Zamówienia publiczne

Przedmiot zamówienia:

Zakup i dostawa urządzenia do nakrywania szkiełek/ barwiarki

Numer zamówienia:

350/73/2020

« Powrót do szczegółów zamówienia

odpowiedzi na pytania, zmiana terminu

Poznań, dnia 16.10.2020
EZ/350/73/2020/710

Wg rozdzielnika:
do wszystkich zainteresowanych i uczestników postępowania o zamówienie publiczne.nr73/2020
dotyczy: Zakup i dostawa urządzenia do nakrywania szkiełek/ barwiarki

Wielkopolskie Centrum Onkologii uprzejmie informuje, iż wpłynęły zapytania do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, na które udzielamy odpowiedzi.


PYTANIE
Dot. zapisów SIWZ
Zgodnie z rekomendacją UZP zwracamy się z prośbą o umożliwienie składania ofert w formie elektronicznej. Oferta podpisana zostanie wymaganym kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Urząd Zamówień Publicznych zaleca, aby komunikacją elektroniczną objąć wszelką korespondencję w tym składanie ofert.
Zastosowanie komunikacji elektronicznej możliwe jest nie tylko przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, ale także w jego trakcie. (w załączeniu komunikat UZP) https://www.uzp.gov.pl/aktualnosci/komunikacja-elektroniczna-w-dobie-zagrozenia-epidemicznego
W przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, prosimy o dopuszczenie złożenia oferty w formie elektronicznej, podpisanej podpisem elektronicznym i wysłanej za pośrednictwem poczty e-mail, spakowanej w plik, do którego otwarcia hasło zostanie przesłane na 30 minut przed terminem otwarcia ofert.

ODPOWIEDŹ
Zamawiający wymaga złożenia oferty w formie pisemnej. Nie przewiduje się złożenia oferty w formie elektronicznej.

PYTANIE
Dot. Załącznik nr 7 do specyfikacji, OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA, pkt. 3
Czy Zamawiający pozwoli na zaoferowanie automatu o przepustowości do 200 szkiełek na godzinę, co daje aż 1000 szkiełek w ciągu 5 godzin, dodatkowo oferowany aparat zapewnia możliwość uruchamiania trybu nocnego (barwienie nocne 10 tacek - 200 szkiełek)

ODPWOIEDŹ
Nie.

PYTANIE
Dot. Załącznik nr 7 do specyfikacji, OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA, pkt. 4
Czy Zamawiający wyrazi zgodę na zaoferowanie automatu z możliwością barwienia 200 preparatów jednocześnie przez ciągłe ładowanie

ODPOWIEDŹ
Zamawiający wyraża zgodę na zaoferowanie powyższego.


PYTANIE
Dot. Załącznik nr 7 do specyfikacji, OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA, pkt. 10 i 11
Czy Zamawiający pozwoli na zaoferowanie automatu z zastosowaną nowoczesną technologią w której zamiast stacji płuczących, 30 kuwet na odczynniki do barwienia i technologii dip-and-dunk zastosowano innowacyjną metodę indywidualnego nakrapiania odczynników na poszczególne szkiełka na tacce i indywidualnego zbierania Takie rozwiązanie gwarantuje świeżość, jednorazowość użytych odczynników, a także eliminację ryzyka krzyżowych kontaminacji w kuwetach i zmienności uzyskanych wyników barwień. Oprócz walorów bezpieczeństwa personelu, oferowana technologia eliminuje punkty kontaktu i skraca czas oczekiwania na pewny wynik. Odczynniki do barwień znajdują się w szczelnych pojemnikach z których są automatycznie dystrybuowane w urządzeniu

ODPOWIEDŹ
Nie. Trudno jest zrozumieć jak to pozwala na zgodności z punkt 5: "Możliwość prowadzenia barwienia różnymi metodami jednocześnie".

