Zamówienia publiczne

Przedmiot zamówienia:

ROZBUDOWA WCO. Rozbudowa budynku Wielkopolskiego Centrum Onkologii wraz z rozbiórką kolidujących części budynków na częściach działek nr 15 i 16, ark. 36, obręb Poznań – w ramach projektu poprawy wykrywalności, standardów diagnostyki nukle

Numer zamówienia:

/10/2011

« Powrót do szczegółów zamówienia

odp. na pyt. 12 + zmiana terminu

PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO NA LATA 2007-2013.


Poznań, dnia 18-02-2011
EZ/____823/12______/2011


Wg rozdzielnika:
do wszystkich zainteresowanych postępowaniem o udzielenie zamienia publicznego

Dotyczy: przetargu nieograniczonego 10/2011 ROZBUDOWA WCO.


ODPOWIEDZI NA PYTANIA.

Wielkopolskie Centrum Onkologii udziela odpowiedzi na kolejne pytania do specyfikacji.




Prosimy o wyjaśnienie poniższych kwestii:
PYTANIE:
1) §1 ust. 2 – prosimy o wykreślenie
ODP. Nr 1
Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści załącznika numer 2 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 1 ust. 2 w sposób zaproponowany przez wykonawcę.
Powołanie w umowie treści art. 22 oraz 24 ustawy Prawo zamówień publicznych ma na celu jedynie potwierdzenie, że wykonawca, który jest stroną umowy spełnił warunki, które zostały określone w art. 22 w/w ustawy, a ponadto nie było podstaw wymienionych w art. 24 uzasadniających wykluczenie danego wykonawcy. W związku z tym, ani wykonawca, ani zamawiający nie mają żadnego interesu, aby zapis § 1 ust.2 projektu umowy został wykreślony.


PYTANIE:
2) §4 ust. 8 – prosimy o wyjaśnienie o charakteru odpowiedzialności odszkodowawczej wykonawcy i postulować przeredagowanie postanowień umowy poprzez wprowadzenie zapisów, iż odpowiedzialność wykonawcy będzie ponoszona przez niego na zasadach ogólnych.
Odp. Nr 2
Zamawiający informuje, że w projekcie umowy, stanowiące załącznik numer 2 do siwz, nie zawiera § 4 ust. 8.
PYTANIE:
3) §5 ust. 6 – zapłata wynagrodzenia przez wykonawcę na rzecz podwykonawców nie powinna być przedmiotem regulacji umowy - Zapłata wynagrodzenia podwykonawcy jest uregulowana w umowie podwykonawczej i jest to sprawa, która powinna pozostawać w gestii stron umowy podwykonawczej. Prosimy o wykreślenie.
Odp. nr 3
Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści załącznika numer 2 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 5 ust. 6 w sposób zaproponowany przez wykonawcę.

Kwestia zapłaty wynagrodzenia na rzecz ewentualnych podwykonawców dotyczy także samego zamawiającego ze względu na treść art. 6471 § 5 kodeksu cywilnego. Zamawiający bowiem, zgodnie z treścią w/w artykułu, ponosi solidarną odpowiedzialność wraz z wykonawcą za zapłatę wynagrodzenia za roboty budowlane wykonane przez podwykonawcę.




PYTANIE:
4) §6 ust. 11 pkt.11.1 i 11.2 - prosimy o wykreślenie odbioru bezusterkowego. Proszę wziąć pod uwagę, że przedmiot umowy może mieć drobne, nadające się do usunięcia, nieistotne wady, których wystąpienie będzie pozostawać bez żadnego wpływu na możliwość użytkowania przedmiotu umowy. W razie wystąpienia tego rodzaju wad, powinny one być wymienione w protokole odbioru, a wykonawca w określonym terminie winien być zobowiązany do ich usunięcia. Odbiór zaś powinien zostać dokonany. Zgodnie z aktualnym orzecznictwem Sądu Najwyższego brak jest również uzasadnienia dla ograniczenia obowiązku dokonania odbioru robót budowlanych jedynie w sytuacji, gdy w wykonanych robotach nie występują żadne odstępstwa od stanu idealnego (odbiór bezusterkowy). Zgodnie z wyrokiem SN z dnia 22 czerwca 2007r. (sygn. akt V CSK 99/07) „(…) strony umowy nie mogą uzależnić zapłaty wynagrodzenia należnego wykonawcy od braku jakichkolwiek usterek”. Prosimy o wyjaśnienie, czy w razie wystąpienia drobnych, nadających się do usunięcia wad istnieje możliwość dokonania odbiorów warunkowych. Prosimy o przeredagowanie powołanych postanowień umowy poprzez dodanie, zapisów z których wynikać będzie możliwość dokonania odbioru warunkowego.
ODP. Nr 4 - zawarta w odpowiedzi nr 5.

