosił kolejne koszty, których już nie uwzględnia Wykonawca.

Pytanie nr 8
Paragraf 5 ustęp 5
Niniejszym Wykonawca zwraca się z prośbą o modyfikację zapisu na „Postanowienia § 5 ust. 4 nie mają zastosowania w przypadku, gdy Zamawiający nie będzie w terminie regulował płatności z tytułu zrealizowanych dostaw.
Odp. nr 8
Zmawiający uprzejmie informuje, iż wnioskowany przez Wykonawcę zapis został już zamiesczony w treści projektu umowy w postaci § 5 ust. 5.
Jednocześnie informujemy, iż:
c) zmienia się treść § 5 ust. 5 projektu umowy, a mianowicie: zapis „6” zastępuję się zapisem w postać „5”.
d) zmianie ulega treść załącznika nr 4 do umowy, a mianowicie projekt umowy. Zmodyfikowaną treść umowy zamieszczamy na końcu niniejszego pisma.

Pytanie nr 9
Paragraf 9 ustęp 1 i 2
Niniejszym zwracam się z prośbą o wykreślenie niniejszego paragrafu.

Odp. nr 9
Zamawiający uprzejmie informuje, iż nie wyraża zgody na wykreślenie § 9 ust. 1 i 2 projektu umowy. Jednocześnie Zamawiający informuje, iż w dokonanej niniejszym pismem modyfikacji projektu umowy doprecyzował przedmiotowe zapisy w sposób nie budzący wątpliwości.

Zamawiający na podstawie art. 38 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych dokonuje modyfikacji zapisów SIWZ, tj. projektu umowy, stanowiącego załącznik nr 4.


Z poważaniem,








Załącznik nr 4 do specyfikacji (po zmianach)



UMOWA do przetargu nieograniczonego nr 126/2008

Na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z póź. zm.) w dniu .................pomiędzy Wielkopolskim Centrum Onkologii w Poznaniu 61-866 ul. Garbary 15 zwanym dalej Zamawiającym, reprezentowanym przez:
inż.Małgorzatę Kołodziej-Sarnę - Z-cę Dyrektora ds. ekonomiczno-eksploatacyjnych,
mgr Mirellę Śmigielską - Głównego Księgowego, -
NIP: 778-13-42-057 REGON: 000291204;
z jednej strony,
a
firmą .............................................................................................................
z siedzibą w ..................................................................................................
NIP: ................................ REGON: .............................;
Zarejestrowaną w ......................................................................................................; zwaną dalej Wykonawcą, reprezentowaną przez:
.....................................................................................
.....................................................................................
z drugiej strony,
została zawarta umowa o następującej treści:

§ 1.

1. Zawarcie niniejszej umowy zostało poprzedzone postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego nr 126/2008.
2. Umowa zostaje zawarta z chwilą jej podpisania przez obie strony.

§ 2.

