Zamówienia publiczne

Przedmiot zamówienia:

zakup i dostawa leków

Numer zamówienia:

/115/2009

« Powrót do szczegółów zamówienia

odpowiedzi na pytania

Poznań, dnia 26.10.2009.
EZ/6041/1/ 2009


Wg rozdzielnika do wszystkich zainteresowanych przetargiem nieograniczonym nr 115/2009

Dotyczy: Zakup i dostawa leków


Wielkopolskie Centrum Onkologii informuje, iż wpłynęły zapytania do specyfikacji, na które udzielamy poniżej odpowiedzi.

PYTANIE
Dot. § 2 pkt. 15
Ewentualne reklamacje jakościowe leków wiążą się ze szczególnymi procedurami do których zobowiązany jest producent leków stosownymi przepisami. W związku z tym prosimy
o dopisanie następującego zapisu:
„W przypadku stwierdzenia wad jakościowych Zamawiający niezwłocznie powiadomi o tym Dostawcę, który rozpatrzy reklamację dotyczącą:
- wad jakościowych w ciągu 14 dni”
ODPOWIEDŹ
Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści załącznika numer 6 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 2 ust. 15 w sposób zaproponowany przez wykonawcę.

Interes zamawiającego wymaga, by reklamacje jakościowe dotyczące leków rozpatrywane bez zbędnej zwłoki, albowiem dostarczenie leków niewłaściwej jakości grozi istotnym utrudnieniem w udzielaniu przez zamawiającego świadczeń zdrowotnych, co może pociągać za sobą powstanie po jego stronie szkody. Z uwagi na powyższe zamawiający uznaje proponowany przez wykonawcę termin 14 dni za zbyt długi.

Jednocześnie zamawiający uznając słuszny interes Wykonawców i konieczność dostosowania terminu wymiany leków na wolne od wad do terminu przewidzianego na rozpatrzenie reklamacji, zmienia treść załącznika numer 6 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 2 ust. 15 w ten sposób, że w miejsce dotychczasowej treści:
„15. W razie stwierdzenia, że dostarczone Leki mają wady, w okresie gwarancyjnym Wykonawca zobowiązany będzie do bezpłatnej wymiany wadliwego Leku na Lek wolny od wad – w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania pisemnej reklamacji, przesłanej przez Zamawiającego faxem lub pocztą elektroniczną.”
wprowadza następujący zapis:
„15. W razie stwierdzenia, że dostarczone Leki mają wady, w okresie gwarancyjnym Wykonawca zobowiązany będzie do bezpłatnej wymiany wadliwego Leku na Lek wolny od wad – niezwłocznie, ale w każdym razie nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia pozytywnego rozpatrzenia reklamacji, przesłanej przez Zamawiającego faxem lub pocztą elektroniczną lub od dnia wydania ekspertyzy, o której mowa w ust. 17 niniejszego paragrafu, w razie potwierdzenia przez przedmiotową ekspertyzę zasadności reklamacji złożonej przez Zamawiającego.”

PYTANIE
Dot. § 4 pkt. 1
Prosimy Zamawiającego o dopisanie „nie mniej jednak niż 80% zakontraktowanych ilości”.
ODPOWIEDŹ
Zamawiający uwzględniając słuszny interes wykonawców wyraża zgodę na zmianę załącznika numer 6 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 4 ust. 1, tak aby zagwarantować wykonawcy możliwość zbycia co najmniej 20 % oferowanych towarów. Jednocześnie zamawiający podtrzymuje, wynikająca zresztą wprost z brzmienia przepisu art. 145 ust. 1 Ustawy – Prawo zamówień publicznych, możliwość odstąpienia od umowy w razie zaistnienia istotnej zmiany okoliczności powodującej, że wykonanie umowy nie leży w interesie publicznym, czego nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy.
W związku z powyższym zamawiający zmienia treść załącznika numer 6 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 4 ust. 1 w ten sposób, że w miejsce dotychczasowej treści:
„1. Zamawiający zastrzega sobie możliwość niewykorzystania, w okresie, na który zawarta została niniejsza umowa, wskazanym w § 2 ust. 1 niniejszej umowy, całej ilości asortymentu Leków wskazanej w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, w szczególności w razie zaistnienia okoliczności wskazanych w art. 145 Ustawy – Prawo zamówień publicznych.”
wprowadza następujący zapis:
„Zamawiający zastrzega sobie możliwość niewykorzystania, w okresie, na który zawarta została niniejsza umowa, wskazanym w § 2 ust. 1 niniejszej umowy, całej ilości asortymentu Leków wskazanej w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, w szczególności w razie zaistnienia okoliczności wskazanych w art. 145 Ustawy – Prawo zamówień publicznych. Jednocześnie Zamawiający zobowiązuje się do zamówienia co najmniej 20% ilości asortymentu Leków wskazanej w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, o ile nie wystąpią okoliczności wskazanych w art. 145 Ustawy – Prawo zamówień publicznych.”