PYTANIE:
5) §6 ust. 11 pkt. 11.2 b) – prosimy o wykreślenie
ODP. Nr 4 nr 5

Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści załącznika numer 2 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 6 ust. 11 pkt 11.1 oraz 11.2 w sposób zaproponowany przez wykonawcę.

Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści załącznika numer 2 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 6 ust. 11 pkt 11.2b) w sposób zaproponowany przez wykonawcę.

Zamawiający poprzez wprowadzenie w projekcie umowy zapisów dających mu uprawnienia określone w § 6 ust.11, w przypadku wykrycia usterek podczas dokonywania odbioru, zapewnia prawidłowe wykonanie umowy. Ponadto, należy mieć na uwadze, że zamawiający jako podmiot realizujący świadczenia zdrowotne i finansowany ze środków publicznych, jest zobowiązany dbać o swoje interesy, w tym prawidłowe wykonanie przedmiotowej umowy. Z kolei, wykonawca, podejmując decyzję o złożeniu oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego postępuje w sposób świadomy, kierując się miedzy innymi wymogami zamawiającego odnośnie jakości wykonanych prac. Nie podlega wątpliwości, iż oddanie przez wykonawcę wykonanych prac z usterkami, spowodować może daleko idące konsekwencje po stronie zamawiającego, wiążące się w szczególności z powstaniem po jego stronie szkody.
Ponadto Zamawiający, gwarantując ochronę swoich interesów, nie może w projekcie umowy, rozróżnić swoich uprawnień w zależności od rozmiaru usterek, ponieważ określenie „drobne usterki” nie jest określeniem precyzyjnym.


PYTANIE:
6) §7 ust. 1 pkt. c) – prosimy o wprowadzenie limitu kar umownych także za zwłokę w usunięciu wad. Sugerujemy, żeby limitem 10% wskazanym w pkt. b, objąć także kary przewidziane w pkt. c).

Odp.nr 6
Zamawiający wyraża zgodę na zmianę treści załącznika numer 2 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 7 ust. 1 pkt c) w sposób zaproponowany przez wykonawcę.

W związku z powyższym zamawiający zmienia treść załącznika numer 2 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 7 ust. 1 pkt c) w ten sposób, że w miejsce dotychczasowej treści:


c. Za zwłokę w usunięciu wad stwierdzonych przy odbiorze w wysokości 0,2 % wartości przedmiotu odbioru ( zadania) za każdy dzień zwłoki, liczonej od dnia wyznaczonego na usunięcie wad.

Wprowadza następujący zapis:

Za zwłokę w usunięciu wad stwierdzonych przy odbiorze w wysokości 0,2 % wartości przedmiotu odbioru ( zadania) za każdy dzień zwłoki, liczonej od dnia wyznaczonego na usunięcie wad, jednakże nie więcej niż 10% wartości wynagrodzenia netto określonego w § 5 ust. 1 niniejszej umowy.


PYTANIE:
7) §7 ust. 7 pkt. 2 – prosimy o zrównanie wysokości kar po stronie wykonawcy i zamawiającego. Umowne zróżnicowanie wysokości kar umownych narusza zasadę równości stron i normy wyrażone w art. 353¹kc. W tej sytuacji wykonawca może wnosić obniżenie nakładanej na niego kary umownej do 1% lub podwyższenie kary umownej zamawiającego do 10%.
Odp. Nr 7

Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści załącznika numer 2 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 7 ust. 1, 2 w sposób zaproponowany przez wykonawcę.

Wykonawca podejmując decyzję o złożeniu oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego postępuje w sposób świadomy, kierując się miedzy innymi wymogami zamawiającego odnośnie terminów wykonania robót objętych zamówieniem publicznym, a także konsekwencjami niedotrzymania tych terminów, w szczególności w zakresie uprawnienia zamawiającego do żądania od pozostającego w zwłoce ze spełnieniem świadczenia wykonawcy kar umownych.
Nie podlega wątpliwości, iż niewykonanie przez wykonawcę w terminie prac objętych zamówieniem publicznym spowodować może daleko idące konsekwencje po stronie zamawiającego, wiążące się w szczególności z powstaniem po jego stronie szkody. W związku z powyższym istnieje konieczność zastrzeżenia kary umownej stanowiącej substytut odszkodowania w wysokości określonej z góry przy zawieraniu umowy.
Ponadto, zgodnie z zasadą swobody umów wyrażoną w art. 3531 Kodeksu cywilnego, nie ma przeszkód, aby (przy zachowaniu wymogów wynikających z przepisów prawa, w tym w szczególności Ustawy – Prawo zamówień publicznych) strony w sposób dowolny ułożyły łączący je stosunek prawny. Godząc się zatem na brzmienie projektu umowy, w chwili przystąpienia do postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wykonawcy akceptują zarazem wymogi zamawiającego zawarte w siwz, której integralną część stanowi również projekt umowy. Z powyższych względów zamawiający nie uwzględnia propozycji wykonawcy i nie wyraża zgody na zmianę treści projektu umowy.