1. Przedmiotem umowy jest sprzedaż – kupno i dostawa sprzętu medycznego, niestrylnego (określanego dalej w umowie wyrobami medycznymi) w pakiecie/tach..................... w okresie od ................... do .........................
2. Wykonawca zobowiązuje się do realizacji przedmiotu umowy, o którym mowa w § 2 ust. 1 w zakresie i ilościach zgodnych z zestawieniem wyspecyfikowanym w ofercie z dnia ............... - formularz cenowy stanowi integralną część niniejszej umowy.
3. Wykonawca oświadcza, iż jest uprawniony do swobodnego rozporządzania przedmiotem umowy, który jest wolny o wad fizycznych i prawnych oraz, że posiada wszelkie niezbędne uprawnienia oraz zgody i zezwolenia odpowiednich organów, urzędów itp. podmiotów do realizacji przedmiotu umowy, a oferowany przez niego przedmiot umowy odpowiada wymaganiom ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896. z późn. zm).
4. Wykonawca zobowiązuje się do dostawy przedmiotu umowy określonego w § 2 ust. 1:
a) sukcesywnie w terminie ......... dni roboczych od dnia załozenia zamówienia (nie dłuższym jednak, niż 4 dni robocze od dnia złożenia zamówienia telefonicznie lub faxem.
b) w dni robocze w godz. od 800 do 1400. Jeżeli planowana dostawa wypada w dniu wolnym od pracy, dostawa nastąpi w pierwszym dniu roboczym po wyznaczonym terminie.
5. Zamawiający zastrzega sobie prawo do składania zamówień bez ograniczeń, co do ilości przedmiotu zamówienia oraz częstotliwości dostaw.
6. Wykonawca dostarczy przedmiot umowy na własny koszt i ryzyko do miejsca wskazanego przez Zamawiającego. W przypadku powierzenia usługi transportowej podmiotom, o których mowa w art. 23 lub w art. 36 ust. 4 i 5 ustawy Prawo zamówień publicznych Wykonawca odpowiada za działania i zaniechania tychże podmiotów, jak za działania lub zaniechania własne.
7. Wykonawca zabezpieczy warunki terminowej dostawy, nie obciążając przy tym Zamawiającego żadnymi dodatkowymi kosztami. Dostarczany przez Wykonawcę przedmiot umowy oznaczony będzie zgodnie z obwiązującymi przepisami prawa.
8. Wykonawca zobowiązany jest zabezpieczyć dostawy w przypadku braku przedmiotu umowy w magazynie Wykonawcy, za wyjątkiem sytuacji zaprzestania przez producenta produkcji oferowanego przedmiotu umowy lub w przypadku gdy oferowany przedmiot umowy jest wycofany z obrotu.
9. W przypadku, gdy Wykonawca nie dostarczy w wymaganym terminie ...... dni roboczych od dnia załozenia zamówienia (nie dłuższym jednak, niż 4 dni robocze o dnia złożenia zamówienia faxem lub telefonicznie) określonej partii przedmiotu umowy, zobowiązany jest pokryć Zamawiającemu różnicę w cenie zakupu u innego dostawcy – zakup interwencyjny. Wykonawca ma obowiązek uregulować różnicę w cenie zakupu w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania kopi faktury potwierdzającej dokonanie przez Zamawiającego zakupu interwencyjnego.
10. Parametry techniczne i jakościowe zamawianego przedmiotu umowy nie mogą, w okresie na jaki została zawarta niniejsza umowa, być gorsze niż określone w ofercie Wykonawcy.
11. Wykonawca gwarantuje, że będzie dostarczał przedmiot umowy o najwyższej jakości, zarówno pod względem norm jakościowych, jaki z odpowiednim terminem ważności – minimum 12 miesięcy od dnia dostawy.
12. Okres gwarancji/ ważności przedmiotu umowy jest równy jego okresowi przydatności do stosowania.
13. Zamawiający zastrzega prawo zgłaszania Wykonawcy reklamacji w odniesieniu do przedmiotu umowy. Wykonawca rozpatrzy reklamację bez zbędnej zwłoki, nie później jednak, niż w przeciągu 5 dni roboczych od dnia przesłania przez Zamawiającego reklamacji faxem lub mailem. Reklamacje mogą być zgłaszane w okresie ważności przedmiotu umowy.
14. W razie stwierdzenia wad przedmiotu umowy w okresie gwarancyjnym Wykonawca zobowiązany będzie do bezpłatnej wymiany wadliwego przedmiotu umowy na wolny od wad – w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania pisemnej reklamacji, przesłanej przez Zamawiającego faxem lub mailem.
15. Nieuzasadnione odrzucenie reklamacji, o której mowa w § 2 ust. 13 może zostać potraktowane, jako zerwanie umowy w winy Wykonawcy i wywołać skutek w postaci konsekwencji określonych w § 5 ust. 1 lit. c tiret pierwsze niniejszej umowy.
16. W przypadku odrzucenia reklamacji Zmawiający ma prawo wystąpić do właściwego organu, urzędu lub innej instytucji, w celu uzyskania ekspertyzy w zakresie jakości i właściwości przedmiotu umowy dostarczanego przez Wykonawcę. Jeżeli reklamacja Zamawiającego okaże się uzasadniona, koszty związane z uzyskaniem ekspertyzy ponosi Wykonawca.
17. Zamawiającemu przysługuje prawo odmowy przyjęcia przedmiotu umowy i żądania wymiany na wolny od wad w przypadku:
a) dostarczenia przedmiotu umowy niewłaściwej jakości,
b) dostarczenia przedmiotu umowy niezgodnego z zapotrzebowaniem.
18. Po dostarczeniu określonej partii przedmiotu umowy, następuje jego przyjęcie przez Zmawiającego. Przyjęcie, o którym mowa w zd. 1, może być poprzedzona badaniem ilościowo – asortymentowym i jakościowym dostarczonego przedmiotu zamówienia (części przedmiotu umowy). Nie jest to jednak równoznaczne z uznaniem, iż przedmiot zamówienia został dostarczony w ilościach zgodnych z zamówieniem, o którym mowa § 2 ust. 4 lit. a.
19. Po przyjęciu przedmiotu zamówienia, Zmawiający w miarę możliwości rozpakowuje dostarczoną partię przedmiotu umowy. W trakcie czynności rozpakowywania Zamawiający dokonuje badania ilościowo – asortymentowego, jak również sprawdzenia, czy dostarczona partia przedmiotu umowy jest wolna od widocznych wad fizycznych lub jakościowych. Przedstawiciel Wykonawcy upoważniony jest do obecności podczas tych czynności.
20. Dostarczana partia przedmiotu umowy, powinna mieć na opakowaniu oznaczenia fabryczne tzn. rodzaj, nazwę wyrobu, ilość, datę produkcji, nazwę i adres producenta, datę ważności oraz inne oznakowania zgodne z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
21. Wykonawca wraz z przedmiotem zamówienia dostarczy ulotki w języku polskim, zawierające niezbędne informacje dla bezpośredniego użytkownika.
22. Zamawiający może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi niezależnie od uprawnień z tytułu gwarancji. Do odpowiedzialności z tytułu rękojmi stosuje się przepisy ustawy – kodeks cywilny.

