Zamówienia publiczne

Przedmiot zamówienia:

WYKONANIE ROBÓT BUDOWLANYCH WRAZ Z UMEBLOWANIEM POMIESZCZEŃ W RAMACH ZADANIA: BUDYNEK AMBULATORYJNY – ROZBUDOWA WIELKOPOLSKIEGO CENTRUM ONKOLOGII W KIERUNKU UL. STRZELECKIEJ.

Numer zamówienia:

350/7/2020

« Powrót do szczegółów zamówienia

odpowiedzi na pytania, zmiana terminu

Poznań, dnia 24.04.2020
EZ/350/7/2020/228


Wg rozdzielnika: do wszystkich zainteresowanych i uczestników postępowania o zamówienie publiczne nr 7/2020

dotyczy: Wykonanie robót budowlanych wraz z umeblowaniem pomieszczeń w ramach zadania : Budynek ambulatoryjny- Rozbudowa Wielkopolskiego Centrum Onkologii w kierunku ul. Strzeleckiej.

Wielkopolskie Centrum Onkologii uprzejmie informuje, iż wpłynęły zapytania do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, na które udzielamy odpowiedzi.

PYTANIE
Dotyczy Rozdziału V pkt. 1.2 ppkt 2) lit a) SIWZ – Prosimy o zmianę warunków udziału w postępowaniu poprzez nadanie mu brzmienia:
„Zamawiający uzna, że Wykonawca spełnia warunek, jeśli wykaże, iż w okresie ostatnich 7 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy, to w tym okresie, należycie wykonał co najmniej dwie roboty:
Co najmniej jedną robotę będącą inwestycją użyteczności publicznej o powierzchni użytkowej nie mniejszej niż 3.000 m2, o co najmniej czterech kondygnacjach nadziemnych i jednej kondygnacji podziemnej, której wartość wnosiła co najmniej 50.000.000,00 złotych brutto (słownie: pięćdziesiąt milionów złotych),
Co najmniej jedną robotę budowlaną polegającą na wykonaniu zabezpieczenia ścian wykopu za pomocą palisady z pali wierconych lub ścian szczelinowych o wartości tych robót …………………”.
Określenie warunku w proponowany sposób zwiększy dostępność dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw.

ODPOWIEDŹ
Zamawiający nie wyraża zgody na powyższą zmianę.
Zamawiający dopuszcza okres ostatnich 7 lat. Jednocześnie zmienia ilość kondygnacji po propozycji innych Wykonawców- odpowiedzi poniżej.
Treść warunku otrzymuje brzmienie:
w okresie ostatnich 7 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy, to w tym okresie, należycie wykonał co najmniej dwie roboty:
Co najmniej jedną kompleksową robotę budowlaną polegającą na budowie, rozbudowie lub przebudowie budynku/ów użyteczności publicznej o powierzchni użytkowej nie mniejszej niż 3.000 m2, o co najmniej dwóch kondygnacjach nadziemnych i jednej kondygnacji podziemnej, której wartość wnosiła co najmniej 50.000.000,00 złotych brutto (słownie: pięćdziesiąt milionów złotych),
Co najmniej jedną robotę budowlaną polegającą na budowie, rozbudowie lub przebudowie budynku/ów, której wartość wnosiła co najmniej 20.000.000,00 złotych brutto (słownie: dwadzieścia milionów złotych), a zakres robót obejmował między innymi wykonanie zabezpieczenia ścian wykopu za pomocą palisady z pali wierconych lub ścian szczelinowych”


PYTANIE
W związku z brakiem daty złożenia oferty w treści umowy § 2, pkt. 2 prosimy o potwierdzenie, że aktualnym terminem złożenia oferty jest data 8.06.2020.

ODPOWIEDŹ
Zamawiający zmienia treść zapisów § 2, pkt. 2 projektu umowy, który otrzymuje brzmienie:
2. Wykonawca zobowiązuje się do realizacji Robót w zakresie i na warunkach określonych w postanowieniach niniejszej umowy, specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz złożonej przez Wykonawcę ofercie– załączony do złożonej przez Wykonawcę oferty kosztorys ofertowy stanowi integralną część niniejszej umowy.

PYTANIE
Dotyczy rozdziału X, pkt. 6 lit c mówiącym o konieczności załączenia do oferty Wypełnionego załącznika nr 5. Konieczność załączania do oferty tak rozległych tabel potwierdzających parametry przyjętych rozwiązań jest zbyt wygórowanym wymogiem. Każdy z oferentów składając ofertę potwierdza, iż rozwiązania w niej przyjęte są zgodne z projektem lub równoważne. Prosimy zatem o wykreślenie tego wymogu lub też wprowadzenie do SIWZ konieczności dostarczenia wypełnionego Załącznika nr 5 w momencie podpisywanie umowy.

ODPOWIEDŹ
Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę zapisów. Załącznik nr 5 wymagany jest wraz z ofertą.

PYTANIE
Prosimy o informację na temat sposobu obliczania punktacji przyznawanej za lata doświadczenia Kierownictwa budowy. W tabeli dotyczącej Kryterium doświadczenia mowa jest o przyznawaniu jednego punktu za każdy pełen rok od momentu uzyskania uprawnień. Czy jeżeli osoba uzyskała dla przykładu uprawnienia w dniu 04.06.2002, a termin złożenia oferty będzie przypadać na dzień 8.06.2020 to Oferent otrzyma wówczas punkty za pełne 18 lat czy 19 lat, sumując wszystkie miesiące łącznie?

ODPOWIEDŹ
Zamawiający koryguje treść części XII w zakresie kryterium „ Doświadczenie Kierownictwa Robót” które otrzymuje brzmienie:
Kryterium „Doświadczenie Kierownictwa Robót” będzie rozpatrywane na podstawie oświadczenia złożonego przez Wykonawcę w załączniku nr 2 do SIWZ „Wykaz osób”. Punkty łącznie 20 zostaną przyznane po spełnieniu warunku określonego w Rozdziale V pkt 1.2, ppkt 2 lit b SIWZ oraz wykazaniu, że:
Kierownik budowy posiada:
• doświadczenie w pełnieniu funkcji kierownika budowy przy robocie polegającej na budowie, rozbudowie lub przebudowie budynku/ów użyteczności publicznej, a okres pełnienia funkcji kierownika budowy przy tej robocie wynosił minimum 12 miesięcy, włącznie z odbiorem końcowym i uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie dla całego zakresu prac objętych decyzją o pozwoleniu na budowę, o wartość roboty co najmniej 30.000.000,00 złotych brutto (słownie: trzydzieści milionów złotych), gdzie zakres robót obejmował wykonanie: robót konstrukcyjnych stanu surowego, robót wykończeniowych, instalacji elektrycznych (w tym niskoprądowych instalacji teletechnicznych), ogólnobudowlanych, instalacji sanitarnych (w tym instalacji wentylacji mechanicznej i klimatyzacji).
Za wykazanie min. jednej roboty 0 pkt.
Za wykazanie 2 robót 5 pkt.
Za wykazanie min 3 robót 10 pkt.
Kierownik robót w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych posiada:
• doświadczenie w pełnieniu funkcji kierownika robót instalacyjnych w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych przy robocie polegającej na budowie, rozbudowie lub przebudowie budynku/-ów użyteczności publicznej, o wartości roboty co najmniej 30.000.000,00 zł brutto (słownie: trzydzieści milionów złotych), a zakres roboty obejmował co najmniej: wykonanie instalacji wentylacji mechanicznej, instalacji klimatyzacji, instalacji wod-kan oraz instalacji c.o.
Za wykazanie min. jednej roboty 0 pkt.
Za wykazanie 2 robót 2,5 pkt.
Za wykazanie min 3 robót 5 pkt.
Kierownik robót w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych posiada:
• doświadczenie w pełnieniu funkcji kierownika robót elektrycznych, przy robocie polegającej na budowie, rozbudowie lub przebudowie budynku/-ów użyteczności publicznej, o wartości roboty co najmniej 30.000.000,00 zł brutto (słownie: trzydzieści milionów złotych) a zakres roboty obejmował wykonanie co najmniej wykonanie instalacji elektrycznych wewnętrznych (w tym niskoprądowych instalacji teletechnicznych).
Za wykazanie min. jednej roboty 0 pkt.
Za wykazanie 2 robót 2,5 pkt.
Za wykazanie min 3 robót 5 pkt.

Kryterium „DOŚWIADCZENIE KIEROWNICTWA ROBÓT” obliczone będzie wg wzoru:

Liczba punktów przyznanych ofercie badanej
B = --------------------------------------------------------------------------------------- x waga x 100
Największa liczba punktów przyznanych z ofert ważnych

B – ilość punktów przyznana w kryterium Doświadczenie kierownictwa robót

W kryterium „doświadczenie kierownictwa robót” - oceniane będą parametry określone w wypełnionym przez Wykonawcę Załączniku nr 2 do SIWZ – „Wykaz osób” – zgodnie z poniższą tabelą. W przypadku nie złożenia wraz z oferta Wykonawca otrzyma 0 pkt w danym kryterium
Oferta najkorzystniejsza może uzyskać maksymalnie 20 punktów - pozostałe oferty odpowiednio mniej – zgodnie z ww. wzorem. Punkty przyznane będą za wykazane roboty budowlane o powyższych kryteriach na podstawie danych podanych w załączniku nr 2- tabela

PYTANIE
Prosimy o zmianę kryteriów udziału w postępowaniu zawartych w rozdziale XIII w Kryterium Doświadczenie. Obecny system punktacji jest nad wyraz wygórowany w stosunku do przedmiotu zamówienia. Obecnie punktacja liczona jest za pełne lata doświadczenia zawodowego, przyznając za każdy rok ( od uzyskania uprawnień) jeden punkt. Maksymalnie można uzyskać dzięki temu 20 punktów co sugeruje, że preferowana byłaby osoba posiadająca uprawnienia przez okres 20 lat.
Chcielibyśmy zauważyć, że sam fakt posiadania uprawnień nie jest jednoznaczny z posiadaniem odpowiedniego doświadczenia. Dlatego też tak skonstruowane kryterium, niepotrzebnie ogranicza konkurencję. W opinii Oferenta wystarczającym byłoby przyznawanie maksymalnej liczby punktów za osiągnięcie minimalnego wymaganego doświadczenia. Takie założenie szłoby w parze z wymogami opisanymi w rozdziale V pkt 1.2, ppkt 2 lit b.
Prosimy zatem o zmianę kryterium oceny doświadczenia w poniżej opisany sposób:
Lp. Wykonywana funkcja Doświadczenie wymagane jako warunek udziału w postępowaniu (minimalne) Doświadczenie punktowane w kryterium oceny ofert: doświadczenie kierowników robót
1 2 3
Razem liczba (małych) punktów za kryterium oceny - maksymalnie 18 zgodnie z kolumną 3 tabeli).
1 Kierownik budowy osoba posiadająca uprawnienia do pełnienia samodzielnych funkcji w budownictwie – do kierowania robotami budowlanymi w specjalności konstrukcyjno-budowlanej
- od co najmniej 8 lat. Za każdy pełny rok doświadczenia zawodowego w pełnieniu samodzielnych funkcji w budownictwie w specjalności konstrukcyjno - budowlanej (od uzyskania uprawnień) - przyznaje się 1 punkt – maksymalnie 8 punktów
2 Kierownik robót branży sanitarnej osoba posiadająca uprawnienia do pełnienia samodzielnych funkcji w budownictwie – do kierowania robotami budowlanymi w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, wodociągowych i kanalizacyjnych
- od co najmniej 5 lat. Za każdy pełny rok doświadczenia zawodowego w pełnieniu samodzielnych funkcji w budownictwie w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, wodociągowych i kanalizacyjnych (od uzyskania uprawnień) - przyznaje się 1 punkt – maksymalnie 5 punktów
3 Kierownik robót branży elektrycznej osoba posiadająca uprawnienia do pełnienia samodzielnych funkcji w budownictwie – do kierowania robotami budowlanymi w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych bez ograniczeń
- od co najmniej 5 lat. Za każdy pełny rok doświadczenia zawodowego w pełnieniu samodzielnych funkcji w budownictwie w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych bez ograniczeń (od uzyskania uprawnień) - przyznaje się 1 punkt – maksymalnie 5 punktów