PYTANIE:
8) §7 ust. 3 – prosimy o zastąpienie słowa „Zamawiający: słowem Strony”

odp. Nr 8
Zamawiający wyraża zgodę na zmianę treści załącznika numer 2 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 7 ust. 3 w sposób zaproponowany przez wykonawcę.

W związku z powyższym zamawiający zmienia treść załącznika numer 2 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 7 ust. 3 w ten sposób, że w miejsce dotychczasowej treści:

Zamawiający zastrzega sobie prawo dochodzenia odszkodowania przewyższającego wysokość wszelkich zastrzeżonych w niniejszej umowie kar umownych w przypadku, gdy nie pokryją wartości poniesionych szkód.

Wprowadza następujący zapis:

Strony zastrzegają sobie prawo dochodzenia odszkodowania przewyższającego wysokość wszelkich zastrzeżonych w niniejszej umowie kar umownych w przypadku, gdy nie pokryją wartości poniesionych szkód.

PYTANIE:
9) §8 ust. 1 – odnośnie pkt. b) - Zamawiający pominął całkowicie możliwość nieprzekazania przez siebie placu budowy, dziennika budowy i dokumentacji projektowej w terminie. W takiej bowiem sytuacji wykonawca nie mógłby przystąpić do ich realizacji w wyznaczonym terminie. Stąd konieczne jest dodanie tych informacji do umowy”.

Odp. Nr 9

Zamawiający, biorąc pod uwagę słuszny interes wykonawcy, wyraża zgodę na zmianę treści załącznika numer 2 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 8 ust. 1 pkt b).


W związku z powyższym zamawiający zmienia treść załącznika numer 2 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 8 ust. 1 pkt b) w ten sposób, że w miejsce dotychczasowej treści:


nie przystąpienia do wykonywania robót budowlanych w terminie 30 dni od daty zawarcia niniejszej umowy pomimo pisemnego wezwania do rozpoczęcia robót budowlanych.

Wprowadza następujący zapis:
nie przystąpienia do wykonywania robót budowlanych w terminie 30 dni od daty zawarcia niniejszej umowy pomimo pisemnego wezwania do rozpoczęcia robót budowlanych, o ile Zamawiający przekazał Wykonawcy plac budowy, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt a), dziennik budowy oraz dokumentację projektową.


PYTANIE:
10) §8 ust. 1 pkt. c) – spowodowanie przerwy w realizacji robót w sytuacji gdy nie występuje żadne zagrożenie dla terminu ich ukończenia nie powinno być podstawą odstąpienia od umowy. – prosimy o wykreślenie, Ad e) prosimy o wykreślenie - zamawiający przewiduje możliwość odstąpienia przez niego od umowy w razie ogłoszenia upadłości wykonawcy. Regulacja ta jest sprzeczna z bezwzględnie obowiązującym przepisem prawa, z uwagi na co jest ona z mocy prawa nieważna. Zgodnie bowiem z art. 83 ustawy z dnia 28 lutego 2003r. Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. z 2003r., Nr 60,poz. 535) nieważne są postanowienia umowy zastrzegające na wypadek ogłoszenia upadłości zmianę lub rozwiązanie stosunku prawnego, którego stroną jest upadły. Ad f) prosimy o wykreślenie.



Odp. Nr 10

1) Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści załącznika numer 2 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 8 ust. 1 pkt c) w sposób zaproponowany przez wykonawcę.

Zamawiający, gwarantując swoje prawa do płynnego wykonywania oraz terminowego wykonania robót będących przedmiotem umowy, ma prawo zastrzec prawo do odstąpienia w przypadku przerwy w wykonywaniu robót budowlanych trwającej dłużej niż jeden miesiąc, tym bardziej, że prawo to nie ma zastosowania w przypadku, gdy przerwa spowodowana jest okolicznościami, za które Wykonawca nie ponosi odpowiedzialności.