§ 3.

1. Całkowita wartość przedmiotu zamówienia (cena), zgodnie z ofertą, będącą integralną częścią niniejszej umowy, wynosi:
netto:.................................PLN
(słownie:..................................................................................................................),
brutto:...............................PLN
(słownie...................................................................................................................),
w tym podatek od towarów i usług VAT wg stawki .....% w kwocie ...... PLN.
2. W trakcie obowiązywania umowy strony dopuszczają zmiany wartości przedmiotu zamówienia (umowy) w zakresie ustalonym w § 3 ust. 1 wyłącznie w przypadku:
a) zmiany stawki podatku VAT, przy czym zmianie ulegnie wyłącznie cena brutto, cena netto pozostanie bez zmian,
b) zmian cen urzędowych przedmiotu umowy, wprowadzonych rozporządzeniem odpowiedniego Ministra, przy czym zmiany te mogą dotyczyć podwyższenia i obniżenia cen,
c) zmian stawek opłat celnych wynikających z przepisów prawa,
d) uzasadnionych zmian wprowadzonych przez producentów wyrobów medycznych będących przedmiotem umowy, pod warunkiem, iż zostanie ona poprzedzona pisemnym oświadczeniem woli, które Producent złoży Zamawiającemu, a zmiana ta nie będzie przewyższać 5 % pierwotnej ceny przedmiotu umowy.
e) zmian kursu waluty powyżej 5% zgodnie z tabelą NBP, w przypadku gdy przedmiotu umowy jest importowany.
3. Zmiany, o których mowa w § 3 ust. 2 lit. a), b), c) następują z dniem wejścia w życie aktu prawnego zmieniającego przedmiotowe wartości. Wykonawca informuje Zamawiającego o zmianach wynikających z uregulowań prawnych w formie pisemnej, przynajmniej z siedmiodniowym wyprzedzeniem.
4. Zmiany, o których mowa w § 3 ust. 2 lit. d) i e) mogą być dokonane na pisemny wniosek Wykonawcy, przynajmniej z czternastodniowym wyprzedzeniem i każdorazowo wymagają pisemnej zgody Zamawiającego. Zmiany wynikające z okoliczności, o których mowa w § 3 ust. 2 lit. d) i e ) obowiązują od dnia podpisania przez obie strony aneksu do umowy, pod rygorem nieważności.
5. W przypadku szczególnych okoliczności, takich jak wstrzymanie lub zakończenie produkcji, strony dopuszczają możliwość dostarczania odpowiedników preparatów objętych umową. Ewentualna zmiana ceny w tym zakresie może odbywać się na zasadach określonych w § 3 ust. 4 niniejszej umowy.
6. Strony dopuszczają także zmianę cen jednostkowych wyrobów medycznych będących przedmiotem umowy w przypadku zmiany wielkości opakowania, wprowadzonego przez producenta z zachowaniem zasady proporcjonalności w stosunku do wartości (ceny) ustalonej niniejszą umową.
7. W przypadku kiedy strony nie dojdą do porozumienia w zakresie zmian cen przedmiotu umowy dopuszcza się możliwość rozwiązania umowy w całości lub w spornej części. W razie zaistnienia istotnej zmiany okoliczności powodującej, że wykonanie umowy nie leży w interesie publicznym, czego nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy, zamawiający może odstąpić od umowy w terminie 30 dni od powzięcia wiadomości o tych okolicznościach.

§ 4.
1. Zamawiający zastrzega sobie możliwość niewykorzystania całej ilości asortymentu – przedmiotu umowy, z uwagi na okoliczności wynikające z dyspozycji
art. 145 ustawy Prawo zamówień publicznych.
2. Zamawiający przewiduje możliwość przedłużenia okresu obowiązywania umowy, o kolejne (12 m-cy) z zachowaniem tych samych warunków, w przypadku, gdy w zakresie ilościowym przedmiot umowy nie zostanie wyczerpany przez pierwsze 24 miesięcy od dnia podpisania niniejszej umowy.
3. Okres obowiązywania umowy nie może łącznie przekroczyć 3-ch lat.
4. Ewentualne przedłużenie okresu obowiązywania umowy dokonane będzie w formie aneksu.