PYTANIE
Dot. § 5 pkt. 1a
Prosimy zamawiającego o zmianę zapisu dotyczącego wysokości kary umownej na:
„ 0,1% wartości netto niezrealizowanej części umowy”
ODPOWIEDŹ
Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści załącznika numer 6 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 5 ust. 1 pkt a)-c) w sposób zaproponowany przez wykonawcę.

Wykonawca podejmując decyzję o złożeniu oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego postępuje w sposób świadomy, kierując się miedzy innymi wymogami zamawiającego odnośnie terminów dostawy objętego zamówieniem publicznym sprzętu, a także konsekwencjami niedotrzymania tych terminów, w szczególności w zakresie uprawnienia zamawiającego do żądania od pozostającego w zwłoce ze spełnieniem świadczenia wykonawcy kar umownych. Nie podlega wątpliwości, iż niedostarczenie przez wykonawcę w terminie leków objętych zamówieniem publicznym spowodować może daleko idące konsekwencje po stronie zamawiającego, wiążące się w szczególności z powstaniem po jego stronie szkody. Konsekwencje takie może spowodować tym bardziej bezzasadne zaprzestanie przez wykonawcę wykonywania jego obowiązków wynikających z umowy. W związku z powyższym istnieje konieczność zastrzeżenia kary umownej stanowiącej substytut odszkodowania w wysokości określonej z góry przy zawieraniu umowy.


PYTANIE
Dot. § 5 pkt. 1b
Prosimy zamawiającego o zmianę zapisu dotyczącego wysokości kary umownej na:
„ 0,2% wartości netto niezrealizowanej części umowy”
ODPOWIEDŹ
Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści załącznika numer 6 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 5 ust. 1 pkt a)-c) w sposób zaproponowany przez wykonawcę.

Wykonawca podejmując decyzję o złożeniu oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego postępuje w sposób świadomy, kierując się miedzy innymi wymogami zamawiającego odnośnie terminów dostawy objętego zamówieniem publicznym sprzętu, a także konsekwencjami niedotrzymania tych terminów, w szczególności w zakresie uprawnienia zamawiającego do żądania od pozostającego w zwłoce ze spełnieniem świadczenia wykonawcy kar umownych. Nie podlega wątpliwości, iż niedostarczenie przez wykonawcę w terminie leków objętych zamówieniem publicznym spowodować może daleko idące konsekwencje po stronie zamawiającego, wiążące się w szczególności z powstaniem po jego stronie szkody. Konsekwencje takie może spowodować tym bardziej bezzasadne zaprzestanie przez wykonawcę wykonywania jego obowiązków wynikających z umowy. W związku z powyższym istnieje konieczność zastrzeżenia kary umownej stanowiącej substytut odszkodowania w wysokości określonej z góry przy zawieraniu umowy.

PYTANIE
Dot. § 5 pkt. 1c
- Prosimy zamawiającego o zmianę zapisu dotyczącego wysokości kary umownej na:
„ 0,2% wartości netto niezrealizowanej części umowy”

- Prosimy zamawiającego o zmianę zapisu dotyczącego wysokości kary umownej na:
„ 0,5% różnicy między łączną wartością netto leków, a łączną wartością netto leków dostarczonych przez Wykonawcę”
ODPOWIEDŹ
Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści załącznika numer 6 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 5 ust. 1 pkt a)-c) w sposób zaproponowany przez wykonawcę.

Wykonawca podejmując decyzję o złożeniu oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego postępuje w sposób świadomy, kierując się miedzy innymi wymogami zamawiającego odnośnie terminów dostawy objętego zamówieniem publicznym sprzętu, a także konsekwencjami niedotrzymania tych terminów, w szczególności w zakresie uprawnienia zamawiającego do żądania od pozostającego w zwłoce ze spełnieniem świadczenia wykonawcy kar umownych. Nie podlega wątpliwości, iż niedostarczenie przez wykonawcę w terminie leków objętych zamówieniem publicznym spowodować może daleko idące konsekwencje po stronie zamawiającego, wiążące się w szczególności z powstaniem po jego stronie szkody. Konsekwencje takie może spowodować tym bardziej bezzasadne zaprzestanie przez wykonawcę wykonywania jego obowiązków wynikających z umowy. W związku z powyższym istnieje konieczność zastrzeżenia kary umownej stanowiącej substytut odszkodowania w wysokości określonej z góry przy zawieraniu umowy.