PYTANIE
Dot. Załącznik nr 7 do specyfikacji, OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA, pkt. 16
Czy Zamawiający dopuści aparat, który nie wymaga stosowania kuwet - zaimplementowana jest technologia indywidualnego nakrapania odczynników na każde szkiełko. System kontroluje poziom odczynników w szczelnie zamkniętych butlach, wyświetlając na ekranie użytkownika grafikę wskazującą na poziom stanu materiałów eksploatacyjnych. Znakowane kolorami i identyfikowane drogą odczytu sygnału fal radiowych RFID etykiety eliminują ryzyko błędów w procesie zarządzania odczynnikami. System sygnalizuje poprzez ekran dotykowy kiedy należy uzupełnić płyny, aby zapewnić sprawne i ciągłe działanie. Użytkownik wymienia butle, w których odczynniki są gotowe do użycia, bez potrzeby ich przygotowywania, co wpływa na bezpieczeństwo personelu obsługującego aparat

ODPOWIEDŹ
Nie. Trudno jest zrozumieć jak to pozwala na zgodności z punkt 13. "Barwienie może być prowadzone z użyciem optymalizowanych odczynników producenta lub ogólnodostępnych odczynników."

PYTANIE
Dot. Załącznik nr 7 do specyfikacji, OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA, pkt. 21
Czy Zamawiający wyrazi zgodę na zaoferowanie automatu, który nie wymaga dostarczania wody i tym samym nie ma potrzeby podłączania do wodociągu?

ODPOWIEDŹ
Nie. Preparat musiałby być nakryty ponownie który wymaga rozklejenie preparatu, i przedłuża czasu pracy.

PYTANIE
Dot. Załącznik nr 7 do specyfikacji, OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA, pkt. 24
Czy Zamawiający zgodzi się na zaoferowanie tacek na 200 szkiełek jeśli automat nie wymaga stosowania koszy?

ODPOWIEDŹ
Tak, pod warunkiem, że nadal będzie możliwe prowadzić barwienia różnymi metodami jednocześnie i używać ogólnodostępnych odczynników.

PYTANIE
Dot. Załącznik nr 7 do specyfikacji, OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA, pkt. 25
Czy Zamawiający wymaga dostarczenia w zestawie startowym wszystkich odczynników oraz akcesoriów- łącznie ze szkiełkami podstawowymi zwalidowanymi do oferowanego sprzętu w ilości na 5000 preparatów?
ODPOWIEDŹ
Zamawiający zgadza się na zaoferowanie automatu z akcesoriami oraz z tackami na 300 szkiełek, a nie 200, jeżeli automat nie używa koszy.

PYTANIE
Dot. Załącznik nr 7 do specyfikacji, OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA, pkt. 25
Czy Zamawiający wymaga automatycznego rozwiązania w którym nie stosuje się ksylenu i etanolu jako materiałów szkodliwych i narażających personel?

ODPOWIEDŹ
godnie z SIWZ punkt 25.

PYTANIE
Dot. Załącznik nr 7 do specyfikacji, OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA, pkt. 25
Czy Zamawiający jest skłonny przyznać punkty rozwiązaniu w którym nie stosuje się ksylenu i etanolu jako materiałów szkodliwych i narażających personel ?

ODPOWIEDŹ
Zamawiający dopuszcza, ale nie wymaga rozwiązania w którym nie stosuje się ksylenu i etanolu pod warunkiem, że nadal będzie możliwe prowadzić barwienia różnymi metodami jednocześnie i używać ogólnodostępnych odczynników.

PYTANIE
Dot. Załącznik nr 5 do specyfikacji
Czy Zamawiający wyraża zgodę na zawarcie umowy w formie elektronicznej przy wykorzystaniu kwalifikowanego podpisu elektronicznego przez Wykonawcę?
W obecnej sytuacji epidemii Urząd Zamówień Publicznych zachęca zamawiających do komunikowania się z wykonawcami za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Kwalifikowany podpis elektroniczny ma skutek prawny równoważny podpisowi własnoręcznemu. Potwierdzenie tej zasady znajduje się w art. 78(1) kodeksu cywilnego, który zrównuje kwalifikowany podpis elektroniczny z podpisem własnoręcznym.

ODPOWIEDŹ
Nie.