§ 5.

1. Wykonawca zobowiązuje się do zapłaty Zamawiającemu kar umownych według następujących zasad, tj. w przypadku:
a) pierwszego opóźnienia w dostawie wysokości kar umownych stanowić będzie 2 % niezrealizowanej części zamówienia, za każdy dzień zwłoki, licząc od dnia określonego w § 4 lit. a niniejszej umowy.
b) drugiego opóźnienia w dostawie oraz każdego kolejnego opóźnienia wysokości kar umownych stanowić będzie 5% niezrealizowanej części zamówienia, za każdy dzień opóźnienia, licząc od dnia określonego na podstawie § 4 lit. a niniejszej umowy.
c) nieuzasadnionego zerwania umowy, wysokość kar umownych stanowić będzie:
- 5 % wartości netto umowy, o której mowa w § 3 ust. 1 umowy jeżeli Wykonawca odstąpi od umowy w terminie 8 miesięcy od dnia podpisania umowy.
- 2 % niezrealizowanej części umowy wyrażonej w kwocie netto, jeżeli Wykonawca odstąpi od umowy po upływie terminu, o którym mowa w § 5 ust. 1 lit. c tiret pierwsze.
2. Zamawiający zastrzega sobie prawo dochodzenia odszkodowania przewyższającego zastrzeżone kary umowne w przypadku, gdy nie pokryją wartości poniesionych szkód.
3. Zamawiającemu przysługuje prawo potrącenia ewentualnych kar umownych z wynagrodzenia należnego Wykonawcy.
4. Zamawiający ma prawo odstąpić od niniejszej umowy w przypadku, gdy opóźnienia w dostawie będzie przekraczać 15 dni roboczych od dnia określonego w § 4 lit. a niniejszej umowy. Niniejsze opóźnienie będzie potraktowane jak nieuzasadnione zerwanie umowy i wywoła skutek w postaci konsekwencji określonych w ust. 1 lit. c niniejszego paragrafu.
5. Postanowienia § 5 ust. 4 nie mają zastosowania w przypadku, gdy Zamawiający nie będzie w terminie regulował płatności z tytułu zrealizowanych dostaw.

§ 6.
1. Zapłata za zrealizowany przedmiot umowy nastąpi na podstawie faktury VAT, po spełnieniu warunków, których mowa w § 2 umowy, w terminie 30 dni od dnia otrzymania przedmiotowej faktury przez Zamawiającego, w formie przelewu na konto bankowe Wykonawcy wskazane na fakturze.
2. Wykonawca nie może bez pisemnej zgody Zamawiającego przenieść wierzytelności wynikającej z niniejszej umowy na rzecz osób trzecich.

§ 7.
Osobami odpowiedzialnymi za realizację niniejszej umowy są:
ze strony Wykonawcy – ....................................................................................
oraz
ze strony Zamawiającego – Ewa Dąbrowska - z-ca kierownika Działu Zamówień Publicznych i Zaopatrzenia tel. 061/88 50 644
§ 8.
1. Wykonawca jest odpowiedzialny i ponosi wszelkie koszty z tytułu strat materialnych powstałych w związku z zaistnieniem zdarzeń losowych w czasie realizacji umowy.
2. Na Wykonawcy ciąży odpowiedzialność cywilna za szkody oraz następstwa nieszczęśliwych wypadków dotyczące pracowników i osób trzecich powstałe w związku z realizacją umowy.
3. Przez pojęcie „realizacja umowy”, o którym mowa w § 8 ust. 1 i 2 umowy, należy rozumieć sprzedaż i logistyczny proces dostarczenia przedmiotu umowy do siedziby Zamawiającego.
§ 9.
1. W sprawach nie uregulowanych niniejszą umową mają zastosowanie przepisy Kodeksu Cywilnego, jeżeli przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych nie stanowią inaczej.
2. Wszelkie zmiany i uzupełnienia niniejszej umowy wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.
3. Zmiany niniejszej umowy mogą mieć miejsce, tylko w zakresie przewidzianym dyspozycją art. 144 ustawy Prawo zamówień publicznych, a dla uznania ich ważności konieczna jest forma pisemna.
4. Strony będą dążyć do rozstrzygnięcia sporów mogących wyniknąć przy realizacji niniejszej umowy na drodze ugodowej.
5. Jeżeli strony nie osiągną kompromisu wówczas sporne sprawy kierowane będą do Sądu powszechnego właściwego dla siedziby Zamawiającego.
6. Umowa zostaje sporządzona w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach – po jednym egzemplarzu dla każdej ze stron.

Zamawiający: Wykonawca:
................. ...............




« Powrót do szczegółów zamówienia