ODPOWIEDŹ
Zamawiający koryguje treść części XII w zakresie kryterium „ Doświadczenie Kierownictwa Robót” które otrzymuje brzmienie:
Kryterium „Doświadczenie Kierownictwa Robót” będzie rozpatrywane na podstawie oświadczenia złożonego przez Wykonawcę w załączniku nr 2 „Wykaz osób”. Punkty łącznie 20 zostaną przyznane po spełnieniu warunku określonego w Rozdziale V pkt 1.2, ppkt 2 lit b SIWZ oraz wykazaniu, że:
Kierownik budowy posiada:
• doświadczenie w pełnieniu funkcji kierownika budowy przy robocie polegającej na budowie, rozbudowie lub przebudowie budynku/ów użyteczności publicznej, a okres pełnienia funkcji kierownika budowy przy tej robocie wynosił minimum 12 miesięcy, włącznie z odbiorem końcowym i uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie dla całego zakresu prac objętych decyzją o pozwoleniu na budowę, o wartość roboty co najmniej 30.000.000,00 złotych brutto (słownie: trzydzieści milionów złotych), gdzie zakres robót obejmował wykonanie: robót konstrukcyjnych stanu surowego, robót wykończeniowych, instalacji elektrycznych (w tym niskoprądowych instalacji teletechnicznych), ogólnobudowlanych, instalacji sanitarnych (w tym instalacji wentylacji mechanicznej i klimatyzacji).
Za wykazanie min. jednej roboty 0 pkt.
Za wykazanie 2 robót 5 pkt.
Za wykazanie min 3 robót 10 pkt.
Kierownik robót w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych posiada:
• doświadczenie w pełnieniu funkcji kierownika robót instalacyjnych w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych przy robocie polegającej na budowie, rozbudowie lub przebudowie budynku/-ów użyteczności publicznej, o wartości roboty co najmniej 30.000.000,00 zł brutto (słownie: trzydzieści milionów złotych), a zakres roboty obejmował co najmniej: wykonanie instalacji wentylacji mechanicznej, instalacji klimatyzacji, instalacji wod-kan oraz instalacji c.o.
Za wykazanie min. jednej roboty 0 pkt.
Za wykazanie 2 robót 2,5 pkt.
Za wykazanie min 3 robót 5 pkt.
Kierownik robót w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych posiada:
• doświadczenie w pełnieniu funkcji kierownika robót elektrycznych, przy robocie polegającej na budowie, rozbudowie lub przebudowie budynku/-ów użyteczności publicznej, o wartości roboty co najmniej 30.000.000,00 zł brutto (słownie: trzydzieści milionów złotych) a zakres roboty obejmował wykonanie co najmniej wykonanie instalacji elektrycznych wewnętrznych (w tym niskoprądowych instalacji teletechnicznych).
Za wykazanie min. jednej roboty 0 pkt.
Za wykazanie 2 robót 2,5 pkt.
Za wykazanie min 3 robót 5 pkt.

Kryterium „DOŚWIADCZENIE KIEROWNICTWA ROBÓT” obliczone będzie wg wzoru:

Liczba punktów przyznanych ofercie badanej
B = --------------------------------------------------------------------------------------- x waga x 100
Największa liczba punktów przyznanych z ofert ważnych

B – ilość punktów przyznana w kryterium Doświadczenie kierownictwa robót

W kryterium „doświadczenie kierownictwa robót” - oceniane będą parametry określone w wypełnionym przez Wykonawcę Załączniku nr 2 do SIWZ – „Wykaz osób ” – zgodnie z poniższą tabelą. W przypadku nie złożenia wraz z oferta Wykonawca otrzyma 0 pkt w danym kryterium
Oferta najkorzystniejsza może uzyskać maksymalnie 20 punktów - pozostałe oferty odpowiednio mniej – zgodnie z ww. wzorem. Punkty przyznane będą za wykazane roboty budowlane o powyższych kryteriach na podstawie danych podanych w załączniku nr 2- tabela

PYTANIE
Będziemy wdzięczni za uznanie przez Zamawiającego za spełnienie warunku w rozdziale V pkt 1.2 ppkt 2 lit a) w przypadku gdy:
„w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy, to w tym okresie, należycie wykonał co najmniej dwie roboty:
Co najmniej jedną kompleksową robotę budowlaną polegającą na budowie, rozbudowie lub przebudowie budynku/ów użyteczności publicznej o powierzchni użytkowej nie mniejszej niż 3.000 m2, o co najmniej dwóch kondygnacjach nadziemnych i jednej kondygnacji podziemnej, której wartość wnosiła co najmniej 50.000.000,00 złotych brutto (słownie: pięćdziesiąt milionów złotych),

Co najmniej jedną robotę budowlaną polegającą na budowie, rozbudowie lub przebudowie budynku/ów, której wartość wnosiła co najmniej 20.000.000,00 złotych brutto (słownie: dwadzieścia milionów złotych), a zakres robót obejmował między innymi wykonanie zabezpieczenia ścian wykopu za pomocą palisady z pali wierconych lub ścian szczelinowych”
Prosimy o wprowadzenie powyższego zapisu lub też zlikwidowanie całkowicie wymogu co do ilości kondygnacji. Uważamy bowiem, że ilość kondygnacji nie jest wyznacznikiem stopnia skomplikowania obiektu. A pozostawienie takiego zapisu niepotrzebnie ogranicza konkurencje dla podmiotów, które mają odpowiedni potencjał dla zrealizowania planowanego projektu objętego niemniejszym postępowaniem.

ODPOWIEDŹ:
Zamawiający przychyla się do stwierdzenia, iż liczba kondygnacji zrealizowanego obiektu nie jest decydującym wyznacznikiem stopnia skomplikowania robót. Zamawiający wyraża zgodę na wprowadzenie zmiany w rozdziale V pkt 1.2, ppkt 2 lit a) w proponowanym powyżej brzmieniu. Jednocześnie zgodnie z odpowiedziami powyżej wydłużył okres z 5 do 7 lat.

PYTANIE
Dotyczy Opisu kryteriów oceny zawartych w rozdziale XIII. Prosimy o zmianę wag przypisanych dla poszczególnych kryteriów według poniższej propozycji.
Obecny podział procentowy wag jest rażąco krzywdzący dla podmiotów o mniejszym doświadczeniu liczonym w latach, lecz o odpowiednim potencjale i doświadczeniu z uwagi na zrealizowane dotychczas projekty. Przyznawanie punktów tylko i wyłącznie za sam fakt posiadania uprawnień, nie ma nic wspólnego z realną oceną doświadczenia danych osób, a służyć może jedynie ograniczeniu konkurencji. Taki sposób wpłynie z pewnością negatywnie na ilość złożonych ofert, a co za tym idzie na poziom cen jaki Inwestor mógłby uzyskać.

Prosimy zatem o zmianę SIWZ i wprowadzenie poniższego podziału wag:
Kryteria, którymi będzie się kierował Zamawiający przy wyborze oferty wraz z wagami (procentowym znaczeniem), oraz sposób obliczenia wartości punktowej oferty.

1) Cena oferty - 75%
2) Doświadczenie kierownictwa robót - 5%
2) Okres gwarancji na roboty budowlane - 20%
--------------------------
Razem 100%

ODPOWIEDŹ
Zamawiający nie wyraża zgody na powyższą zmianę.
Zamawiający zastosował kryteria z godnie z art. 91 ust. 2 ustawy Prawo Zamówień publicznych.
Powyżej Zamawiający skorygował opis kryterium i punktacje

PYTANIE
Dot. Rozdziału X pkt 6 ppkt b. SIWZ, tj. Wypełniony kosztorys ofertowy:

Na zawartość oferty składa się:
Wypełniony formularz ofertowy stanowiący załącznik do SIWZ;
Wypełniony Kosztorys ofertowy;
Wypełnione tabelki- stanowiące załącznik ( 5.1 do 5.9 do SIWZ)
Zwracamy się z prośbą o przekazanie Formularza Kosztorysu ofertowego lub
określenie na jakie pozycje winna zostać podzielona wartość oferty w Wypełnionym Kosztorysie ofertowym.


ODPOWIEDŹ
Kosztorysy ofertowe, które należy wypełnić, znajdują się w plikach Przedmiarów robót pod nazwą "Kosztorys ślepy".

PYTANIE
Dot. Załącznik nr 7 do SIWZ, UMOWA do przetargu nieograniczonego nr 7/2020,
§ 12 - KARY UMOWNE
Wykonawca zapłaci Zamawiającemu kary umowne:
c) za zwłokę w oddaniu określonego w umowie przedmiotu odbioru, w wysokości 0,1 % wynagrodzenia brutto określonego w § 6 ust. 1 niniejszej umowy za każdy dzień zwłoki, jednakże nie więcej niż 10% wartości tego wynagrodzenia,
d) za zwłokę w usunięciu wad stwierdzonych przy odbiorze w wysokości 0,1 % wartości przedmiotu odbioru ( zadania) za każdy dzień zwłoki, liczonej od dnia wyznaczonego na usunięcie wad, jednakże nie więcej niż 10% wartości wynagrodzenia brutto określonego w § 6 ust. 1 niniejszej umowy.
Zwracamy się z prośbą o zmianę zapisów umowy:
c) za zwłokę w oddaniu określonego w umowie przedmiotu odbioru, w wysokości 0,03
% wynagrodzenia brutto określonego w § 6 ust. 1 niniejszej umowy za każdy dzień
zwłoki, jednakże nie więcej niż 10% wartości tego wynagrodzenia,
d) za zwłokę w usunięciu wad stwierdzonych przy odbiorze w wysokości 0,01 %
wartości przedmiotu odbioru ( zadania) za każdy dzień zwłoki, liczonej od dnia
wyznaczonego na usunięcie wad, jednakże nie więcej niż 10% wartości
wynagrodzenia brutto określonego w § 6 ust. 1 niniejszej umowy.

ODPOWIEDŹ:
Zamawiający wyraża zgodę na zmianę zapisów § 12 umowy w sposób następujący:
Wykonawca zapłaci Zamawiającemu kary umowne:
c) za zwłokę w oddaniu określonego w umowie przedmiotu odbioru, w wysokości 0,05 % wynagrodzenia brutto określonego w § 6 ust. 1 niniejszej umowy za każdy dzień zwłoki, jednakże nie więcej niż 10% wartości tego wynagrodzenia,
d) za zwłokę w usunięciu wad stwierdzonych przy odbiorze w wysokości 0,03 % wartości przedmiotu odbioru ( zadania) za każdy dzień zwłoki, liczonej od dnia wyznaczonego na usunięcie wad, jednakże nie więcej niż 10% wartości wynagrodzenia brutto określonego w § 6 ust. 1 niniejszej umowy.

