Zamówienia publiczne

Przedmiot zamówienia:

Świadczenie usług telekomunikacyjnych i przesyłu danych

Numer zamówienia:

/19/2009

« Powrót do szczegółów zamówienia

ODP NA PYT

Poznań, dnia 2009-04-17

EZ/...1902/4..../2009



Wg rozdzielnika: do wszystkich zainteresowanych i uczestników postępowania o zamówienie publiczne.


Dotyczy: Przetarg nieograniczony nr 19/2009 ŚWIADCZENIE USŁUG TELEKOMUNIKACYJNYCH I PRZESYŁU DANYCH.



Wielkopolskie Centrum Onkologii uprzejmie informuje, iż udziela kolejno odpowiedzi na zadane pytania do specyfikacji istotnych warunków zamówienia:

Pytanie 1: Zamawiający w załączniku nr 7 do specyfikacji, w projekcie umowy, w § 2 ust. 4 i 5, posługuje się pojęciem „powszechnych usług telekomunikacyjnych”.
Zgodnie z Prawem telekomunikacyjnym usługę powszechną świadczy przedsiębiorca telekomunikacyjny wyznaczony do świadczenia usługi powszechnej (art. 82 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne). W chwili obecnej przedsiębiorcą wyznaczonym do świadczenia usługi powszechnej jest TP S.A. W związku z tym, Zamawiający poprzez stawianie takiego wymogu w istotny sposób ogranicza konkurencję jedynie do jednego przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, który spełnia ten wymóg (co jest niezgodne z Prawem zamówień publicznych).
W związku z tym wnosimy o modyfikację tego zapisu poprzez usunięcie z zapisów umieszczonych w SIWZ oraz jego załącznikach terminu „powszechne usługi telekomunikacyjne”.
Odpowiedź: Tak, Zamawiający wyraża zgodę na powyższe i informuje, iż wykreśla się zapis „powszechne usługi telekomunikacyjne”.

Pytanie 2: Zamawiający w załączniku nr 7 do specyfikacji, w projekcie umowy, w § 4 ust. 4, zamieszcza wymóg, iż „wynagrodzenie płatne będzie przelewem na rachunek wskazany w fakturze w terminie 30 dni od daty otrzymania faktury”.
Wykonawca zwraca uwagę, że zgodnie ustawą o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy w zw. Ze świadczeniem usług telekomunikacyjnych powstaje z upływem terminu płatności. Stąd też uzależnienie początku biegu terminu płatności od nieznanej Wykonawcy daty doręczenia faktury do Zamawiającego znacząco utrudnia prawidłowe ustalenie daty powstania obowiązku podatkowego ( nie jest bowiem możliwe oznaczenie w fakturze terminu płatności), a ponadto ze względu na właściwości systemu rozliczeniowego Wykonawcy, poważnie utrudnia prawidłowe wystawienie faktury VAT. W związku z powyższym zwracamy się z pytaniem, czy Zamawiający dopuszcza możliwość modyfikacji treści tego zapisu w taki sposób, żeby termin płatności określony był na 30 dni od daty wystawienia faktury?

Odpowiedź: Jak na pytanie 8 w poprzednich odpowiedziach z dnia 15 kwietnia.2009 r. EZ/...1902/3..../2009 – prosimy o zapoznanie się.


Pytanie 3: Zamawiający w załączniku nr 7 do specyfikacji, w projekcie umowy, w § 5 ust. 6, zastrzega, iż przysługuje mu prawo potracenia ewentualnych kar umownych z wynagrodzenia należnego Wykonawcy.
Wykonawca zwraca się z prośbą o modyfikację tego zapisu, poprzez jego usunięcie i dodanie ustępu informującego, iż naliczenie kar umownych przewidzianych w umowie zostanie poprzedzone przeprowadzeniem stosownego postępowania reklamacyjnego mającego na celu umożliwienie Wykonawcy niezwłoczne usunięcie uchybień w wykonaniu umowy ustalenie istnienia przesłanek naliczenia kar umownych. Kara umowna powinna przysługiwać tylko i wyłącznie w przypadku, jeśli niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania nastąpi z winy Wykonawcy, co w praktyce oznacza konieczność istnienia procedury w toku której Strony mają możliwość zaprezentowania swoich stanowisk. Faktem przemawiającym za tą zmianą jest ugruntowana już linia orzecznicza Sądu Najwyższego, w szczególności wyrok SN z dnia 20 marca 1968 r. (sygn. Akt II CR 419/67) - jeżeli wykonanie lub nienależyte wykonanie danego zobowiązania jest następstwem okoliczności, za które strona zobowiązana nie ponosi odpowiedzialności (art. 471 k.c.), kary umownej nie nalicza się.
Odpowiedź: Zamawiający nie wyraża zgody na powyższe. W wyjaśnieniu informujemy, iż zapis § 5 ust. 6 dotyczy jedynie możliwości potracenia kary umownej, a wiec niejako sposobu możliwej zapłaty. Nie reguluje zasad odpowiedzialności rodzącej zobowiązanie d zapłaty kary umownej do których to zasad zastosowanie maja przepisy powszechnie obowiązujące.



Pytanie 4: Zamawiający w załączniku nr 7 do specyfikacji, w projekcie umowy, w § 5 ust. 5, zastrzega sobie prawo dochodzenia odszkodowania przewyższającego zastrzeżone kary umowne w przypadku, gdy nie pokryją wartości poniesionych szkód.
Wykonawca rozumie konieczność zabezpieczenia interesów Zamawiającego, ale ustalone na takim poziomie kary umowne dyskryminują Wykonawcę. Taki zapis jest niedopuszczalny w świetle przepisów Prawa zamówień publicznych. Potwierdzeniem tego jest uzasadnienie wyroku Zespołu Arbitrów przy Prezesie UZP z dnia 13 sierpnia 2003 r. (sygn. Akt UZP/ZO/0-1221/03). Do naczelnych zasad udzielania zamówień publicznych należy zasada równego traktowania podmiotów ubiegających się o zamówienie publiczne oraz zasada prowadzenia postępowania w sposób gwarantujący zachowanie uczciwej konkurencji. Określone przez Zamawiającego warunki określone w SIWZ powinny mieć na celu jedynie ustalenie zdolności określonego podmiotu do wykonania zamówienia, w związku z czym nie mogą prowadzić do nieuzasadnionej dyskryminacji Wykonawców. Faktem jest, że Zamawiający ma prawo stosować w SIWZ kryteria pozwalające dokonać mu wyboru najkorzystniejszej oferty, jednak swoboda ta nie może być niczym nie ograniczona. Strony układając przyszły stosunek prawny muszą pamiętać o jego celu i treści oraz o podstawowej zasadzie określonej w przepisie art. 5 k.c.: „współżycia społecznego”. W myśl art. 139 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych do umów w zakresie zamówień publicznych stosuje się przepisy kodeksu cywilnego. Rażąco wysokie kary, biorąc pod uwagę wartość i zakres zamówienia, prowadzą do sprzeczności celu umowy z zasadami współżycia społecznego, której skutkiem jest bezwzględna nieważność czynności prawnej stosownie do przepisu art. 353 k.c. w zw. Z art. 58 § 1 k.c.
Odpowiedź: Zamawiający nie wyraża zgody na powyższe. Zapis § 5 ust. 5 nie dotyczy wysokości kar umownych a zapewnia jedynie pełną ochronę odszkodowania zamawiającego za poniesioną szkodę.



Z poważaniem,
Z-ca Dyr. ds. ekonomiczno-eksploatacyjnych

inż. Małgorzata Kołodziej-Sarna



« Powrót do szczegółów zamówienia