PYTANIE
Czy Zamawiający wyrazi zgodę na dodanie do umowy niniejszego postanowienia:Poza zmianami umowy dopuszczonymi w art.144 ust.1 Pzp dopuszcza się możliwość zmian postanowień zawartej umowy, gdy konieczność zmiany spowodowana jest okolicznościami poza kontrolą stron, których działając z należytą starannością strony nie mogły przewidzieć w chwili zawierania umowy. Dotyczy to w szczególności takich okoliczności jak zagrożenie epidemiologiczne, zamieszki, akty terroru, zamknięcie granic, rządowe ograniczenia międzynarodowego transportu, utrudnienia na lotniskach i granicach, tj. okoliczności o charakterze tzw. siły wyższej. W czasie trwania siły wyższej Wykonawca odpowiada za wykonywanie Umowy, gdy ponosi winę umyślną za naruszenia. Wykonawca zobowiązuje się informować Zamawiającego niezwłocznie i na bieżąco o wszelkich trudnościach związanych z dostarczeniem zamówionych przez niego produktów.Ponadto mając na uwadze aktualną pandemię wirusa SARS-CoV-2, związaną z tym sytuację globalnego zagrożenia zdrowia oraz dynamicznie zmieniające się okoliczności zewnętrzne, na które Wykonawca nie ma wpływu (w tym ograniczenia nakładane przez państwa dotknięte pandemią), stanowiące okoliczność o charakterze tzw. siły wyższej, Strony zgodnie postanawiają, że w czasie trwania pandemii dokonywanie napraw Urządzenia będzie uzależnione od aktualnej sytuacji epidemiologicznej w kraju i za granicą oraz związanych z tą sytuacją okoliczności, w tym w szczególności od dostępności części zamiennych do Urządzenia, dostępności zdolnych do przeprowadzenia naprawy inżynierów serwisowych i faktycznej możliwości bezpiecznego dla pacjentów, personelu Kupującego oraz inżynierów serwisu Wykonawcy przeprowadzenia naprawy Urządzenia w miejscu jego funkcjonowania. Strony niniejszym akceptują, że czas naprawy może ulec przedłużeniu, a sama naprawa może zostać odroczona w czasie.
Uzasadnienie:
Z uwagi na wyjątkowość sytuacji, jaką jest wybuch pandemii SARS-CoV-2, oraz dynamicznie zmieniające się okoliczności zewnętrzne, na które Wykonawca nie ma wpływu, w tym: potencjalnie ograniczoną dostępność wybranych produktów związaną z nagłym i niemożliwym do przewidzenia zwiększeniem światowego zapotrzebowania na wyroby medyczne do diagnostyki in vitro oraz podejmowane przez państwa dotknięte epidemią – w tym Polskę – środki profilaktyczne i zaradcze, takie jak: zamknięcie granic i ograniczenie międzynarodowego transportu, zwiększone kontrole na lotniskach i granicach, a także inne dodatkowe obowiązki nakładane na producentów i dystrybutorów produktów w sektorze ochrony zdrowia, stanowiące okoliczność o charakterze tzw. siły wyższej, złożone przez Zamawiającego zamówienia mogą nie zostać zrealizowane lub mogą zostać zrealizowane w późniejszym terminie lub w odbiegającej od zamówienia liczbie produktów. Wykonawca zobowiązuje się informować Zamawiającego niezwłocznie i na bieżąco o wszelkich trudnościach związanych z dostarczeniem zamówionych przez niego produktów.

ODPOWIEDŹ
Zamawiający dodaje do projektu umowy paragraf o brzmieniu:

§ 8.
Siła Wyższa
1. Strony umowy zgodnie z postanawiają, że nie są odpowiedzialne za skutki wynikające z działania siły wyższej, w szczególności pożaru, powodzi, ataku terrorystycznego, klęsk żywiołowych, zagrożeń epidemiologicznych, a także innych zdarzeń, na które strony nie mają żadnego wpływu i których nie mogły uniknąć bądź przewidzieć w chwili podpisania umowy (siła wyższa).
2. Strona umowy, u której wyniknęły utrudnienia w wykonaniu umowy wskutek działania siły wyższej, jest obowiązana do bezzwłocznego poinformowania drugiej strony o wystąpieniu i ustaniu działania siły wyższej. Zawiadomienie to określa rodzaj zdarzenia, jego skutki na wypełnianie zobowiązań wynikających z Umowy, zakres asortymentu, którego dotyczy, i środki przedsięwzięte, aby te konsekwencje złagodzić.
3. Strona, która dokonała zawiadomienia o zaistnieniu działania siły wyższej, jest zobowiązana do kontynuowania wykonywania swoich zobowiązań wynikających z Umowy, w takim zakresie, w jakim jest to możliwe, jak również jest zobowiązana do podjęcia wszelkich działań zmierzających do wykonania przedmiotu umowy, a których nie wstrzymuje działanie siły wyższej.
4. Obowiązki, których Strona nie jest w stanie wykonać na skutek działania siły wyższej, na czas działania siły wyższej ulegają zawieszeniu, tzn. w czasie działania siły wyższej ww. obowiązki nie są wykonywane, a terminy ich wykonania ulegają przedłużeniu o okres działania siły wyższej. W czasie istnienia utrudnień w wykonaniu umowy na skutek działania siły wyższej w szczególności nie nalicza się przewidzianych kar umownych ani nie obciąża się drugiej strony umowy kosztami zakupów interwencyjnych.
5. W przypadku, gdy utrudnienia w wykonaniu umowy na skutek działania siły wyższej utrzymują się dłużej niż trzy miesiące od czasu stwierdzenia wystąpienia siły wyższej, każda ze stron może rozwiązać umowę ze skutkiem natychmiastowym w części objętej działaniem siły wyższej. Rozwiązanie umowy ze skutkiem natychmiastowym następuje w formie pisemnej pod rygorem nieważności.



PYTANIE
par. 2 ust. 9 Czy Zamawiający wyrazi zgodę, aby w miejsce drukowanych dokumentów dostarczone zostały dokumenty w formie elektronicznej (CD, email, strona internetowa)?

ODPOWIEDŹ
Tak.

PYTANIE
par. 2 ust. 15 lit. j Czy Zamawiający wyrazi zgodę na zmianę słowa ,,bezpłatnych’’ na w "ramach wynagrodzenia"?

ODPOWIEDŹ
Zamawiający wyraża zgodę na powyższe.

PYTANIE
par. 4 ust. 1 Czy Zamawiający wyrazi zgodę na to, aby termin płatności był liczony od daty wystawienia faktury?
Uzasadnienie:
Utrzymanie zapisu w obecnej postaci spowoduje, iż niemożliwe może być dokładne określenie terminu płatności.

ODPOWEDŹ
Zamawiający nie wyraża zgody na powyższe.

PYTANIE
par. 5 Czy Zamawiający wyrazi zgodę na dodanie postanowienia w brzmieniu: „Zamawiający może w każdym czasie odstąpić od żądania zapłaty przez Wykonawcę kary umownej.’’

ODPOWIEDŹ
Zamawiający wyraża zgodę na powyższe.

PYTANIE
par. 7 ust. 1 Czy Zamawiający wyrazi zgodę, aby uprawnienie do odstąpienia / rozwiązania od umowy przysługiwało po bezskutecznym pisemnym wezwaniu Wykonawcy do należytego wykonania umowy z wyznaczeniem dodatkowego terminu, nie krótszego niż 5 dni roboczych?

ODPOWIEDŹ
Zamawiający wyraża zgodę na powyższe, przy czym wspomniane wezwanie będzie miało miejsce tylko jednokrotnie.

PYTANIE
Pozycja 11
Prosimy o dopuszczenie urządzenia z 26 stacjami na odczynniki do barwienia?

ODPOWIEDŹ
Zamawiający nie wyraża zgody na powyższe.

PYTANIE
Pozycja 16
Prosimy o dopuszczenie urządzenia bez możliwości kontroli poziomu odczynników w kuwetach i sygnalizacji braków odczynników. Urządzenie posiada system RMS który zapewnia możliwość śledzenia stopnia zużycia odczynników względem ilości przeprowadzanych koszy?