PYTANIE
Dot. Załącznik nr 7 do SIWZ, UMOWA do przetargu nieograniczonego nr 7/2020,
§ 4 – OBOWIĄZKI STRON UMOWY
Do obowiązków Zamawiającego należy:
udostępnianie Wykonawcy kolejnych etapów frontu robót – zgodnie z obustronnie uzgodnionym harmonogramem,
Prosimy o informacje kiedy Zamawiający zamierza przekazywać poszczególne fronty robót. Jest to istotne bo Wykonawca powinien po zawarciu umowy przedstawić projekt
harmonogramu, który będzie podlegał akceptacji Zamawiającego (§ 5 ust. 4).

ODPOWIEDŹ:
Zgodnie z zapisami § 5 umowy, przekazanie placu budowy dla realizacji pierwszego etapu robót budowlanych nastąpi w terminie do 14 dni roboczych od podpisania umowy. Przekazywanie frontów robót pod kolejne etapy będzie następowało bez zbędnej zwłoki ze strony Zamawiającego, po wykonaniu robót etapu poprzedzającego.

PYTANIE
Dot. Załącznik nr 7 do SIWZ, UMOWA do przetargu nieograniczonego nr 7/2020,
§ 9 - ODBIORY ROBÓT
2.4 Jeżeli w toku czynności odbioru końcowego zadania zostaną stwierdzone wady:
2.4.1 nadające się do usunięcia, to Zamawiający może zażądać usunięcia wad wyznaczając odpowiedni termin. Fakt usunięcia wad zostanie stwierdzony protokolarnie. Terminem odbioru w takich sytuacjach będzie termin usunięcia wad określony w protokole usunięcia wad.

Zwracamy się o usunięcie ostatniego zdania § 9.2.4.1 o treści: Terminem odbioru w takich sytuacjach będzie termin usunięcia wad określony w protokole usunięcia wad.
W przypadku wystąpienia wad nieistotnych tzn. takich, które nie uniemożliwiają korzystania z obiektu, nie ma konieczności przesuwania terminu odbioru, odbiór powinien być dokonany, a wady powinny być usuwane w terminie określonym w protokole odbioru.

Zwracamy się również o zmianę treści § 9.2.6 umowy w ten sposób aby uprawnienie do odmowy odbioru robót przysługiwało wyłącznie w przypadku wystąpienia wad istotnych, np.: Jeżeli w toku prowadzenia czynności związanych z którymkolwiek z odbiorów, o których mowa w § 9, zostanie stwierdzone, że przedmiot odbioru nie osiągnął gotowości do odbioru z powodu nie zakończenia robót wystąpienia wad istotnych tj. uniemożlwiających korzystanie z przedmiotu Umowy to Zamawiający ma prawo odmówić dokonania odbioru z winy Wykonawcy.

ODPOWIEDŹ:
Odnośnie do § 9. ust. 2.4. Zamawiający wyraża zgodę na zmianę zapisów ust. 2.4.1 w następującym brzmieniu:
2.4.1 nadające się do usunięcia, to Zamawiający może zażądać usunięcia wad wyznaczając odpowiedni termin. Fakt usunięcia wad zostanie stwierdzony protokolarnie. Terminem zwrotu lub zwolnienia 70% zabezpieczenia należytego wykonania umowy w takich sytuacjach, będzie 30 dni od daty usunięcia wad określonej w protokole usunięcia wad.
W związku z tym § 15. ust. 4. Umowy przyjmuje brzmienie:
4. Zabezpieczenie, w przypadku należytego wykonania robót, zostanie zwrócone lub zwolnione (w przypadku zabezpieczeń wniesionych w formie innej niż pieniężna) w 70% jego wysokości, w ciągu 30 dni od daty podpisania bez zastrzeżeń ze strony Zamawiającego protokołu końcowego odbioru robót lub w ciągu 30 dni od daty podpisania protokołu usunięcia wad wykazanych w protokole końcowego odbioru robót.
Odnośnie do zapisów § 9. ust. 2.6 umowy, to w przypadku odbioru końcowego kwestia wad istotnych została rozstrzygnięta w ust. 2.4.1 i 2.4.2. Natomiast w odniesieniu do comiesięcznych odbiorów częściowych, będących w istocie ustaleniem stopnia zaawansowania robót w toku, kategoryzowanie wad z podziałem na istotne i nieistotne jest bezprzedmiotowe, gdyż roboty obarczone wadami z zasady nie mogą być brane pod uwagę jako przygotowane do odbioru w danym miesiącu. W konkluzji zapisy § 9. ust. 2.6 umowy pozostawia się bez zmian.

PYTANIE
Dot. Załącznik nr 7 do SIWZ, UMOWA do przetargu nieograniczonego nr 7/2020,
§ 14 – GWARANCJA I RĘKOJMIA
4. W razie, gdy czas naprawy zainstalowanych instalacji/wyposażenia będzie dłuższy niż określony w ust. 3, okres świadczenia gwarancji przedłuża się o czas trwania naprawy. W razie, gdy naprawa instalacji/wyposażenia potrwa dłużej niż 4 tygodnie,
lub gdy urządzenie po raz czwarty ulegnie awarii podlegającej naprawie w ramach serwisu gwarancyjnego, Zamawiającemu będzie przysługiwać wymiana urządzenia na nowe, takie samo lub odpowiednie o nie gorszych parametrach.
Zwracamy się z wnioskiem o § 14 ust. 4 wzoru umowy. Nakładanie na wykonawcę
obowiązku wymiany rzeczy w okolicznościach określonych tym postanowieniu umowy jest nieuzasadnione.

ODPOWIEDŹ:
Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę zapisów projektu umowy.
PYTANIE
Dot. Załącznik nr 7 do SIWZ, UMOWA do przetargu nieograniczonego nr 7/2020,

§ 14 – GWARANCJA I RĘKOJMIA
9. Okres odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady przedmiotu Umowy w zakresie robót budowlanych wynosi 5 lat, zgodnie z art. 568 § 1 Kodeksu cywilnego, natomiast okres odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady przedmiotu Umowy w zakresie dostarczonego i zamontowanego wyposażenia równy jest okresowi gwarancji na ten element przedmiotu Umowy.

Zwracamy się z wnioskiem o zrównanie okresu rękojmi i gwarancji w zakresie urządzenia i wyposażenie. Okres rękojmi na dostarczone i zamontowane powinien wynosić, tak jak w przypadku gwarancji – 24 miesiące (§ 14 ust. 9 umowy).

ODPOWIEDŹ
Zamawiający koryguje zapis § 14 pkt 9 projektu umowy, który otrzymuje brzmienie:
9. Okres odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady przedmiotu Umowy w zakresie robót budowlanych wynosi 5 lat, zgodnie z art. 568 § 1 Kodeksu cywilnego, natomiast okres odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady przedmiotu Umowy w zakresie dostarczonego i zamontowanego wyposażenia wynosi 24 miesiące równy jest okresowi gwarancji na ten element przedmiotu Umowy.

PYTANIE
Dot. §3 ust. 2 wzoru umowy – Prosimy o doprecyzowanie zapisu Umowy poprzez nadanie mu brzmienia: „Zamawiający na podstawie art. 29 ust. 3a ustawy Pzp wymaga zatrudnienia przez Wykonawcę lub Podwykonawcę na podstawie umowy o pracę osób wykonujących roboty budowlane (przy robotach budowlanych także przez dalszych Podwykonawców) dotyczące prac objętych zakresem zamówienia, wskazanym w załączniku nr 7 do SIWZ, jeżeli wykonywanie tych czynności polega na wykonywaniu pracy w sposób określony w art. 22 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jednolity Dz. U. z 2019 r. poz. 1040, z późn. zm.):
- roboty branży instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, wodociągowych i kanalizacyjnych;
- roboty branży instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych;
Wymóg ten nie dotyczy samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie.”

ODPOWIEDŹ:
Zamawiający nie widzi podstaw do zmiany zapisów umowy. Jednocześnie koryguje się brzmienie §3 ust. 2 wzoru umowy
Zamawiający wymaga zatrudnienia na podstawie umowy o pracę przez Wykonawcę lub Podwykonawcę osób wykonujących wskazane poniżej czynności w trakcie realizacji zamówienia: Wymóg ten dotyczy osób, które wykonują czynności fizyczne bezpośrednio związane z realizacją robót we wszystkich branżach i zawodach budowlanych (pracę fizyczną na placu budowy), czyli tzw. pracowników fizycznych. Wymóg nie dotyczy więc, między innymi osób kierujących budową, samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie wykonujących usługę geodezyjną, dostawców materiałów budowlanych, itp. Obowiązek ten nie dotyczy sytuacji, gdy prace będą wykonywane samodzielnie i osobiście przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą w postaci tzw. samozatrudnienia jako Podwykonawcy.

PYTANIE
Dot. §16 wzoru umowy - Prosimy o potwierdzenie, że podpisanie protokołu odbioru końcowego będzie stanowiło podstawę do zwrotu 70% wartości zabezpieczenia w terminie 30 dni.
ODPOWIEDŹ:
Termin zwrotu 70% wartości zabezpieczenia należytego wykonanie umowy jest w § 15 wzoru umowy. W związku z pytaniem zadanym przez innego oferenta, § 15. ust. 4. Umowy przyjmuje obecnie brzmienie:
4. Zabezpieczenie, w przypadku należytego wykonania robót, zostanie zwrócone lub zwolnione (w przypadku zabezpieczeń wniesionych w formie innej niż pieniężna) w 70% jego wysokości, w ciągu 30 dni od daty podpisania bez zastrzeżeń ze strony Zamawiającego protokołu końcowego odbioru robót lub w ciągu 30 dni od daty podpisania protokołu usunięcia wad wykazanych w protokole końcowego odbioru robót.

PYTANIE
Dot. § 17 wzoru umowy – Prosimy o potwierdzenie, że w przypadku przedłużenia terminu wykonania zamówienia z przyczyn niezależnych od Wykonawcy (niewynikających z zawinionego działania lub zaniechania Wykonawcy), Wykonawca otrzyma wynagrodzenie dodatkowe, tj. koszty ogólne związane z utrzymaniem placu budowy, wydłużeniem gwarancji i ubezpieczeń.

ODPOWIEDŹ:
Kwestię tę reguluje § 17 ust. 11 wzoru umowy, który należy rozpatrywać w jego oryginalnym brzmieniu. W przypadku całkowitego przerwania robót budowlanych, z przyczyn za które Wykonawca nie ponosi odpowiedzialności i przestoju trwającego dłużej niż dwa tygodnie, Wykonawca może zwrócić się do Zamawiającego o zwrot kosztów utrzymania placu i zaplecza budowy przez okres przestoju. Umowa nie przewiduje wynagrodzenia dodatkowego dla Wykonawcy z tytułu przedłużenia terminu wykonania zamówienia z przyczyn niezależnych od Wykonawcy, a jedynie zwrot kosztów utrzymania placu i zaplecza budowy przez okres przestoju, z następującymi ograniczeniami:
- uwzględnia się przestój polegający na całkowitym przerwaniu robót budowlanych, trwający dłużej niż dwa tygodnie;
- Wykonawca zwróci się do Zamawiającego o zwrot kosztów utrzymania placu i zaplecza budowy przez okres przestoju:
- Zamawiający pokryje Wykonawcy wyżej wymienione koszty w zakresie faktycznie poniesionym, udokumentowanym przez Wykonawcę, w sposób możliwy do zweryfikowania przez Zamawiającego:
- Łączna wartość wynagrodzenia Wykonawcy za przestoje w całym okresie realizacji umowy nie może być większa niż 5% wynagrodzenia netto określonego w § 6 ust. 1 umowy.