PYTANIE
Dot. §5 pkt. 3
Prosimy Zamawiającego o wykreślenie słów: „...potrącenia ewentualnych kar umownych z należności Wykonawcy" i dopisanie: „...poprzez wystawienie pisemnego dokumentu obciążającego Wykonawcę zwanego notą obciążeniową ze wskazaniem tytułu obciążenia (powołanie odpowiedniego zapisu umowy) wraz z dokumentacją potwierdzającą zaistnienie okoliczności”.
ODPOWIEDŹ
Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści załącznika numer 6 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 5 ust. 3 w sposób zaproponowany przez wykonawcę.

Zamawiający zobowiązany jest do zabezpieczenia swoich interesów, w tym interesów ekonomicznych. Zobowiązanie do zapłaty kary umownej powstaje jedynie w razie niewykonania przez wykonawcę zobowiązania niepieniężnego – w takiej sytuacji zamawiającemu muszą przysługiwać instrumenty prawne pozwalające na sprawne i szybkie wyegzekwowanie przysługującej mu należności. Możliwość potrącenia kary umownej z należnością przysługującą wykonawcy jest najprostszym i najszybszym z punktu widzenia zamawiającego sposobem rozliczenia wzajemnych należności. Należy ponadto wskazać, iż możliwość potrącenia wzajemnych należności wynika również z przepisów art. 498 i nast. Kodeksu cywilnego, zmiana umowy w tym zakresie nie miałaby istotnego wpływu na uprawnienie zamawiającego do dokonania potrącenia.
PYTANIE
Prosimy Zamawiającego o dopisanie zapisu: „Na wypadek zwłoki w zapłacie ceny zakupu ponad 90 dni licząc od terminu zapłaty, Wykonawca uprawniony będzie do powstrzymania się ze spełnieniem obowiązku kolejnych dostaw leków do dnia zapłaty całości zaległości”.

ODPOWIEDŹ
Dot. §5 pkt. 5
Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści załącznika numer 6 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 5 ust. 5 w sposób zaproponowany przez wykonawcę.

Zamawiający zobowiązany jest do zabezpieczenia w pierwszej kolejności możliwości świadczenia usług z zakresu ochrony zdrowia. Niewątpliwie wiąże się z tym konieczność zapewnienia terminowych dostaw niezbędnych leków. W związku z powyższym zamawiający nie może wyrazić zgody na uzależnienie wykonywania przez wykonawcę jego zobowiązania do dostarczania leków od wykonania zobowiązania zamawiającego do zapłaty należności wynikających z umowy. Należy przy tym wskazać, iż w razie zaistnienia takiej konieczności wykonawca może dochodzić roszczeń o zapłatę w postępowaniu sądowym, co zabezpiecza jego interesy, nie narażając jednocześnie na szkodę pacjentów zamawiającego, dla których kwestia możliwości otrzymania leków ma podstawowe znaczenie.

PYTANIE
Dot. §5 pkt. 6
Prosimy Zamawiającego o wydłużenie terminu płatności do 30 dni.
ODPOWIEDŹ
Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści załącznika numer 6 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 5 ust. 6 w sposób zaproponowany przez wykonawcę.

Zamawiający zobowiązany jest do zabezpieczenia swoich interesów, w tym interesów ekonomicznych. Zobowiązanie do zapłaty kary umownej powstaje jedynie w razie niewykonania przez wykonawcę zobowiązania niepieniężnego – w takiej sytuacji zamawiającemu muszą przysługiwać instrumenty prawne pozwalające na sprawne i szybkie wyegzekwowanie przysługującej mu należności. W ocenie zamawiającego prośba o wydłużenie terminu wymagalności kary umownej nie znajduje uzasadnienia.

PYTANIE
Dot. - Pakiet nr 40 poz. 2
Prosimy o podanie w jaki sposób prawidłowo przeliczyć ilość opakowań handlowych
w przypadku występowania na rynku opakowania posiadającego inną ilość sztuk (28 tabl.), niż umieszczone w SIWZ (czy podawać pełne ilości opakowań zaokrąglone w górę, czy ilość opakowań przeliczyć do dwóch miejsc po przecinku)?
ODPOWIEDŹ
Należy podać pełną ilość opakowań zgodnie z zasadą przeliczeń matematycznych – zaokrąglone w górę.





Z poważaniem,
z-ca dyrektora ds. ekonomiczno- eksploatacyjnych


inż. Małgorzata Kołodziej- Sarna






Sprawę prowadzi Sylwia Krzywiak, dział zamówień publicznych i zaopatrzenia, Tel. 061 8850 644

« Powrót do szczegółów zamówienia