Zamówienia publiczne
Przedmiot zamówienia:
Sprzęt medyczny jednorazowego użytku - sterylny -
Numer zamówienia:
/47/2008
« Powrót do szczegółów zamówieniaodp. na pyt. 30.04.2008
Poznań, dnia 2008-04-30EZ/.......2590........./2008
Wg rozdzielnika:
do wszystkich uczestników postępowania o zamówienie publiczne
dotyczy: przetargu nieograniczonego 47/2008 sprzęt medyczny jednorazowego użytku - sterylny.
Wielkopolskie Centrum Onkologii uprzejmie informuje, iż wpłynęło zapytanie do specyfikacji istotnych warunków zamówienia, na które udzielamy odpowiedzi:
PYTANIA;
I. Dotyczy zapisu Rozdziału IV s.i.w.z.
„... Termin realizacji zamówienia: umowa na okres 12 miesięcy; dostawy sukcesywnie zgodnie z zamówieniami częściowymi składanymi telefonicznie lub faxem w okresie 12 miesięcy po podpisaniu umowy. Termin dostawy maksymalnie 4 dni robocze od złożenia zamówienia faxem lub telefonicznie. W ofercie należy przedstawić termin realizacji zamówienia. Dostawy w godzinach 7:30 do 14:30 do magazynu medycznego Apteki.”
Wnosimy o zmianę powyższego zapisu, na:
„... Termin realizacji zamówienia: umowa na okres 12 miesięcy; dostawy sukcesywnie zgodnie z zamówieniami częściowymi składanymi telefonicznie lub faxem w okresie 12 miesięcy po podpisaniu umowy. Termin dostawy maksymalnie 7 dni roboczych od dnia przekazania zamówienia faxem lub pisemnie. W ofercie należy przedstawić termin realizacji zamówienia. Dostawy w godzinach 7:30 do 14:30 do magazynu medycznego Apteki.”
II. Dotyczy zapisu § 3 ust. 3 Załącznika nr 6 do s.i.w.z. stanowiącego wzór umowy.
„... 3. W przypadku, gdy Wykonawca nie dostarczy w wymaganym terminie (4 dni od momentu złożenia zamówienia faxem lub telefonicznie) określonej partii przedmiotu zamówienia, zobowiązany jest pokryć Zamawiającemu różnicę w cenie zakupu u innego dostawcy”
Wnosimy o zmianę powyższego zapisu, na:
„... 3. W przypadku, gdy Wykonawca nie dostarczy w wymaganym terminie (7 dni od dnia przekazania zamówienia faxem lub pisemnie) określonej partii przedmiotu zamówienia z winy leżącej tylko i wyłącznie po stronie Wykonawcy, zobowiązany jest pokryć Zamawiającemu różnicę w cenie zakupu u innego dostawcy.”
III. Dotyczy zapisu § 3 ust. 8 Załącznika nr 6 do s.i.w.z. stanowiącego wzór umowy.
„... 8. Zamawiający zastrzega prawo zgłaszania Wykonawcy reklamacji w odniesieniu do przedmiotu objętego zamówieniem. Wykonawca załatwi reklamację bez zbędnej zwłoki nie później jednak niż w przeciągu 7 dni od dnia jej złożenia.”
Wnosimy o zmianę powyższego zapisu, na:
„... 8. Zamawiający zastrzega prawo zgłaszania Wykonawcy pisemnych reklamacji w odniesieniu do przedmiotu objętego zamówieniem. Wykonawca załatwi reklamację bez zbędnej zwłoki nie później jednak niż w terminie do 10 dni od dnia przekazania pisemnej reklamacji.”
IV. Dotyczy zapisu § 3 ust. 10 Załącznika nr 6 do s.i.w.z. stanowiącego wzór umowy.
„... 10. Zamawiającemu przysługuje prawo odmowy przyjęcia towaru dostarczonego z opóźnieniem albo zwłoką.”
Wnosimy o wykreślenie powyższego zapisu lub dookreślenie minimalnego terminu opóźnienia lub zwłoki w dostawie towaru.
V. Dotyczy zapisu § 3 ust. 15 Załącznika nr 6 do s.i.w.z. stanowiącego wzór umowy.
„... 15. Wykonawca gwarantuje Zamawiającemu:
a) Nieprzekraczalny czas usunięcia uszkodzenia – do 7 dni roboczych.”
Wnosimy o zmianę powyższego zapisu, na:
„... 15. Wykonawca gwarantuje Zamawiającemu:
a) Nieprzekraczalny czas usunięcia uszkodzenia wynikającego z winy leżącej po stronie Wykonawcy – do 10 dni roboczych od dnia przekazania pisemnego powiadomienia o uszkodzeniu.”