PYTANIE
Prosimy o zmianę warunków udziału w postępowaniu dotyczącego Rozdział V pkt. 1.2 ppkt. 2, lit a SIWZ i wprowadzenie następującego zapisu:
„ Zamawiający uzna, że Wykonawca spełnia warunek, jeśli wykaże, iż:
W okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy, to w tym okresie, należycie wykonał co najmniej 2 roboty:
Co najmniej jedna robotę budowalną polegającą wykonaniu pali lub ściany szczelinowej lub ścianki berlińskiej o wartości minimum 1 000 000 zł brutto”

Taka konstrukcja zapisu zabezpieczy Inwestora pod względem możliwości technicznych jakie powinien posiadać Generalny Wykonawca, ale również umożliwi skorzystanie w tym zakresie z zasobów podwykonawców wyspecjalizowanych w wykonaniu posadowienia pośredniego i zabezpieczenia wykopów. Większość bowiem spośród Generalnych Wykonawców, bazuje w tym zakresie na potencjale Podwykonawców.

ODPOWIEDŹ:
Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę zapisu SIWZ.
W opinii Zamawiającego wykonanie np. ścianki berlińskiej nie jest porównywalne z wykonaniem zabezpieczenia ścian wykopu za pomocą palisady z pali wierconych lub ścian szczelinowych.
Zapisy SIWZ Rozdziale V pkt 1.2, ppkt 2 lit a) pozostawia się bez zmian. Należy wyjaśnić, iż w wykazanych robotach generalny wykonawca mógł korzystać z zasobów specjalistycznych podwykonawców.

PYTANIE
Działając w imieniu wykonawcy, który zamierza wziąć udział w Postępowaniu i złożyć ofertę, na podstawię art. 38 ust. 1 i 4 PZP zwracam się o zmianę treści SIWZ w zakresie warunków udziału w postępowaniu odnoszących się do zdolności technicznej lub zawodowej określonych w rozdziale V pkt. 1.2. ppkt 2 a) tiret pierwsze SIWZ, w taki sposób, aby Zamawiający zmienił w treści powyższego warunku liczbę wymaganych kondygnacji budynku z 4 nadziemnych i 1 podziemnej na 2 nadziemne i 1 podziemną.
W konsekwencji treść warunku udziału w postępowaniu (V pkt. 1.2. ppkt 2 a) tiret pierwsze SIWZ) powinna brzmieć:
Zamawiający uzna, że Wykonawca spełnia warunek, jeśli wykaże, iż:
w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy, to w tym okresie, należycie wykonał co najmniej dwie roboty:
Co najmniej jedną kompleksową robotę budowlaną polegającą na budowie, rozbudowie lub przebudowie budynku/ów użyteczności publicznej o powierzchni użytkowej nie mniejszej niż 3.000 m2, o co najmniej dwóch kondygnacjach nadziemnych i jednej kondygnacji podziemnej, której wartość wnosiła co najmniej 50.000.000,00 złotych brutto (słownie: pięćdziesiąt milionów złotych)

Uzasadnienie
Zamawiający, w ramach jednego z warunków udziału w postępowaniu, oczekuje, aby wykonawca posiadał doświadczenie w realizacji kompleksowej roboty budowlanej polegającej na budowie, rozbudowie lub przebudowie budynku(ów) użyteczności publicznej o co najmniej czterech kondygnacjach nadziemnych i jednej kondygnacji podziemnej. Taki warunek udziału jest nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia i ogranicza możliwość udziału w Postępowaniu wykonawców obiektywnie zdolnych do wykonania zamówienia. Tak sformułowany warunek udziału jest zatem niezgodny z zasadą konkurencyjności i proporcjonalności, które są nadrzędnymi zasadami wynikającymi z przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (dalej jako „PZP”).
Zgodnie z art. 22 ust. 1a PZP Zamawiający określa warunki udziału w postępowaniu w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia, w szczególności wyrażając je jako minimalne poziomy zdolności. Jednocześnie, sformułowane przez Zamawiającego warunki udziału powinny być zgodne z art. 7 ust. 1 PZP, z którego wynika, że Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości.
Celem warunków udziału w postępowaniu jest dopuszczenie do złożenia oferty wykonawców, którzy mają odpowiednie zasoby, kwalifikacje i doświadczenie umożliwiające należyte zrealizowanie przedmiotu zamówienia1. Warunki zatem powinny określać pewne minimalne kryteria, których spełnienie spowoduje, że wykonawca będzie mógł złożyć ofertę. Istotne jest, aby warunki nie zawężały konkurencyjności Postępowania, czyli nie eliminowały podmiotów, które dają rękojmię prawidłowego wykonania zamówienia.
W kontekście kwestionowanego warunku udziału istotna jest ocena jego zgodności z zasadą proporcjonalności. Zgodnie z ukształtowaną linią orzeczniczą Krajowej Izby Odwoławczej (dalej jako „KIO”) zasada ta oznacza, że opisane przez Zamawiającego warunki udziału w postępowaniu muszą być uzasadnione wartością zamówienia, charakterystyką, zakresem, stopniem złożoności lub warunkami realizacji zamówienia. Nie powinny także ograniczać dostępu do zamówienia wykonawcom dającym rękojmię należytego jego wykonania2. Jednoznaczne stanowisko w tym względzie reprezentowane jest przez Trybunał Sprawiedliwości UE (dawnej Europejki Trybunał Sprawiedliwości), który w wyroku z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie C-376/08 stwierdził, że przy formułowaniu warunków udziału w postępowaniu niezbędne jest zachowanie zasady proporcjonalności oznacza ograniczenia konkurencyjności postępowania w najmniejszym i jedynie niezbędnym zakresie.
W orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE formułowany jest postulat przeprowadzenia tzw. testu proporcjonalności3, polegającego na zweryfikowaniu czy podjęte przez Zamawiającego działania są adekwatne i konieczne dla celu postępowania. Oznacza to, że Zamawiający jest zobowiązany zachować niezbędną równowagę między interesem polegającym na uzyskaniu rękojmi należytego wykonania zamówienia a interesem potencjalnych wykonawców, których nie można przez wprowadzenie nadmiernych wymagań z góry eliminować z udziału w postępowaniu.
Sformułowany natomiast przez Zamawiającego warunek udziału jest sprzeczny z powyższymi wytycznymi, gdyż powoduje brak możliwości złożenia oferty przez wykonawcę dającego rękojmie należytego wykonania zamówienia. Zamawiający bowiem w taki sposób określił warunki udziału, że uniemożliwia złożenie oferty przez wykonawcę, który posiada bogate doświadczenie w branży budowlanej (w tym także w zakresie budowy i przebudowy szpitali), jednak pomimo tego, nie może złożyć oferty w Postępowaniu, ze względu na nieuzasadnione oczekiwanie Zamawiającego sformułowane w warunkach udziału w postępowaniu.
Należy również zwrócić uwagę, że Zamawiający nie powinien żądać w treści warunku doświadczenia wykonawcy tożsamego z zakresem zamówienia objętego postępowaniem. W Postępowaniu natomiast taka sytuacja wystąpiła. Zamawiający bowiem oczekuje, aby wykonawcy posiadali doświadczenie w wykonaniu robót budowlanych polegających na budowie budynku posiadającego 4 kondygnacje naziemne i 1 podziemną. Identyczny jest również przedmiot zamówienia objęty Postępowaniem. Takie oczekiwanie jest niecelowe i błędne. Wykonawca bowiem celem wykonania robót budowlanych nie musi posiadać tożsamego doświadczenia, wystarczy bowiem, aby było ono odpowiednie dla wykonania zamówienia.
Wystarczające jest bowiem doświadczenie wykonawcy polegające co do zasady na budowie budynku kondygnacyjnego, w tym z obejmującego kondygnację podziemną. Nie ma jednocześnie znaczenia, czy budynek kondygnacyjny obejmować 2, 3 lub więcej pięter nadziemnych. Dlatego też, Wykonawca będzie posiadać odpowiednie kwalifikacje dla budowy budynku 4 kondygnacyjnego, jeżeli należycie zrealizował budowę budynku dwupiętrowego.
Powyższe twierdzenie nie może budzić jakichkolwiek wątpliwości w świetle ugruntowanego stanowiska Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych oraz KIO. Zostało ono jednoznacznie wyrażone w uchwale z 5 czerwca 2018 r. (sygn. KIO/KD 20/18). Uchwała dotyczyła zarzutów, jakie Prezes sformułował wobec jednego z zamawiających po przeprowadzeniu kontroli doraźnej. KIO stwierdziła, że podziela stanowisko Prezesa Urzędu, że „nie można zatem uznać za warunek proporcjonalny takiego warunku, który jest tożsamy z przedmiotem zamówienia”, ponieważ pojęcie „proporcjonalny” oznacza „zachowujący właściwą proporcję”, a nie „taki sam”.
Zwrócić należy uwagę, że zaniechanie zmiany warunków spowoduje naruszenie przepisów PZP, tj. art. 22 ust. 1a oraz 7 ust. 1 PZP, które skutkować mogą uniemożliwieniem udziału w Postępowaniu wykonawców zdolnych do realizacji zamówienia, a w konsekwencji może mieć wpływ na konkurencyjność złożonych ofert. Jednocześnie, Zamawiający naraża się na stwierdzenie naruszenia przepisów PZP przy ewentualnej kontroli postępowania przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
W związku z powyższym, wnoszę o zmianę SIWZ zgodnie z treścią wskazaną na wstępie.

ODPOWIEDŹ:
Zamawiający przychyla się do stwierdzenia, iż liczba kondygnacji zrealizowanego obiektu nie jest decydującym wyznacznikiem stopnia skomplikowania robót. Zamawiający wyraża zgodę na wprowadzenie zmiany w rozdziale V pkt 1.2 ppkt 2 lit a) tiret pierwsze w proponowanym powyżej brzmieniu. Jednocześnie w odpowiedziach powyżej wydłużono okres z 5 do 7 lat.

PYTANIE
Prosimy o uzupełnienie dokumentacji o rysunki zbrojeniowe stropu nad kondygnacją 0 - strop PS.1.1.

ODPOWIEDŹ:
Dołączono rysunki stropu PS-1.1 nr.:
PW_T3_K_200_0
PW_T3_K_201_0

PYTANIE
Prosimy o uzupełnienie dokumentacji o rysunki zbrojeniowe poniższych elementów:
S.C.-Y9
S.C.-Y8A
S.C.-Y8B
S.C.-Y8C
S.C.-X4
S.C.-X5
S.C.-X6
zewnętrzna ściana żelbetowa w osi 8/9 - nieopisana
Rysunków powyższych elementów nie ma również na liście rysunków.

ODPOWIEDŹ:
Należy stosować zasady zbrojenia ścian określone na rys. PW_T3_K_11. Dla poszczególnych odcinków ścian, zbrojonych typowo zgodnie z podanymi wytycznymi, nie będą sporządzane dodatkowe indywidualne rysunki.

PYTANIE
Prosimy o uzupełnienie rysunków zbrojenia, których rysunki szalunkowe są w dostępne w dokumentacji, dotyczy poniższych elementów:
S.C.-X1
S.C.-X2

ODPOWIEDŹ:
Należy stosować zasady zbrojenia ścian określone na rys. PW_T3_K_11. Dla poszczególnych odcinków ścian, zbrojonych typowo, zgodnie z podanymi wytycznymi, nie będą sporządzane dodatkowe indywidualne rysunki.

PYTANIE
Prosimy o uzupełnienie dokumentacji o rysunki poniższych elementów:
BS-0.3, BS-1.1, BS-1.2, PB-1.1, PB-1.2, PB-1.3, PB-1.4, PB-1.5, PB-1.6, PB-1.7, PB-1.8, PB-1.9, PB-1.10, PB-1.11, PB-1.12, PB-1.13, PB-1.14, PB-1.15, PB-1.16, PB-1.17, PB-1.18, PB-2.1, PB-2.2.
Rysunków powyższych elementów nie ma również na liście rysunków.

