Zamówienia publiczne

Przedmiot zamówienia:

zakup i dostawa leków

Numer zamówienia:

/115/2009

« Powrót do szczegółów zamówienia

odp. na pyt.

Poznań, dnia 2009-11-10

EZ/……6041/5.…/2009



Wg rozdzielnika
Do wszystkich uczestników postępowania o zamówienie publiczne


Dotyczy: przetarg nieograniczony nr 115/2009 – leki.


Wielkopolskie Centrum Onkologii uprzejmie informuje, iż wpłynęły pytania do specyfikacji istotnych warunków zamówienia, na które udzielamy odpowiedzi:


Pytanie
1. Czy Zamawiający wyrazi zgodę na zmniejszenie wysokości kary umownej w przypadku zwłoki w dostawie przedmiotu umowy z 2% na 1% wartości niezrealizowanej części dostawy, za każdy dzień zwłoki?
2. Czy Zamawiający wyrazi zgodę na zmniejszenie wysokości kary umownej w przypadku odstąpienia od umowy przez Zamawiającego z powodu okoliczności za które odpowiada Wykonawca z 0,5% na 0,25% wartości niezrealizowanej części umowy?
Odpowiedź: 1,2. Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści załącznika numer 6 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 5 ust. 1 pkt a) i c) tiret pierwsze w sposób zaproponowany przez wykonawcę.

Wykonawca podejmując decyzję o złożeniu oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego postępuje w sposób świadomy, kierując się miedzy innymi wymogami zamawiającego odnośnie terminów dostawy objętych zamówieniem publicznym leków, a także konsekwencjami niedotrzymania tych terminów, w szczególności w zakresie uprawnienia zamawiającego do żądania od pozostającego w zwłoce ze spełnieniem świadczenia wykonawcy kar umownych. Nie podlega wątpliwości, iż niedostarczenie przez wykonawcę w terminie objętych zamówieniem publicznym leków spowodować może daleko idące konsekwencje po stronie zamawiającego, wiążące się w szczególności z powstaniem po jego stronie szkody. W związku z powyższym istnieje konieczność zastrzeżenia kary umownej stanowiącej substytut odszkodowania w wysokości określonej z góry przy zawieraniu umowy.
Pytanie
1. Prosimy o podanie, w jaki sposób prawidłowo przeliczyć ilość opakowań handlowych w przypadku występowania na rynku opakowań posiadających inną ilość sztuk (tabletek, ampułek, kilogramów itp.), niż zamieszczona w SIWZ; a także w przypadku, gdy wycena innych opakowań leków spełniających właściwości terapeutyczne jest korzystniejsza pod względem ekonomicznym (czy podać pełne ilości opakowań zaokrąglone w górę, czy ilość opakowań przeliczyć do dwóch miejsc po przecinku)?
Odpowiedź: Przeliczenia opakowań dokonuje się wg zasady matematycznej np. 3,4 =3; 3,5=4
Pytanie
2. Czy Zamawiający wyrazi zgodę na zmianę postaci proponowanych preparatów – tabletki na tabletki powlekane lub kapsułki lub drażetki i odwrotnie, fiolki na ampułki lub ampułko-strzykawki i odwrotnie? Odpowiedź: zamawiający nie może obligatoryjnie zezwolić na zamiany leków, gdyż należy zapytać o konkretne opakowania leków.
Pytanie
Zwracamy się z prośbą o określenie w jaki sposób postąpić w przypadku zaprzestania lub braku produkcji danego preparatu. Czy wycenić lek z ostatnią ceną z informacją o jego braku, czy w ogóle nie wyceniać? Odpowiedź: Nie wyceniać.
Pytanie
Czy można wycenić lek równoważny pod względem składu chemicznego i dawki lecz różniący się postacią (tabletki na tabletki powlekane lub kapsułki lub drażetki i odwrotnie fiolki na ampułki i odwrotnie) przy zachowaniu tej samej drogi podania? Odpowiedź: należy zapytać jakiego preparatu dotyczy zamiana.