ODPOWIEDŹ
Zamawiający nie wyraża zgody na powyższe. System mam informować o brakujących odczynnikach.

PYTANIE
Pozycja 19
Prosimy o dopuszczenie urządzenia bez funkcjonalności opisanej w pozycji 19. Preparaty po zaklejeniu oczekują w stacji wyładowczej w której dosychają samoistnie?

ODPOWIEDŹ
Zamawiający nie wyraża zgody na powyższe.

PYTANIE
Pozycja 20
Prosimy o dopuszczenie urządzenia z stacjami do rozładowywania odczynników na 100 preparatów?

ODPOWIEDŹ
Pytanie jest niezrozumiałe. W SIWZu nie było mowa o rozładownia odczynników. Jeżeli pytanie miała być o rozładowania szkiełka, zamawiający dopuszcza urządzenia z stacjami do rozładowywania 100 szkiełek.

PYTANIE
Pozycja 24
Prosimy o dopuszczenie urządzenia z możliwością jednoczesnego załadowania 240 szkiełek?

ODPOWIEDŹ
Zamawiający wyraża zgodę na powyższe.

PYTANIE
Pozycja 24
Prosimy o potwierdzenie iż zamawiający wymaga tylko tych pozycji które producent określa jako niezbędne do wykonania określonej ilości badań?

ODPWOIEDŹ
Zamawiający nie rozumie merytoryki zapytania. Zamawiający w trakcie użytkowania urządzenia będzie mógł stwierdzić potrzeby dotyczące konkretnych procedur.

PYTANIE
Pozycja 24
Prosimy o potwierdzenie iż producent dopuszcza złożenie ofert w której stół będzie odrębną pozycją na formularzu wyceny. Ze względu na fakt iż stoły laboratoryjne nie są wyrobami medycznymi i posiadają stawkę VAT 23%, zaoferowanie ich wraz z barwiarką jest nie możliwe ze względu na różnicę w stawce VAT?

ODPOWIEDŹ
W takim przypadku należy podać wartość całkowita netto i brutto oferty z uwzględnieniem wartości jednostkowych pozycji o różnych stawkach podatku VAT w formularzu cenowym.

PYTANIE
W nawiązaniu do zapisu §2 ust. 4 wzoru umowy, czy Zamawiający wyrazi zgodę, aby termin realizacji umowy wynosił do 10 tygodni od dnia podpisania umowy?
Wykonawca wyjaśnia, iż przedmiot umowy, z uwagi na swoje właściwości, nie znajduje się na stałe na stanie magazynu centralnego Wykonawcy, w związku z czym spełnienie świadczenia przez Wykonawcę w pierwotnie wskazanym terminie nie jest możliwe. Dodatkowo, z uwagi na obecnie panującą epidemię wirusa SARS-CoV-2, oraz konieczność sprowadzenia urządzenia z zagranicy, terminy produkcji urządzeń i ich dostaw uległy wydłużeniu. W konsekwencji Wykonawca zwraca się z prośbą o dostosowanie i urealnienie terminu dostawy w sposób wskazany powyżej.

ODPOWIEDŹ
Zamawiający nie wyraża zgody na powyższe.

PYTANIE
W nawiązaniu do zapisu §2 ust. 15 lit. c wzoru umowy wykonawca zwraca się z prośbą o doprecyzowanie pojęcia dni roboczych, w których liczony jest czas reakcji, w sposób analogiczny do zapisów §2 ust. 15 lit. d-f wzoru umowy.

ODPOWIEDŹ
Dni robocze – od poniedziałku do piątku.

PYTANIE
W nawiązaniu do zapisu §2 ust. 15 lit. f wzoru umowy wykonawca zwraca się z prośbą:
a) Aby obejmował on też naprawę wymagającą przesłania części/urządzenia poza terytorium Polski, przykładowo do producenta;
b) Aby termin w nim wskazany został wydłużony do 21 dni roboczych.

ODPOWIEDŹ
Zamawiający nie wyraża zgody na powyższe.