ODPOWIEDŹ:
Załączono rysunki:
PW_T3_K_112_0
PW_T3_K_210_0
PW_T3_K_211_0
PW_T3_K_630_0
PW_T3_K_780_0
PB-1.1, PB-1.2, PB-1.3, PB-1.4,PB-1.5, PB-1.6, PB-1.7, PB-1.8, PB-1.9, PB-1.10, PB-1.11, PB-1.12, PB-1.13,PB-1.14, PB-1.15, PB-1.16, PB-1.17, PB-1.18:
PW_T3_K_780_0_BA_PB1
PW_T3_K_781_0_BA_PB1
PW_T3_K_782_0_BA_PB1
Aktualna lista rysunków do zeszytu 3:
PW_T3_K_LISTA RYSUNKOW_2020-03-30

PYTANIE
Prosimy o udostępnienie przekrojów rysunków konstrukcji Budynku Ambulatoryjnego

ODPOWIEDŹ:
Przekroje konstrukcji są zgodne z przekrojami architektury. Nie przewiduje się wykonywania dodatkowych zdublowanych rysunków.

PYTANIE
Na rysunku K_102 Strop PS-0.3 oraz na rysunku belki BS-0.4 narysowane są uskoki stropu PS-0.3. zgodnie z przekrojami od 2 do 5 dwie płyty stropowe znajdują się jedna nad drugą (kontynuacja niższego stropu pod wyższym). Proszę o przekazanie rysunków określających zasięg stropu o rzędnych (góra) od -0,60 do -1,1.

ODPOWIEDŹ:
Zaznaczono podwójny strop na rewizji rys.: PW_T3_K_02_01_strop 0, i dodatkowo uaktualniono rysunek PW_T3_K_102_ 01


PYTANIE
Prosimy o udostępnienie dokumentacji geotechnicznej podłoża gruntowego.

ODPOWIEDŹ:
Dokumentacja geotechniczna znajduje się w Projekcie Budowlanym Tom I, rozdział 5.
Załączono:
WCO_Projekt geotechniczny
WCO_Wyjaśnienia dotyczące dokumentacji geologiczno-inżynierskiej

PYTANIE
Prosimy o uzupełnienie rysunków zbrojeniowych o rysunek zbrojeniowy stropu PS-6.2 na CBO

ODPOWIEDŹ:
Załączono uzupełniający rysunek nr PW_T2_K_62_0_strop PS-6.2

PYTANIE
Prosimy o aktualizację rysunku stropu K_07 opis dotyczy stropu PS-5.1 natomiast rzędne i oznaczenia wskazują na strop PS-4.1.

ODPOWIEDŹ:
Załączono rewizję rysunku nr PW_T2_K_07_01_strop_5

PYTANIE
Prosimy o wyjaśnienie rozbieżności pomiędzy rysunkami K02 - K08, a K27 (w zakresie zasięgu stropów i uzupełnienie zbrojenia).

ODPOWIEDŹ:
Nie ma rozbieżności – strop pomiędzy szybami wind ma max. długość 8450mm i wysięg od osi 11 w kierunku rozbudowy: 2985mm, wymiar od lica istniejącej belki 2835mm. Zbrojenie stropów pomiędzy szybami wind powinno być identyczne na poszczególnych poziomach i znajduje się na rysunku PW_T2_K_27_0_stropy PS-x.1

PYTANIE
Prosimy o wskazanie czy ściana łukowa na styku budynku CBO i ambulatoryjnego jest zaprojektowana jako murowana czy żelbetowa - występują rozbieżności w rysunkach. Ponadto zakres opracowania zmienia zasięg w zależności od kondygnacji.

ODPOWIEDŹ:
Ściana łukowa obok szybu windy W5 ( styk CBO / BA ) jest częściowo wykonana jako żelbetowa z lokalnym wypełnieniem konstrukcją murowaną. Ściana łukowa jest wykonywana jako część konstrukcji CBO od poziomu +10.87m i składa się z 2 żeber wystawionych ze ścian obudowy szybu W5 i wpiętych co ok 3 m belek pomiędzy którymi będzie wymagane wypełnienie bloczkami z gazobetonu (po montażu kanałów instalacyjnych). Schemat konstrukcji znajduje się na rysunku PW_T2_K_10_0_sciany (przekrój 1-1). Załączono uzupełniający rysunek nr PW_T2_K_37_0_SC-7_SC-8_BK-1. W budynku CBO występuje ściana murowana jeszcze jako zamknięcie rozbudowy od strony północnej – załączono dodatkowy rysunek PW_T2_K_38_0_SC-0

Zmiana zakresu opracowania dla budynku CBO wynika z faktu że poniżej poziomu +10.69m konstrukcja części łukowej jest przynależna konstrukcyjnie do BA. Część łukowa – czerpnia powietrza do piwnicy - żelbetowa, zbrojenie ścian wg. PW_T3_K_11_0_zbrojenie. Lokalnie, zgodnie z architekturą, w prostych fragmentach ścian występują otwory do wypełnienia ścianą z gazobetonu. Podyktowane to jest koniecznością zapewnienia możliwości wykonania kanałów wentylacyjnych wewnątrz powstałego szachtu instalacyjnego z dostępem od zewnątrz.

PYTANIE
W związku z trwającym postępowaniem przetargowym dla inwestycji pn.: „WYKONANIE ROBÓT BUDOWLANYCH WRAZ Z UMEBLOWANIEM POMIESZCZEŃ W RAMACH ZADANIA: BUDYNEK AMBULATORYJNY – ROZBUDOWA WIELKOPOLSKIEGO CENTRUM ONKOLOGII W KIERUNKU UL. STRZELECKIEJ”, działając na podstawie art. 38 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo Zamówień Publicznych (dz. U. z 2019 r., poz. 1843 z póź. zm.) zwracamy się do Zamawiającego z prośbą o wyjaśnienie Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w następującym zakresie:

Lp. Branża Pytanie
1. Ogólne Zgodnie z SIWZ pkt. X. 6b kosztorys ofertowy składa się na zawartość oferty oraz pkt. III. 1.5 Zamawiający przekazuje przedmiary robót stanowiące uzupełnienie do dokumentacji projektowej, wobec której są wtórne. Proszę o potwierdzenie, że dostarczony przez Zamawiającego przedmiar, na podstawie którego powstanie kosztorys ofertowy, można dowolnie modyfikować i uzupełniać o elementy nie ujęte w przedmiarze, a ujęte w dokumentacji projektowej, bez konieczności każdorazowego zadawania pytania Zamawiającemu.
ODPOWIEDŹ:
Przedmiary udostępnione przez Zamawiającego można w razie potrzeby modyfikować, jednakże pod warunkiem zgłoszenia zamiaru takiej zmiany Zamawiającemu, w formie pytania.
Zgłoszenie takie, w formie zapytania do Zamawiającego, jest w istocie informacją, która po pozytywnym zweryfikowaniu przy udziale Projektanta, zostaje udostępniona wszystkim Oferentom. W opinii Zamawiającego, przyjęta procedura, w myśl której wszyscy Oferenci mają dostęp do pełnej informacji o korektach wprowadzanych do dokumentacji przed złożeniem oferty, służy zachowaniu uczciwej konkurencji, albowiem wszyscy Oferenci mają możliwość złożenia ofert tożsamych co do zakresu rzeczowego. Brakujące dodatkowe pozycje należy ująć na końcu kosztorysu ofertowego. W razie potrzeby Zamawiający odpowiednio przedłuży termin składania ofert, aby umożliwić wszystkim zainteresowanym złożenie rzetelnej oferty. Biorąc powyższe pod uwagę Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę zapisów specyfikacji istotnych warunków zamówienia w przedmiotowym zakresie.

2. Ogólne Czy w związku z obecną sytuacją zagrożenia epidemicznego wizja lokalna odbywać się będzie w normalnym trybie? Czy obiekt CBO będzie dostępny do przeprowadzenia wizji lokalnej? Jeśli nie, prosimy o wydłużenie terminu zadawania pytań, na które Zamawiający ma obowiązek odpowiedzieć do czasu możliwości przeprowadzenia wizji lokalnej.
ODPOWIEDŹ:
Wizja lokalna z uwagi na obecna sytuację epidemiologiczną nie jest możliwa do przeprowadzenia. Zamawiający poinformuje o możiiwej dacie przeprowadzenia wizji po ustabilizowaniu się sytuacji. Uwzględniona zostanie w tym przypadku zmiana terminu składania ofert.

PYTANIE
Prosimy o potwierdzenie wykończenia sufitu klatki schodowej na III piętrze w budynku CBO (pomieszczenie nr N3-01) jako sufit SP1 + SGK?

ODPOWIEDŹ:
Potwierdzamy, sufit SP1 + SGK.

PYTANIE
Prosimy o potwierdzenie czy w wycenie należy ująć malowanie oznaczeń miejsc postojowych (lub innych) w garażu?

ODPOWIEDŹ:
Tak.

PYTANIE
Prosimy o informację jakie cokoły należy zastosować w pomieszczeniach z płytkami gresowymi na posadzce?

ODPOWIEDŹ:
Zgodnie z przyporządkowaniem rodzaju podłóg do konkretnych pomieszczeń w punkcie 7 opisu technicznego, należy: dla podłóg PP1, PP3, PP5, PP10 stosować cokoły z płytek gresowych, wysokości 15cm. dla podłóg PP5 stosować listwy przypodłogowe z blachy nierdzewnej grubości min. 1mm, satyna, wysokości 15cm.

PYTANIE
Prosimy o uzupełnienie udostępnionej dokumentacji o ZESZYT 315 OGRÓD – PROJEKT ZIELENI chyba, że jest to poza zakresem oferty.

ODPOWIEDŹ:
W załączeniu Zeszyt 315 Ogród – projekt zieleni.

PYTANIE
Prosimy o podanie hierarchii ważności dokumentów udostępnionych w przetargu.

ODPOWIEDŹ
Hierarchia ważności dokumentów zgodnie z ogólnie obowiązującymi zasadami: projekt budowlany; projekty wykonawcze; specyfikacje; przedmiary robót.

PYTANIE
Prosimy o potwierdzenie, że kosztorys ofertowy, który należy załączyć do oferty, ma być kosztorysem uproszczonym, przygotowanym w dowolnej formie, w tym w formie arkusza kalkulacyjnego Excel.

ODPOWIEDŹ:
Kosztorys ofertowy, który należy załączyć do oferty, ma być kosztorysem uproszczonym, sporządzonym w oparciu o „kosztorysy ślepe” załączone przez Zamawiającego do plików przedmiarów robót. Kosztorysy ofertowe należy sporządzić poprzez wypełnienie odpowiednich rubryk w „kosztorysach ślepych”.

PYTANIE
Prosimy o potwierdzenie, że przedmiary robót mają tylko pomocnicze znaczenie przy sporządzeniu kosztorysu ofertowego, a co za tym idzie, pozycje kosztorysu ofertowego nie muszą się pokrywać z pozycjami z przedmiaru robót.

ODPOWIEDŹ:
Pozycje kosztorysu ofertowego, co do zasady, powinny pokrywać z pozycjami z przedmiaru robót.
Przedmiary udostępnione przez Zamawiającego można w razie potrzeby modyfikować, poprzez dodanie brakujących pozycji lub korektę pozycji istniejących, jednakże pod warunkiem zgłoszenia zamiaru takiej zmiany Zamawiającemu, w formie pytania.
Zgłoszenie takie, w formie zapytania do Zamawiającego, jest informacją, która po pozytywnym zweryfikowaniu przy udziale Projektanta, zostaje udostępniona wszystkim Oferentom. Ewentualne dodatkowe pozycje należy ująć na końcu kosztorysu ofertowego.