VI. Dotyczy zapisu § 6 ust. 1 Załącznika nr 6 do s.i.w.z. stanowiącego wzór umowy.
„... 1. Wykonawca zobowiązuje się do zapłaty Zamawiającemu kar umownych według następujących zasad, tj. w przypadku:
a) pierwszego opóźnienia w dostawie wysokości kar umownych stanowić będzie 2 % niezrealizowanej części zamówienia, za każdy dzień opóźnienia, licząc od dnia określonego w § 3 ust. 2 niniejszej umowy,
b) drugiego opóźnienia w dostawie oraz każdego kolejnego opóźnienia wysokości kar umownych stanowić będzie 5% niezrealizowanej części zamówienia, za każdy dzień opóźnienia licząc od dnia określonego w § 3 ust. 2 niniejszej umowy.
c) nieuzasadnionego zerwania umowy, wysokość kar umownych stanowić będzie 5 % wartości netto umowy, o której mowa w § 4 umowy.”
Wnosimy o zmianę powyższego zapisu, na:
„... 1. Wykonawca zobowiązuje się do zapłaty Zamawiającemu kar umownych według następujących zasad, tj. w przypadku:
a) pierwszego opóźnienia w dostawie wysokości kar umownych stanowić będzie 1 % wartości niezrealizowanej części zamówienia, za każdy dzień opóźnienia, licząc od dnia określonego w § 3 ust. 2 niniejszej umowy,
b) drugiego opóźnienia w dostawie oraz każdego kolejnego opóźnienia wysokości kar umownych stanowić będzie 1,5 % niezrealizowanej części zamówienia, za każdy dzień opóźnienia licząc od dnia określonego w § 3 ust. 2 niniejszej umowy.
c) nieuzasadnionego zerwania umowy, wysokość kar umownych stanowić będzie 2 % wartości netto niezrealizowanej części umowy.”
VII. Dotyczy zapisu § 6 ust. 3 Załącznika nr 6 do s.i.w.z. stanowiącego wzór umowy.
„... 3. Zamawiającemu przysługuje prawo potrącenia ewentualnych kar umownych z wynagrodzenia należnego Wykonawcy.”
Wnosimy o wykreślenie powyższego zapisu.
Odpowiedzi:
Odp. 1
Zamawiający uprzejmie wyjaśnia, iż nie wyraża zgody na zmianę zapisu zamieszczonego w rozdziale IV SIWZ , tj. z ustalonego cyt. „termin dostawy maksymalnie 4 dni robocze ...”, na wnioskowany przez Wykonawcę tj. cyt. „termin dostawy maksymalnie 7 dni roboczych”.
Decyzji Zamawiającego podyktowana jest ograniczonymi możliwościami magazynowania dostarczonych w ramach różnych postępowań towarów – wyrobów medycznych oraz bieżącym zużyciem przedmiotowych wyrobów, a co za tym idzie zapewnieniem pacjentom stałej i odpowiedniej opieki zdrowotnej. Stąd też termin wskazany w SIWZ przez Zamawiającegojest terminem niezbędnym i uzasadnionym ww. okolicznościami faktycznymi.
Odp. 2
Zamawiający uprzejmie wyjaśnia, iż w części wyraża zgodę na modyfikację postanowień § 3 ust. 3 projektu umowy, a mianowicie akceptuje i jednocześnie wprowadza do projektu umowy zapisy dotyczące aspektu winy Wykonawcy, której wynikiem jest opóźnienie w dostawie. Natomiast nie wyraża zgody na zmiany w pozostałym zakresie. Ponadto, dla ujednolicenie postanowień projektu w § 3 ust. 3 wprowadza się słowo „roboczych” oraz zdanie 2 w brzmieniu określonym poniżej, a mianowicie:
„W przypadku, gdy Wykonawca nie dostarczy w wymaganym terminie (4 dni roboczych od momentu złożenia zamówienia faxem lub telefonicznie) określonej partii przedmiotu zamówienia z winy leżącej po jego stronie, zobowiązany jest pokryć Zamawiającemu różnicę w cenie zakupu u innego dostawcy. Okoliczności uzasadniające opóźnienie w dostawie z przyczyn niezależnych od Wykonawcy powinny być przez niego należycie uprawdopodobnione i udokumentowane oraz podlegają ocenie Zamawiającego”.
Odp. nr 3
Zamawiający uprzejmie wyjaśnia, iż w części wyraża zgodę na modyfikację postanowień § 3 ust. 8 projektu umowy, a mianowicie akceptuje i jednocześnie wprowadza do projektu umowy zapisy dotyczące formy powiadamiania o reklamacji. Natomiast nie wyraża zgody na zmiany w pozostałym zakresie. Jednocześnie informuje, iż dla obliczania terminu załatwienia reklamacji przyjmuje się dni kalendarzowe. Ponadto, Zamawiający zmienia w § 3 ust. 8 umowy słowo „załatwi” na zwrot „dokona czynności wynikających z reklamacji”.