Pytanie
5. Czy w związku z nowelizacją ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2006 r. nr 164, poz. 1163, nr 170, poz. 1217 i nr 227, poz. 1658, z 2007 r. nr 64, poz. 427 i nr 82, poz. 560, oraz z 2008 r. nr 171, poz. 1058), w której art. 144 ust. 1 otrzymał nowe, bardzo restrykcyjne brzmienie, Zamawiający zechciałby dodać w projekcie umowy, załączonym do specyfikacji istotnych warunków zamówienia, zapis w poniższym brzmieniu?:
1.W trakcie obowiązywania umowy strony dopuszczają zmiany cen wyłącznie
w przypadku:
a. zmiany stawki podatku VAT, przy czym zmianie ulegnie wyłącznie cena brutto, cena netto pozostanie bez zmian;
b. zmian cen urzędowych leków, wprowadzonych rozporządzeniem odpowiedniego Ministra, przy czym zmiany te mogą dotyczyć podwyższenia
i obniżenia cen jak również dodania nowych a także skreślenia leków
z wykazu leków objętych cenami urzędowymi;
c. zmian stawek opłat celnych wprowadzonych decyzjami odnośnych władz;
d. uzasadnionych zmian wprowadzonych przez producentów leków, na podstawie dokumentu wystawionego przez producenta (oświadczenie, cennik lub faktura);
e. zmian kursu waluty powyżej 5%, w przypadku leków importowanych, zgodnie z tabelą NBP;
2.Zmiany wymienione w ppkt 1), 2) i 3) następują z mocy prawa i obowiązują od dnia obowiązywania odpowiednich przepisów.
3. Zmiany wymienione w ppkt 4) i 5) mogą być dokonane na wniosek wykonawcy,
w terminie do 14 dni od przesłania zawiadomienia, w formie aneksu do umowy.
4. W przypadku szczególnych okoliczności, takich jak wstrzymanie lub zakończenie produkcji, strony dopuszczają możliwość dostarczania odpowiedników preparatów objętych umową. Ewentualna zmiana ceny w tym zakresie może odbywać się na zasadach określonych w punkcie 3.
5. Strony dopuszczają zmianę cen jednostkowych preparatów objętych umową
w przypadku zmiany wielkości opakowania wprowadzonej przez producenta
z zachowaniem zasady proporcjonalności w stosunku do ceny objętej umową.
6. W przypadku, kiedy strony nie dojdą do porozumienia w zakresie zmian cen leków objętych umową dopuszczają możliwość rozwiązania umowy w całości lub w spornej części.
Odpowiedź: Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę projektu umowy w sposób proponowany przez wykonawcę. Paragraf 3 ust. 2 projektu umowy przewiduje, możliwość zmiany wartości przedmiotu zamówienia (umowy) – co bezpośrednio przekłada się na ceny leków oferowanych przez wykonawcę – w przypadku:
a) zmiany stawki podatku VAT obejmującej Leki, przy czym zmianie ulegnie wyłącznie cena brutto, cena netto pozostanie bez zmian,
b) zmian cen urzędowych Leków, wprowadzonych rozporządzeniem odpowiedniego Ministra, przy czym zmiany te mogą dotyczyć podwyższenia i obniżenia cen, jak również dodania nowych leków, a także skreślenia leków z wykazu leków objętych cenami urzędowymi,
c) zmian stawek opłat celnych wynikających z przepisów prawa, obejmujących Leki importowane,
d) uzasadnionych zmian wprowadzonych przez producentów Leków, pod warunkiem, iż zostanie ona poprzedzona pisemnym oświadczeniem, które producent danego Leku złoży Zamawiającemu, a zmiana ta nie będzie przewyższać 5 % pierwotnej ceny Leku.
e) zmian kursu waluty powyżej 5% w stosunku do kursu tejże waluty obowiązującego w dniu zawarcia niniejszej umowy, zgodnie z tabelą kursów walut publikowaną przez NBP, w przypadku leków importowanych,.
Punkty a)-c) i e) są identyczne lub prawie identyczne z proponowanymi przez wykonawcę. Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści punktu d) w sposób proponowany przez wykonawcę. Ryzyko zmiany cen przez producenta leków stanowi ryzyko gospodarcze związane z prowadzeniem przez wykonawców działalności gospodarczej i jako takie nie może być przerzucone na zamawiającego. Zamawiający mimo tego dopuszcza, w uzasadnionych przypadkach, możliwość zmiany wartości przedmiotu zamówienia (a więc ceny leków), w razie ich zmiany przez producenta pod warunkiem, iż nie będzie przekraczać ona 5% pierwotnej ceny. Usunięcie pięcioprocentowego limitu, jak proponuje wykonawca, mogłoby potencjalnie rodzić zbyt niekorzystne ekonomicznie skutki dla zamawiającego.
Paragraf 3 ust. 3 projektu umowy zasadniczo odpowiada propozycji wykonawcy, zamawiający wymaga jednakże od wykonawcy pisemnego powiadomienia o zmianie ceny leków z siedmiodniowym wyprzedzeniem, co uzasadnione jest faktem, iż to w interesie wykonawcy leży podwyższenie ceny leków, zaś zamawiający musi mieć wystarczającą ilość czasu na wprowadzenie nowych cen. Ponadto zamawiający uwzględniając fakt, iż vacatio legis przepisów mających wpływ na cenę leków będących przedmiotem zamówienia może być krótszy niż 7 dni od dnia ich opublikowania umożliwia wykonawcy, w takim przypadku, powiadomienie o zmianie przepisów w terminie późniejszym, co należy uznać za rozwiązanie korzystne dla wykonawców.
Paragraf 3 ust. 4 projektu umowy również odpowiada propozycji wykonawcy, z tym że zamawiający wymaga zachowania co najmniej 14-dniowego wyprzedzenia przed dokonaniem zmiany umowy w celu umożliwienia precyzyjnego opracowania aneksu oraz zastrzega konieczność zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności, co znajduje oparcie w dyspozycji art. 139 ust. 2 Ustawy – Prawo zamówień publicznych.
Paragraf 3 ust. 5 i 6 projektu umowy zawierają postanowienia niemalże identyczne jak proponowane przez wykonawcę, różnice nie zmieniają w żaden sposób treści umowy.
Paragraf 3 ust. 7 umowy również odpowiada propozycji wykonawcy. Zamawiający uwzględnia także zapis dotyczący możliwości odstąpienia od umowy, będący powtórzeniem zapisu art. 145 ust. 1 Ustawy – Prawo zamówień publicznych.



Z poważaniem,
Z-ca Dyr. ds. ekonomiczno-eksploatacyjnych

inż. Małgorzata Kołodziej-Sarna






Sprawę prowadzi - Katarzyna Witkowska Dz. Zamówień publicznych i zaopatrzenia 61/ 88 50 643

« Powrót do szczegółów zamówienia