PYTANIE
Prosimy o potwierdzenie, że opłaty administracyjne z tytułu decyzji o wycince drzew leżą po stronie Zamawiającego.

ODPOWIEDŹ:
Tak. Opłaty administracyjne z tytułu decyzji o wycince drzew leżą po stronie Zamawiającego.

PYTANIE
Prosimy o potwierdzenie, że do czasu podpisania umowy Zamawiający uzyska aktualne pozwolenie na wycinkę drzew. Obecnie obowiązujące w Decyzji terminy, w kontekście terminów przetargu są już nieaktualne.

ODPOWIEDŹ:
Zamawiający jest w posiadaniu nowej decyzji pozwolenia na usunięcie drzew z dnia 23.10.2019 r., w której ustalono następujące terminy:
Usunięcie 8 drzew w terminie do 30 listopada 2020 r.
Posadzenie 7 drzew ozdobnych zgodnie z planem nasadzeń – w terminie do 31 marca 2021r.
Dostarczenie Wydziałowi Kształtowania i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Poznania pisemnej informacji o ich posadzeniu – w terminie do 7 kwietnia 2021 r.

PYTANIE
Prosimy o przekazanie brakujących załączników do decyzji dotyczącej usunięcia drzew:
- załącznika nr 2 „mapa z zaznaczoną lokalizacją drzew i krzewów do usunięcia”
- załącznika nr 3 „plan nasadzeń drzew”.
ODPOWIEDŹ:
Przekazujemy skany załączników do decyzji:
„mapa z zaznaczoną lokalizacją drzew i krzewów do usunięcia”
„plan nasadzeń drzew”.

PYTANIE
Prosimy o potwierdzenie, że do wyceny należy przyjąć powierzchnie ścian pomieszczeń wskazanych w dokumentacji jako powierzchnie do wykończenia – bez drugiej strony powierzchni ściany zaznaczonej na rysunkach pogrubioną linia jako „projektowana zmiana” gdy nie jest to ściana nowobudowana (dotyczy Budynku CBO).

Poniżesz wskazano przykład.
























ODPOWIEDŹ:
Tak. W przypadku ścian istniejących należy uwzględnić powierzchnie do wykończenia jedynie od strony obszaru, w którym wprowadzane są zmiany. Od strony pomieszczeń, w których nie przewiduje się żadnej ingerencji, powierzchnie ścian nie będą dodatkowo wykańczane.

PYTANIE
W nawiązaniu do zapisów projektu wykonawczego budynku T4 (Zeszyt 421 Konstrukcje pkt. 4.6) :
„Ze względu na warunki wodne, konieczność przełożenia instalacji oraz na sąsiedztwo budynków przewiduje się wykonanie wykopu szeroko przestrzennego. W miejscu projektowanego budynku do głębokości około 4 m p.p.t. znajdują się nasypy związane z budową w latach 2005-2006 budynku Radioterapii (poziom posadowienia na rzędnej 52,87 m n.p.m. - nasypy te należy wymienić lub po ocenie ich składu przez nadzór geologiczny budowy wbudować ponownie zagęszczając do ID≥0,50 po wykonaniu instalacji”.
Prosimy o uzupełnienie dokumentacji projektowej o sposób zabezpieczenia fundamentów istniejącego budynku Zakładu Radioterapii (ZR -II) w sąsiedztwie głębokiego na 4m wykopu.

ODPOWIEDŹ:
W miejscy styku z projektowanym budynkiem, fundament istniejącego budynku Zakładu Radioterapii posadowiony jest na rzędnej - 4,70 m, co oznacza 53,10 m n.p.m. Wymiana lub zagęszczenie gruntu nasypowego, pochodzącego z zasypania wykopu tegoż budynku, nie będzie sięgać poniżej poziomu jego posadowienia. Biorąc pod uwagę, że część podziemna budynku Zakładu Radioterapii stanowi masywną monolityczną skrzynię żelbetową, nie zachodzi potrzeba specjalnego jej zabezpieczania na czas prowadzonych w sąsiedztwie robót, pod warunkiem nie przegłębienia wykopu poniżej poziomu posadowienia istniejącego budynku.

PYTANIE
W jaki sposób należy wykończyć stropy i ściany powyżej sufitów podwieszonych w nowoprojektowanym Budynku Ambulatoryjnym. Zgodnie z Przedmiarem robót załączonym do SIWZ przewidziano gruntowanie przeciwpyłowe powierzchni powyżej sufitów podwieszonych. W dokumentacji przetargowej (opis techniczny, dokumentacja rysunkowa) brak informacji o konieczności wykonania gruntowania przeciwpyłowego powierzchni powyżej sufitów podwieszonych.

ODPOWIEDŹ:
Punkt 4.5. opisu technicznego zeszytu 311 uzupełniono o zapis:
Płaszczyzny ścian murowanych i płaszczyzny betonowe ścian jako nie tynkowane powyżej płaszczyzny podkonstrukcji obwodowej sufitów podwieszonych należy zaimpregnować przeciwpyłowo.
Punkt 4.6. opisu technicznego zeszytu 311 uzupełniono o zapis:
Wszystkie płaszczyzny sufitów konstrukcyjnych osłoniętych i nieosłoniętych należy impregnować przeciwpyłowo.

PYTANIE
W jaki sposób należy wykończyć stropy i ściany powyżej sufitów podwieszonych w przebudowywanym Centralnym bloku operacyjnym. Zgodnie z Przedmiarem robót załączonym do SIWZ przewidziano gruntowanie przeciwpyłowe powierzchni powyżej sufitów podwieszonych. W dokumentacji przetargowej (opis techniczny, dokumentacja rysunkowa) brak informacji o konieczności wykonania gruntowania przeciwpyłowego powierzchni powyżej sufitów podwieszonych.

ODPOWIEDŹ:
Punkt 3.5. opisu technicznego zeszytu 211 uzupełniono o zapis:
Płaszczyzny ścian murowanych i płaszczyzny betonowe ścian jako nie tynkowane powyżej płaszczyzny podkonstrukcji obwodowej sufitów podwieszonych należy zaimpregnować przeciwpyłowo.
Punkt 3.6. opisu technicznego zeszytu 211 uzupełniono o zapis:
Wszystkie płaszczyzny sufitów konstrukcyjnych osłoniętych i nieosłoniętych należy impregnować przeciwpyłowo.

PYTANIE
Budynek Ambulatoryjny (BA) – jaki sufit należy wykonać w pom. 0513 – typu „R” (zgodnie z rysunkiem) czy „SP1” (zgodnie z opisem technicznym projektu wykonawczego)? W dokumentacji brak informacji w jaki sposób wykonać sufit typu „R” – wnosimy o doprecyzowanie.

ODPOWIEDŹ:
W pom. 0513 należy wykonać sufit podwieszony typu SP1 zgodnie z legendą na rysunku oraz opisem technicznym zeszytu 311 projektu wykonawczego. Sufitu typu R nie projektuje się, ten zapis na rysunku został umieszczony omyłkowo.

PYTANIE
Budynek Ambulatoryjny (BA) – jaki sufit należy wykonać w pom. 211 – typu „SP1” (zgodnie z rysunkiem) czy „SP5” (zgodnie z opisem technicznym projektu wykonawczego)?

ODPOWIEDŹ:
Próbowano bezskutecznie zlokalizować pomieszczenie którego dotyczy pytanie. Proszę podać właściwy numer pomieszczenia .W Budynku Ambulatoryjnym numery pomieszczeń są czterocyfrowe.

PYTANIE
Budynek Ambulatoryjny (BA) – jaki sufit należy wykonać w pom. 1501, 1506, 1507 i 1514 – typu „R” (zgodnie z rysunkiem) czy „SGK” (zgodnie z opisem technicznym projektu wykonawczego). W dokumentacji brak informacji w jaki sposób wykonać sufit typu „R” – wnosimy o doprecyzowanie.

ODPOWIEDŹ:
W pom. 1501 należy wykonać zgodnie z opisem technicznym oraz legendą częściowo sufit typu SP1 i SGK zaś w pom.1506, 1507, 1514 częściowo sufit typu SP2 i częściowo SGK. Sufitu typu R nie projektuje się, ten zapis na rysunku został umieszczony omyłkowo.
W załączniku rewizja rysunku ‘02-Sufity podwieszane – I piętro’. W punkcie 7 opisu technicznego zeszytu 311 dla pom. 1506, 1506 zmieniono rodzaj sufitu na SP2+SGK.

PYTANIE
Budynek Ambulatoryjny (BA) – jaki sufit należy wykonać w pom. 1509, 1510, 1511, 1516, 1526 i 3528 – typu „SP2” (zgodnie z rysunkiem) czy „SP1” (zgodnie z opisem technicznym projektu wykonawczego).

ODPOWIEDŹ:
W pom. 1509, 1510, 1511, 3528 należy wykonać sufit podwieszony typu SP1 zgodnie z opisem technicznym zeszytu 311 projektu wykonawczego zaś w pom. 1526 częściowo sufit SP2 i częściowo SGK. Opis Sufitu typu R nie projektuje się, ten zapis na rysunku został umieszczony omyłkowo.
W załączniku rewizja rysunku ‘02-Sufity podwieszane – 1 piętro’. W pkt. 7 opisu technicznego zeszytu 311 dla pomieszczenia 1526 zmieniono rodzaj sufitu na SP2+SGK.

PYTANIE
Budynek Ambulatoryjny (BA) – jaki sufit należy wykonać w pom. 1508 i 1512 – typu „R” (zgodnie z rysunkiem) czy „SP1” (zgodnie z opisem technicznym projektu wykonawczego). W dokumentacji brak informacji w jaki sposób wykonać sufit typu „R” – wnosimy o doprecyzowanie.

ODPOWIEDŹ:
W pom. 1508 i 1512 należy wykonać sufit typu SP1 zgodnie z opisem technicznym. Sufitu typu R nie projektuje się, ten zapis na rysunku został umieszczony omyłkowo.
W załączniku rewizja rysunku ‘02-Sufity podwieszane – I piętro’.

PYTANIE
Budynek Ambulatoryjny (BA) – jaki sufit należy wykonać w pom. 3511 – typu „R” (zgodnie z rysunkiem) czy „SP2” (zgodnie z opisem technicznym projektu wykonawczego). W dokumentacji brak informacji w jaki sposób wykonać sufit typu „R” – wnosimy o doprecyzowanie.
ODPOWIEDŹ:
W pomieszczeniu nr 3511 należy wykonać sufit SP2 zgodnie z legendą na rysunku oraz opisem technicznym zeszytu 311 projektu wykonawczego. Sufitu typu R nie projektuje się, ten zapis na rysunku został umieszczony omyłkowo.

PYTANIE
Budynek Ambulatoryjny (BA) – sufity podwieszone 5 piętro. Opisy poszczególnych sufitów różnią się między sobą pomiędzy rysunkiem w wersji PDF, rysunkiem w wersji DWG i opisem technicznym. Wnosimy o ujednolicenie opisów i jednoznaczne określenie jaki rodzaj sufitu należy zastosować w poszczególnych pomieszczeniach.

ODPOWIEDŹ:
W załączniku rewizja rysunku ‘06-Sufity podwieszane – V piętro’

PYTANIE
Budynek Centralnego Bloku Operacyjnego (CBO) – jaki sufit należy wykonać w pom. N1-04 – typu „SR2” (zgodnie z rysunkiem) czy „SP1” (zgodnie z opisem technicznym projektu wykonawczego). W dokumentacji brak informacji w jaki sposób wykonać sufit typu „SR2” – wnosimy o doprecyzowanie.
ODPOWIEDŹ:
W pomieszczeniu nr N1-04 należy wykonać sufit typu SP1 zgodnie z opisem technicznym zeszytu 211 projektu wykonawczego. Opis SR2 został podany omyłkowo, nie jest typem sufitu.