PYTANIE
W nawiązaniu do zapisu §2 ust. 15 lit. h wzoru umowy, Wykonawca zwraca się z prośbą o jego modyfikację w ten sposób, aby kary umowne były naliczane w związku z wystąpieniem zwłoki, a nie opóźnienia realizacji świadczenia. Zamawiający uregulował obowiązek zapłaty kar umownych w przypadku opóźnienia Wykonawcy. Projektując zapisy umowne w przedmiocie kar umownych, Zamawiający powinien mieć na uwadze, że wykonawcy nie odpowiadają za zdarzenia, na których powstanie nie mają wpływu. Ponadto takie uregulowanie jest nieuzasadnionym rozszerzeniem odpowiedzialności wykonawcy. Kary umowne winny być powiązane z zawinieniem wykonawcy, na bazie art. 473 k.c. w związku z art. 5 k.c.
Wykonawca nadmienia, iż klauzula przewidująca karę umowną za każdy dzień opóźnienia, a więc przerzucającej na wykonawcę odpowiedzialność za zdarzenia leżące poza jego kontrolą została wskazana na stronach Urzędu Zamówień Publicznych za klauzulę kontrowersyjną, naruszająca w sposób nadmierny równowagę stron (https://www.uzp.gov.pl/__data/assets/pdf_file/0012/41313/Lista-klauzul-naruszajacych-rownowage-kontraktowa-w-sposob-nadmierny.pdf).

ODPOWIEDŹ
Zamawiający wyraża zgodę na powyższe i zmienia słowo opóźnienie na zwłokę.

PYTANIE
Czy prawidłowo rozumie Wykonawca, iż obowiązek wymiany przedmiotu zamówienia na nowy, przewidziany w zapisie §2 ust. 15 lit. i wzoru umowy, aktywuje się, jeżeli wymiana elementu (podzespołu) na nowy nie doprowadziła do prawidłowego stanu użytkowego urządzenia?

ODPOWIEDŹ
Tak.

PYTANIE
Wykonawca zwraca się z prośbą o modyfikację zapisów §5 wzoru umowy w ten sposób, że kara umowna będzie naliczana od wartości netto a nie brutto. Podatek VAT jako należność publicznoprawna jest odprowadzany przez Wykonawcę do urzędu skarbowego i nie prowadzi do powstania po stronie Wykonawcy jakiegokolwiek przysporzenia majątkowego.
Czy Zamawiający wyrazi zgodę na dodanie do wzoru umowy klauzuli umożliwiającej jej zmianę w określonych przypadkach? Wykonawca proponuje następujące zapisy:
„Zmiana umowy jest dopuszczalna w następujących przypadkach:
A) W zakresie zmiany przedmiotu umowy – jeśli produkt stanowiący przedmiot oferty został wycofany z rynku, zaprzestano jego produkcji lub wprowadzono do obrotu jego nowszą wersję, a proponowany przez Wykonawcę produkt posiada parametry i cechy równoważne lub lepsze niż produkt pierwotnie zaoferowany, a Zamawiający wyrazi na to zgodę;
B) W zakresie terminu realizacji przedmiotu umowy, w tym przedłużenia terminu dostawy, naprawy, czasu reakcji – jeśli wystąpiły okoliczności, których nie można było przewidzieć w momencie składania oferty bądź po stronie Zamawiającego wystąpiły okoliczności uniemożliwiające Wykonawcy wykonanie umowy.”

ODPOWIEDŹ
Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę zapisów dotyczących kar umownych.


W związku z udzielonymi odpowiedziami Zamawiający zmienia termin składania i otwarcia ofert.

Składanie ofert do dnia 22.10.2020 do godz. 09.00
Otwarcie ofert w dniu 22.10.2020 o godz. 10.00




UWAGA:
Ocena oferty przez Zamawiającego zostanie dokonana w oparciu o wymagania zawarte w specyfikacji z uwzględnieniem niniejszych odpowiedzi na pytania.



Z poważaniem,
z-ca Dyr. ds. ekonomicznych



mgr inż. Magdalena Kraszewska










Opracował: Sylwia Krzywiak, Dział zamówień publicznych i zaopatrzenia, tel. 061 8850 644, zaopatrzenie@wco.pl

« Powrót do szczegółów zamówienia