W związku z powyższym § 3 ust. 8 umowy otrzymuje brzmienie:
„Zamawiający zastrzega prawo zgłaszania Wykonawcy pisemnych reklamacji w odniesieniu do przedmiotu objętego zamówieniem. Wykonawca załatwi reklamację dokona czynności wynikających z reklamacji w terminie 7 dni od dnia przekazania pisemnej reklamacji”.
Odp. nr 4
Zamawiający uprzejmie wyjaśnia, iż w części wyraża zgodę na modyfikację postanowień § 3 ust. 10 projektu umowy, a mianowicie doprecyzowuje termin opóźnienia, po upływie którego Zamawiającemu przysługuje odmowa przyjęcia towaru – przedmiotu zamówienia. Jednocześnie Zamawiający wykreśla z treści § 3 ust. 10 słowa „lub zwłoką” i wprowadza zapis w postaci „ – przedmiotu zamówienia”.
W związku z powyższym § 3 ust. 8 umowy otrzymuje brzmienie:
„Zamawiającemu przysługuje odmowa przyjęcia towaru – przedmiotu zamówienia dostarczonego z opóźnieniem 4 dni roboczych od dnia złożenia zamówienia, o którym mowa w § 3 ust. 2 i 3 niniejszej umowy”.
Odp. nr 5
Zamawiający uprzejmie wyjaśnia, iż w części wyraża zgodę na modyfikację postanowień § 3 ust. 15 lit a. projektu umowy, a mianowicie akceptuje i jednocześnie wprowadza do projektu umowy zapisy dotyczące formy powiadamiania o uszkodzeniu. Natomiast nie wyraża zgody na zmiany w pozostałym zakresie. Jednocześnie Zamawiający, informuje, iż z treści § 3 ust. 15 lit. a wykreśla słowo „roboczych. Dla obliczania terminu do usunięcia uszkodzenia, o który mowa w § 3 ust. 15 lit. a przyjmuje się dni kalendarzowe.
W związku z powyższym § 3 ust. 15 umowy otrzymuje brzmienie:
„Wykonawca gwarantuje Zamawiającemu:
a) Nieprzekraczalny czas usunięcia uszkodzenia – do 7 dni od dnia pisemnego powiadomienia o uszkodzeniu”.
Odp nr 6 .
Zamawiający uprzejmie wyjaśnia, iż nie wyraża zgody na zmianę treści § 6 projektu umowy.
W uzasadnieniu swojej decyzji Zamawiający zawraca uwagę, iż określone w § 6 projektu umowy – kary umowne, stosowanie do dyspozycji art. 484 k.c. przewidziane są jedynie na wypadek niewykonania lub nienależytego wykonywania zobowiązania.
Zatem w przypadku właściwego realizowania zobowiązań wynikających z zawartej umowy zastosowanie instytucji kary umownej ma charakter jedynie hipotetyczny.
Zamawiane w ramach postępowania przetargowego nr 47/2008 wyroby medyczne mają kluczowe znaczenie dla funkcjonowania szpitala. Stąd też nieterminowe dostawy mogą uniemożliwić prawidłową opiekę nad chorymi, a w konsekwencji stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia i życia pacjentów.
Utrudnienia wynikające z nieterminowych dostaw mogą zatem stanowić poważne zagrożenie dla realizacji celów statutowych szpitala i narażają jednostkę na odpowiedzialność nie tylko cywilną ale także karną.
Ponadto, w przypadku nieterminowych dostaw – Szpital (Zamawiający) staje przed dylematem, czy z narażeniem zdrowia pacjentów cierpliwie znosić opóźnienia w dostawie przedmiotu zamówienia, czy ewentualnie odstąpić od umowy i dochodzić swoich praw na drodze sądowej.
W tym drugim przypadku Zamawiający będzie ponadto zmuszony uruchomić kolejne postępowanie w sprawie udzielenia zamówienia publicznego, co wymaga spełnienia określonych rygorów formalnych i czasowych oraz spowoduje, iż Zamawiający będzie ponosił kolejne koszty, których już nie uwzględnia Wykonawca.
Odp nr 7.
Zamawiający uprzejmie wyjaśnia, iż nie wyraża zgody na zmianę treści § 6 ust. 3 projektu umowy.
Zgodnie z art. 498. § 1 k.c. - Gdy dwie osoby są jednocześnie względem siebie dłużnikami i wierzycielami, każda z nich może potrącić swoją wierzytelność z wierzytelności drugiej strony, jeżeli przedmiotem obu wierzytelności są pieniądze lub rzeczy tej samej jakości oznaczone tylko co do gatunku, a obie wierzytelności są wymagalne i mogą być dochodzone przed sądem lub przed innym organem państwowym.
Vide - (Uchwała SN z dnia 30 grudnia 1998 r. III CZP 48/88; OSNC 1989/3/36).
Z poważaniem,
Z-ca Dyr. ds. ekonomiczno-eksploatacyjnych
inż. Małgorzata Kołodziej-Sarna
« Powrót do szczegółów zamówienia