PYTANIE
Budynek Centralnego Bloku Operacyjnego (CBO) – jaki sufit należy wykonać w pom. N1-04a – typu „B” (zgodnie z rysunkiem) czy „SP1” (zgodnie z opisem technicznym projektu wykonawczego). W dokumentacji brak informacji w jaki sposób wykonać sufit typu „B” – wnosimy o doprecyzowanie.

ODPOWIEDŹ:
W pomieszczeniu nr N1-04 należy wykonać sufit typu SP1 zgodnie z opisem technicznym 211 projektu wykonawczego. Opis B został podany omyłkowo, nie jest typem sufitu.

PYTANIE
Budynek Centralnego Bloku Operacyjnego (CBO)- prosimy o potwierdzenie, że na elewacji północnej C-C nie występują żadne elementy nowoprojektowane (na rysunku brak obszaru wykropkowanego); dotyczy: Tom II, część 1, zeszyt 211, rysunek nr 23

ODPOWIEDŹ:
Dla uczytelnienia załączono rewizję rysunku nr 23. Na widoku C-C przedstawiono również część płaszczyzny elewacji zachodniej widzianą w skrócie. Na tej części usunięto obecnie odnośniki materiałowe. Dla elewacji zachodniej obowiązuje rysunek nr 22

PYTANIE
Zgodnie z Opisem Technicznym do Projektu Budowlanego (str. 16 p. 3.6.2) należy wykonać „prace rozbiórkowe w południowej części zagospodarowywanego terenu w zakresie niezbędnym dla budowy wiaty na odpady komunalne z budynkiem magazynu odpadów medycznych: rozebranie zbiornika podziemnego, nieczynnych zewnętrznych instalacji kanalizacyjnych (…) w południowej części terenu. Brak tych robót rozbiórkowych i utylizacji materiałów w przedmiarach. Prosimy o uzupełnienie dokumentacji.

ODPOWIEDŹ:
Przedmiar robót budowlanych nr 142 został uzupełniony o roboty rozbiórkowe zewnętrznych instalacji kanalizacyjnych oraz rozebranie zbiornika podziemnego. W załączeniu aktualny przedmiar nr 142.

PYTANIE
Zgodnie z Opisem Technicznym do Projektu Budowlanego (str. 18 p. 3.9.2 oraz str. 73) „Projektuje się przebudowę przyłącza od strony ul. Strzeleckiej DN=90PE polegającą na likwidacji komory wodomierzowej. Brak tych robót rozbiórkowych i utylizacji materiałów w przedmiarach. Prosimy o uzupełnienie dokumentacji.

ODPOWIEDŹ:
Przedmiar robót budowlanych nr 142 został uzupełniony o roboty rozbiórkowe komory wodomierzowej. W załączeniu aktualny przedmiar nr 142.

PYTANIE
Budynek Ambulatoryjny: Załącznik nr 5.1 , folder T4, Zeszyt 314 zawiera zakres wyposażenia sal operacyjnych nie objętych przedmiotowym zamówieniem, natomiast Przedmiar robót załączony do SIWZ zawiera elementy , które występują w załączniku nr 5.1. Prosimy o wyjaśnienie rozbieżności oraz potwierdzenie dokładnego zakresu wyposażenia sal operacyjnych , które objęte jest przedmiotowym zamówieniem.

ODPOWIEDŹ:
Elementy wyposażenia ruchomego sal operacyjnych wymienione w wykazie 5.1 nie są objęte zamówieniem i ich zamieszczenie w przedmiarze robót jest pomyłką, za którą przepraszamy.
Z przedmiaru robót oraz kosztorysu ślepego - zeszyt 311 - należy usunąć następujące pozycje:
732, 733, 734, 735, 736, 737, 738, 739, 740, 741, 742, 743, 744, 745, 746 oraz 749.

PYTANIE
Budynek Ambulatoryjny: Zeszyt 351- tom 3, część opisowa zawiera kartę urządzenia MAMMO Test , natomiast w zestawieniu wyposażenia nie ma takiej pozycji. Prosimy o potwierdzenie, czy dostawa urządzenia MAMMO Test wchodzi w zakres wyceny.

ODPOWIEDŹ:
Zeszyt 351, będący częścią projektu wykonawczego instalacji elektroenergetycznych, zawiera w części opisowej przykładowe wytyczne techniczne dwóch rożnych dostawców systemów mammografii: SENOGRAPHE PRISTINA oraz MAMMO Test. Dostawa urządzeń do mammografii nie wchodzi w zakres zamówienia, a tym samym nie wchodzi w zakres wyceny.

PYTANIE
Prosimy o informacje, który z następujących dokumentów określa obowiązujący wykaz wyposażenia medycznego stałego, które jest objęte niniejszym postępowaniem:
Przedmiar robót
Opisy znajdujący się Zeszycie 314 pn. : „ 5wyposażenie sal operacyjnych” , oraz 5.1 Wyposażenie sal operacyjnych NIE objęte zamówieniem.
Rzuty architektury w Zeszycie 314.

ODPOWIEDŹ:
Rzuty architektury w Zeszycie 314 pokazują wyposażenie medyczne w układzie funkcjonalnym, a więc obejmują zarówno elementy objęte zamówieniem jak też elementy ruchome nie objęte zamówieniem. Informację wiążącą w tym zakresie zawierają wykazy 5 i 5.1 w zeszycie 314.
Elementy wyposażenia ruchomego sal operacyjnych wymienione w wykazie 5.1 nie są objęte zamówieniem i ich zamieszczenie w przedmiarze robót jest pomyłką, za którą przepraszamy.
Z przedmiaru robót oraz kosztorysu ślepego - zeszyt 311 - należy usunąć następujące pozycje:
732, 733, 734, 735, 736, 737, 738, 739, 740, 741, 742, 743, 744, 745, 746 oraz 749.

PYTANIE
Umowa par. 5 Mając na uwadze trwającą obecnie na świecie i w Polsce pandemię koronawirusa COVID-19 czy Zamawiający akceptuje pokrycie udokumentowanych kosztów i zmianę terminu realizacji zamówienia?

ODPOWIEDŹ
Dalszy przebieg pandemii koronawirusa COVID-19 jest obecnie niemożliwy do przewidzenia. Najbardziej prawdopodobne jest ewentualne przesunięcie terminu rozpoczęcia przedmiotowej inwestycji do czasu wygaszenia epidemii w stopniu umożliwiającym wykonywanie bez przeszkód robót budowlanych na terenie szpitala. W związku z tym na obecnym etapie Zamawiający nie przewiduje możliwości powstania dodatkowych kosztów po stronie Wykonawcy, związanych z pandemią koronawirusa COVID-19.



PYTANIE
Umowa par. 9 Czy Zamawiający akceptuje fakturowanie procentowego zaawansowania robót w okresach jednomiesięcznych? Czy Zamawiający potwierdza, iż dla potrzeb fakturowania zakończonym i odebranym elementem jest zakres robót ujęty w harmonogramie rzeczowo – finansowym przygotowanym przez Wykonawcę?

ODPOWIEDŹ
Zamawiający mając na uwadze sprawną realizację inwestycji, na co znaczący wpływ ma płynność finansowa Wykonawcy, akceptuje fakturowanie procentowego zaawansowania robót w okresach jednomiesięcznych. Zgodnie z par. 6 ust. 3 umowy, comiesięczne odbiory częściowe będą określały stan zaawansowania w poszczególnych pozycjach harmonogramu rzeczowo-finansowego robót, zweryfikowany pozytywnie przez inspektorów nadzoru inwestorskiego Zamawiającego. Zwrócić należy uwagę, że harmonogram rzeczowo-finansowy zaproponowany przed rozpoczęciem robót przez Wykonawcę podlega uzgodnieniu i zatwierdzeniu przez Zamawiającego, zgodnie z par. 4 ust. 2. b) umowy. Należy też wyjaśnić, że każdy element robót, dla którego określono stan zaawansowania inny niż 100%, z definicji nie jest elementem zakończonym i finalnie odebranym.

PYTANIE
- Pkt. 2.4 i 2.6 Czy Zamawiający akceptuje doprecyzowanie postanowienia umowy w sposób zgodny z wyrokiem Sądu Najwyższego z 22.06.2007 r., sygn. akt V CSK 99/2007 przez zastąpienie wyrażenia: „zostaną stwierdzone wady nadające się do usunięcia", wyrażeniem: „zostaną stwierdzone wady istotne nadające się do usunięcia", stanowiącym jednoznacznie, że strony umowy o roboty budowlane nie mogą uzależnić wypłaty wynagrodzenia należnego wykonawcy od braku jakichkolwiek usterek, a postanowienia umowy o tzw. bezusterkowym odbiorze robót są nieważne?

ODPOWIEDŹ
Zamawiający wprowadza modyfikację przywołanych zapisów umowy w sposób, który eliminuje wymóg "odbioru bezusterkowego".
Odnośnie do § 9. ust. 2.4. Zamawiający wyraża zgodę na zmianę zapisów ust. 2.4.1 w następującym brzmieniu:
2.4.1 nadające się do usunięcia, to Zamawiający może zażądać usunięcia wad wyznaczając odpowiedni termin. Fakt usunięcia wad zostanie stwierdzony protokolarnie . Terminem zwrotu lub zwolnienia 70% zabezpieczenia należytego wykonania umowy w takich sytuacjach, będzie 30 dni od daty usunięcia wad określonej w protokole usunięcia wad.
W związku z tym § 15. ust. 4. Umowy przyjmuje brzmienie:
4. Zabezpieczenie, w przypadku należytego wykonania robót, zostanie zwrócone lub zwolnione (w przypadku zabezpieczeń wniesionych w formie innej niż pieniężna) w 70% jego wysokości, w ciągu 30 dni od daty podpisania bez zastrzeżeń ze strony Zamawiającego protokołu końcowego odbioru robót lub w ciągu 30 dni od daty podpisania protokołu usunięcia wad wykazanych w protokole końcowego odbioru robót.
Jednakże Zamawiający nie zgadza się na przeprowadzenie odbioru w przypadku stwierdzenia wad istotnych, które uniemożliwiają użytkowanie obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem. Byłoby to sprzeczne z elementarnym interesem Zamawiającego, który jest zobowiązany racjonalnie wydatkować środki publiczne. Zapisy § 9. ust. 2.4.2 umowy pozostają bez zmian.

PYTANIE
- Pkt. 2.4.2 Czy Zamawiający akceptuje obniżenie ustalone w drodze negocjacji Zamawiającego z Wykonawcą lub przez niezależnego eksperta?

ODPOWIEDŹ
Pytanie niezrozumiałe. Obniżenie czego i w jakim przypadku?

PYTANIE
Umowa par. 13 pkt. 2. Czy Zamawiający akceptuje prawo Wykonawcy do wstrzymania robót w terminie 14 dni od daty wymagalności niezapłaconej przez Zamawiającego faktury Wykonawcy? Czy Zamawiający akceptuje zmianę zapisu: Zamawiający pozostaje w opóźnieniu w zapłacie?

ODPOWIEDŹ:
Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę zapisów projektu umowy. Wszelkie uprawnienia Wykonawcy w tym zakresie regulują zapisy Kodeksu Cywilnego.