2) Zamawiający zmienia treść załącznika numer 2 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 8 ust. 1 pkt e) w ten sposób, że w miejsce dotychczasowej treści:


e)ogłoszenia upadłości lub rozwiązania firmy Wykonawcy

Wprowadza następujący zapis:

e)złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości Wykonawcy, otwarcia likwidacji Wykonawcy lub zakończenia przez Wykonawcę prowadzenia działalności gospodarczej,

3) Zamawiający zmienia treść załącznika numer 2 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 8 ust. 1 pkt f) w ten sposób, że w miejsce dotychczasowej treści:

f) gdy zostanie wydany nakaz zajęcia majątku Wykonawcy

Wprowadza następujący zapis:

f) gdy zostanie wydany nakaz zajęcia majątku Wykonawcy, powyżej kwoty 100.000 zł.



PYTANIE:
11) §8 ust. 2 – prosimy o wyjaśnienie w jakim terminie przysługuje wykonawcy prawo odstąpienia od umowy oraz o doprecyzowanie postanowień umowy w tym zakresie

odp. Nr 11

Zamawiający wyraża zgodę na zmianę treści załącznika numer 2 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 8 ust. 2 sposób zaproponowany przez wykonawcę.

W związku z powyższym zamawiający zmienia treść załącznika numer 2 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 8 ust. 2 w ten sposób, że w miejsce dotychczasowej treści:



Wykonawcy przysługuje prawo odstąpienia od umowy, w jeżeli:
a. Zamawiający pozostaje w zwłoce z zapłatą jakiejkolwiek części wynagrodzenia przez okres co najmniej trzech miesięcy.
b. Zamawiający odmawia bez uzasadnionej przyczyny odbioru robót lub odmawia bez uzasadnionej przyczyny podpisania protokołu odbioru robót.
c. Zamawiający pisemnie zawiadomi Wykonawcę, iż wobec zaistnienia uprzednio nieprzewidzianych okoliczności nie będzie mógł spełnić swoich zobowiązań umownych wobec Wykonawcy.

Wprowadza następujący zapis:

Wykonawcy przysługuje, i to w terminie 30 dni od powzięcia wiedzy o podstawie odstąpienia, prawo odstąpienia od umowy, jeżeli:
a. Zamawiający pozostaje w zwłoce z zapłatą jakiejkolwiek części wynagrodzenia przez okres co najmniej trzech miesięcy.
b. Zamawiający odmawia bez uzasadnionej przyczyny odbioru robót lub odmawia bez uzasadnionej przyczyny podpisania protokołu odbioru robót.
c. Zamawiający pisemnie zawiadomi Wykonawcę, iż wobec zaistnienia uprzednio nieprzewidzianych okoliczności nie będzie mógł spełnić swoich zobowiązań umownych wobec Wykonawcy.


PYTANIE:
12) §9 ust. 3 - prosimy o doprecyzowanie, iż termin wyznaczony przez zamawiającego na usunięcie wad ma być uzasadniony technicznie.

Odp. nr 12
Zamawiający, biorąc pod uwagę słuszny interes Wykonawcy, wyraża zgodę na zmianę treści załącznika numer 2 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 9 ust. 3 sposób zaproponowany przez wykonawcę.

W związku z powyższym zamawiający zmienia treść załącznika numer 2 do siwz stanowiącego projekt umowy w zakresie § 9 ust. 3 w ten sposób, że w miejsce dotychczasowej treści:

Jeżeli Wykonawca nie usunie wad w terminie ustalonym przez Zamawiającego, to Zamawiający może zlecić usunięcie wad osobie trzeciej. Udokumentowany koszt usunięcia wad przez osobę trzecią ponosi Wykonawca.

Wprowadza następujący zapis:

Jeżeli Wykonawca nie usunie wad w terminie - ustalonym przez Zamawiającego i umożliwiającym z punktu widzenia technicznego usunięcie wad - Zamawiający może zlecić usunięcie wad osobie trzeciej. Udokumentowany koszt usunięcia wad przez osobę trzecią ponosi Wykonawca.

PYTANIE:
13) Prosimy o przesunięcie terminu składania ofert z dnia 08.03.2011 na 22.03.2011r

Odpowiedź:
Zamawiający nie wyraża zgody na proponowany termin składania ofert, jednakże dokonuje przedłużenia terminów postępowania przetargowego.
Ustala się :
• termin składania ofert do dnia 16.03.2011 r. do godz. 9.00
• termin otwarcia ofert w dniu 16.03.2011 r. o godz.10.00




Z poważaniem,
p.o. Zastępcy Dyrektora
ds. Lecznictwa

dr n. med. J. Jerzy Mazurek

« Powrót do szczegółów zamówienia