PYTANIE
Umowa par. 12
Pkt. 1 c) Czy Zamawiający akceptuje ustalenie kary na poziomie nie wyższym niż 0,05% za każdy dzień zwłoki?
Pkt. 1 d) Czy Zamawiający akceptuje ustalenie kary na poziomie nie wyższym niż 0,05% za każdy dzień zwłoki?
Pkt. 1 g) Czy Zamawiający akceptuje ustalenie kary na poziomie nie wyższym niż 2 000,00 zł?

ODPOWIEDŹ
Zamawiający wyraża zgodę na zmianę zapisów § 12 pkt 1 c i d umowy w sposób następujący:
Wykonawca zapłaci Zamawiającemu kary umowne:
c) za zwłokę w oddaniu określonego w umowie przedmiotu odbioru, w wysokości 0,05 % wynagrodzenia brutto określonego w § 6 ust. 1 niniejszej umowy za każdy dzień zwłoki, jednakże nie więcej niż 10% wartości tego wynagrodzenia,
d) za zwłokę w usunięciu wad stwierdzonych przy odbiorze w wysokości 0,03 % wartości przedmiotu odbioru ( zadania) za każdy dzień zwłoki, liczonej od dnia wyznaczonego na usunięcie wad, jednakże nie więcej niż 10% wartości wynagrodzenia brutto określonego w § 6 ust. 1 niniejszej umowy.
Zamawiający pozostawia karę z pkt. 1 g na dotychczasowym poziomie.

PYTANIE
Umowa par. 6. Pkt. 9. Czy Zamawiający potwierdza, iż dokumenty podwykonawców o zapłacie ich wynagrodzenia w całości mają dotyczyć płatności wymagalnych? Czy Zamawiający wyraża zgodę na dostarczenie dokumentów podwykonawców o zapłacie ich wynagrodzenia w całości, pomiędzy datą wystawienia faktury końcowej przez Wykonawcę, a datą dokonania płatności przez Zamawiającego? Czy Zamawiający akceptuje przedkładanie dowodów zapłaty podwykonawcom przez Wykonawcę? Czy Zamawiający akceptuje doprecyzowanie, iż kaucje zabezpieczające należyte wykonanie robót mogą być zatrzymywane podwykonawcom przez Wykonawcę i zwolnione po upływie odpowiednich okresów gwarancyjnych?

ODPOWIEDŹ
Nie, Zgodnie z zapisami Zamawiającego wymaga się dokumentów dotyczących wszystkich płatności, również niewymagalnych.
Zamawiający nie wyraża zgody na dostarczenie dokumentów podwykonawców o zapłacie ich wynagrodzenia w całości, pomiędzy datą wystawienia faktury końcowej przez Wykonawcę, a datą dokonania płatności przez Zamawiającego.
Zamawiający akceptuje przedkładanie dowodów zapłaty podwykonawcom przez Wykonawcę.
Zamawiający akceptuje doprecyzowanie, iż kaucje zabezpieczające należyte wykonanie robót mogą być zatrzymywane podwykonawcom przez Wykonawcę i zwolnione po upływie odpowiednich okresów gwarancyjnych. Winny być one uregulowane w umowie pomiędzy Wykonawcą a podwykonawcą przedstawionej Zamawiającemu.
Jednocześnie zmianie ulega zapis §17 umowy, który otrzymuje brzmienie:
§ 17

1.Zamawiający działając zgodnie z przepisami art. 144 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, przewiduje zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru Wykonawcy.
2. Zmiana postanowień umowy w stosunku do treści oferty Wykonawcy jest możliwa poprzez: przedłużenie terminów o których mowa w § 5 umowy, zmianę sposobu wykonania Przedmiotu Umowy, zmianę wynagrodzenia Wykonawcy, w przypadku:
1) wystąpienia przyczyn, z powodu których będzie zagrożone dotrzymanie terminu zakończenia robót, będących następstwem okoliczności, za które nie odpowiada Wykonawca;
2) wystąpienia niemożliwych do przewidzenia niekorzystnych warunków atmosferycznych uniemożliwiających prawidłowe wykonanie robót - pod warunkiem wykazania wpływu zaistnienia takich warunków na przyjęty harmonogram realizacji robót;
3) wystąpienia konieczności realizacji robót dodatkowych lub robót zamiennych, niezbędnych do wykonania przedmiotu umowy, ze względu na zasady wiedzy technicznej, która wpłynie na termin realizacji robót objętych przedmiotem umowy i która udokumentowana będzie zatwierdzonym protokołem konieczności, o czas niezbędny do realizacji tych robót;
4) w sytuacji konieczności wykonania robót zamiennych lub robót dodatkowych, ze względu na zmiany w dokumentacji projektowej, które wstrzymują lub opóźniają realizację przedmiotu umowy;
5) w sytuacji konieczności wykonania robót dodatkowych lub zamiennych – które nie były możliwe do przewidzenia w momencie zawierania umowy, a są niezbędne dla wykonania przedmiotu zamówienia i zostaną udokumentowane zatwierdzonym protokołem konieczności;
6) konieczności wprowadzenia zmian do dokumentacji projektowej, z przyczyn za które nie odpowiada Wykonawca;
7) działań osób trzecich uniemożliwiających wykonanie prac, które to działania nie są konsekwencją winy którejkolwiek ze stron;
8) wystąpienia opóźnień w dokonywaniu określonych czynności lub ich zaniechania przez właściwe organy administracji publicznej, które nie są następstwem okoliczności, za które Wykonawca ponosi odpowiedzialność;
9) wystąpienia opóźnień w wydawaniu decyzji, zezwoleń, uzgodnień, itp., do wydania których właściwe organy są zobowiązane na mocy przepisów prawa, jeżeli opóźnienie przekroczy okres przewidziany w przepisach prawa, w którym ww. decyzje powinny zostać wydane oraz nie są następstwem okoliczności, za które Wykonawca ponosi odpowiedzialność;
10) odmowy wydania przez właściwe instytucje decyzji, zezwoleń, uzgodnień itp. z przyczyn niezawinionych przez Wykonawcę;
11) niemożności wykonywania robót z powodu braku dostępności do miejsc niezbędnych do ich wykonania z przyczyn niezawinionych przez Wykonawcę;
12) niemożności wykonywania robót, gdy uprawnione instytucje nie dopuszczą do wykonywania robót lub nakazują wstrzymanie robót z przyczyn niezawinionych przez Wykonawcę;
13) wystąpienia innych opóźnień lub przestojów z przyczyn niezawinionych przez Wykonawcę;
14) działania siły wyższej i klęsk żywiołowych mających bezpośredni wpływ na termin wykonania umowy;
15) gdy, przyjęte w dokumentacji projektowej warunki geologiczne, geotechniczne lub hydrologiczne, rozpoznanie terenu w zakresie znalezisk archeologicznych, występowanie niewybuchów i niewypałów w istotny sposób mogą skutkować niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem przedmiotowej umowy;
16) odbiegających w sposób istotny od przyjętych w dokumentacji projektowej warunków terenu budowy, w szczególności napotkania na nie zinwentaryzowane lub błędnie zinwentaryzowane sieci, instalacje lub inne obiekty budowlane;
17) w przypadku konieczności wprowadzenia zmian w dokumentacji projektowej, wynikających z postępu w stosowanych technologiach medycznych lub z innych ważnych przyczyn organizacyjnych, ekonomicznych, technicznych lub prawnych związanych z realizacją misji Zamawiającego;
18) w przypadku, gdy Wykonawca w trakcie realizacji robót ustali istotne błędy lub braki dotyczące zakresu robót w dokumentacji projektowej;
19) wystąpienia kolizji z planowanymi lub równolegle prowadzonymi przez inne podmioty inwestycjami, w zakresie niezbędnym dla uniknięcia lub usunięcia tych kolizji.
3. Nie stanowią istotnej zmiany między innymi, w rozumieniu art. 144 Pzp:
a) zmiany danych związanych z obsługą administracyjno – organizacyjną umowy;
b) zmiany danych teleadresowych, zmiany osób reprezentujących strony;
c) zmiany danych rejestrowych;
d) zmiany danych będących następstwem sukcesji uniwersalnej po jednej ze stron.
4. W przypadku konieczności wprowadzenia zmian w umowie, w zakresie wskazanym w ust. 2 przez Wykonawcę, Wykonawca ma obowiązek przedłożyć Inspektorowi Nadzoru wniosek dotyczący zmiany umowy wraz z opisem zdarzenia lub okoliczności stanowiących podstawę do żądania takiej zmiany.
5. Wykonawca ma obowiązek przedłożenia wniosku, o którym mowa w ust. 4, w terminie umożliwiającym jego weryfikację przez Zamawiającego przed upływem terminu realizacji umowy.
6. W przypadku konieczności zmiany dokumentacji projektowej, wynikającej z rozwiązań zamiennych wnioskowanych przez Wykonawcę, Wykonawca przedłoży projekt zamienny podpisany przez projektanta.
7. Wystąpienie okoliczności, o których mowa w ust. 2, wskazanych przez Wykonawcę we wniosku, o którym mowa w ust. 4, musi być potwierdzone przez Inspektora Nadzoru.
8. Zmiana terminu realizacji umowy wymaga pisemnego aneksu do umowy, podpisanego przez obie Strony pod rygorem nieważności.
9. Zmiana terminu realizacji Umowy nie powoduje automatycznie zmiany wynagrodzenia określonego w § 6 ust. 1 umowy.
10.Aneks terminowy nie spowoduje żadnych roszczeń Stron związanych z przedmiotem Aneksu, z zastrzeżeniem § 17 ust. 12 umowy.
11.Zmiana terminów Umowy możliwa jest tylko po wcześniejszym udokumentowaniu przez Wykonawcę odpowiedniego przedłużenia okresu zabezpieczenia należytego wykonania umowy.
12.W przypadku całkowitego przerwania robót budowlanych, z przyczyn za które Wykonawca nie ponosi odpowiedzialności i przestoju trwającego dłużej niż dwa tygodnie, Wykonawca może zwrócić się do Zamawiającego o zwrot kosztów utrzymania placu i zaplecza budowy przez okres przestoju. Zamawiający pokryje Wykonawcy wyżej wymienione koszty w zakresie faktycznie poniesionym, udokumentowanym w sposób możliwy do zweryfikowania przez Zamawiającego. Łączna wartość wynagrodzenia Wykonawcy za przestoje w całym okresie realizacji umowy nie może być większa niż 5% wynagrodzenia netto określonego w § 6 ust. 1 umowy.
13.W przypadku wystąpienia przesłanki określonej przepisami art. 142 ust. 5 pkt. 2 i 3 ustawy Pzp, Wykonawcy przysługuje uprawnienie wystąpienia, w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie przepisów dokonujących zmian, do Zamawiającego o przeprowadzenie negocjacji w sprawie odpowiedniej zmiany wynagrodzenia umownego.
Wraz z wnioskiem, o którym mowa wyżej, Wykonawca zobowiązany jest przedstawić jego uzasadnienie, dokumentujące wpływ zaistniałych zmian na koszty wykonania zamówienia.



W związku z powyższym zmianie ulega termin składania i otwarcia ofert.
Składanie ofert do dnia 15.07.2020r. do godz. 08.00
Otwarcie ofert w dniu 15.07.2020r. o godz. 12.00



UWAGA:
Ocena oferty przez Zamawiającego zostanie dokonana w oparciu o wymagania zawarte w specyfikacji z uwzględnieniem niniejszych odpowiedzi na pytania.





Z poważaniem,
z-ca Dyr. ds. ekonomicznych



mgr inż. Magdalena Kraszewska

















Opracował: Sylwia Krzywiak, Dział zamówień publicznych i zaopatrzenia, tel. 061 8850 644, zaopatrzenie@wco.pl

« Powrót do szczegółów zamówienia